Re: Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

21
MarcoRoza schreef:Hoi,

Ik heb zo´n cafetière even opgezocht, maar dat is niet echt wat ik zoek. Je cholesterol stijgt ervan en dat kan ik niet gebruiken. Ook staat het niet echt voor het gebruiksgemak dat ik zoek. Andere tips?
Cholesterol ligt afaik een heel stuk ingewikkelder dan 'dit is goed' en 'dit is slecht' Was het maar zo'n feestje.
Er is een hele draad op H-B die de voor en tegens bediscussieerd.
http://www.home-barista.com/knockbox/ef ... 11605.html

Als je problemen hebt met cholesterol, dan moet je eens met de dokter praten ipv alles wat je leest op de internets geloven. Op het gebied van koffie is er heel veel misinformatie en er zijn een heleboel dingen die worden gezien als 'goed' met als enige basis napraterij en het feit dat het makkelijk in een getalletje te vatten is. Zie -> tamprituelen, vlakke temperatuurprofielen, '9 bar' en nog wat andere dingen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

22
Het toeval wil dat de vorige eigenaar van mijn Ponte Vecchio een stevig gesprek heeft gehad met z'n dokter over zijn cholesterol en dat dit gesprek uiteindelijk ervoor heeft geleid dat de Ponte Vecchio nu in mijn keuken staat. Ook hij had problemen (lees: veel te hoog) met z'n cholesterol, waarop de dokter hem aanraadde zijn espresso inname drastisch terug te brengen en bij voorkeur zelf helemaal tot aan nul terug te brengen. Dit is uiteraard een zeer specifiek geval, echter heeft espresso (als ik de doktert mag geloven) dus wel degelijk een effect op het cholesterolgehalte. Aan de andere kant: boeien, dan maar wat minder chips/patat/etc om het te compenseren :lol:
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

23
He bah senseo :? Dat ik van gemak houd zegt niets over mijn smaakpapillen gelukkig ;) Bij het idee van oploskoffie drinken krijg ik het zuur. Verse bonen koffie lijkt me helemaal het einde.
Steef:
Heh, eigenlijk wel opvallend. Als je geen cholesterol wilt, valt espresso af. Als een filterkoffie teveel werk is, is Senseo eigenlijk misschien wel de enige optie..?

Gat in de markt?

MarcoRoza: verwar je een cafetiere niet toevallig met een (Bialetti) mokkapotje? Want een mokkapotje is inderdaad wel wat werk. Een cafetiere is koffie malen (grof, dus snel klaar met een handmaler of niet al te dure elektrische maler); water koken; koffie in cafetiere, water erop, 4 min wachten, koffie filteren en voila, coffeetime.
Nee ik verwar ze niet. Het proces wat jij beschrijft vind ik te veel werk en te lang duren. De spullen die ik zoek, lijken misschien niet te bestaan. Alle goede adviezen tot dusver overwegende, overweeg ik om toch maar een volautomaat te kopen en daarnaast een losse melkopschuimer. Lungo voor een bakkie zwart, espresso voor cappucino. Ik slik wel wat zwaardere pillen voor de cholesterol. Die statines zijn niet echt gezond maar goed je moet er wat voor over hebben :) Geen philips saeco denk ik, want die schijnen iedere week stuk te gaan. Hmm..

24
Ik geloof inderdaad dat wat je wil niet bestaat. En tja, misschien komen we uiteindelijk dan toch weer bij de superauto uit, ha ha.

voor:
-verse boontjes
-makkelijk
-snel

tegen:
-dure aanschaf
-espresso
-niet zo duurzaam als gewenst
-cholesterol

bedenk:
-moet toch goed schoon worden gehouden
-moet toch opwarmen
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Van die "tegens" die spironski noemt zijn er een aantal relatief.
De prijs varieert nogal, dus het "duur qua aanschaf" zou nog mee kunnen vallen (we kunnen het budget niet inzien). Qua techniek zijn vele nagenoeg gelijk.

Ook de duurzaamheid is relatief. 10.000 kopjes wordt genoemd, maar dat is waarschijnlijk in het schema van Jura met hun ideeën over onderhoud. Wie zegt niet dat ze het langer kunnen uithouden bij selfservice en/of na zelfrevisie (à ca. €100-150) weer 10.000 verder kunnen?
Daarnaast is het eea qua duur (in jaren) afhankelijk van het gebruik. Ik zet bijvoorbeeld ca. 1000 kopjes per jaar; 10.000 Kopjes komt dan overeen met 10 jaar (+ evt. nog 10j). Eenieder mag voor zichzelf uitmaken of dat duurzaam genoeg is, me dunkt.

Een aardige espresso is er ook nog mee te maken (zie beginnerstopic)! ;)
De smaak is sowieso al een stuk beter dan Nespresso.
Opwarmen duurt niet langer dan een Senseo.

Onderhoud is wel een kritiek punt:
Je moet je machine toch wel (minimaal) maandelijks een keer uit elkaar halen om goed te reinigen, buiten de schoonmaak/ontkalk routines met de pilletjes om.
Als dat teveel gevraagd is, is zèlfs een superautomaat niet geschikt...

Het beste wat ik dan nog kan bedenken wordt toch Nespresso...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

26
R&B schreef: Ook de duurzaamheid is relatief. 10.000 kopjes wordt genoemd, maar dat is waarschijnlijk in het schema van Jura met hun ideeën over onderhoud. Wie zegt niet dat ze het langer kunnen uithouden bij selfservice en/of na zelfrevisie (à ca. €100-150) weer 10.000 verder kunnen?
Daarnaast is het eea qua duur (in jaren) afhankelijk van het gebruik. Ik zet bijvoorbeeld ca. 1000 kopjes per jaar; 10.000 Kopjes komt dan overeen met 10 jaar (+ evt. nog 10j). Eenieder mag voor zichzelf uitmaken of dat duurzaam genoeg is, me dunkt.
Ik zou denken dat Jura de levensduur eerder overschat dan onderschat. Niet omdat ik de apparaten ken, maar omdat fabrikanten de boel vaak net iets mooier maken dan het is.

MarcoRoza schreef:Ik slik wel wat zwaardere pillen voor de cholesterol. Die statines zijn niet echt gezond maar goed je moet er wat voor over hebben :)
Daarvoor zou ik toch echt eerst even je arts raadplegen..

27
SteefM schreef:Ik zou denken dat Jura de levensduur eerder overschat dan onderschat. Niet omdat ik de apparaten ken, maar omdat fabrikanten de boel vaak net iets mooier maken dan het is.
Zou ook kunnen, maar er zijn toch wel vaker machines langsgekomen met 10k+.
Die van mij is nog niet zo ver, ik zal het over ca. 4 à 5 jaar laten weten. Als dit forum dan nog actief is... ;)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

28
Hier op kantoor een Saeco gehad (tegenwoordig Philips meen ik), onverwoestbaar; weinig fratsen, weinig electronica. Na 6 jaar intensief gebruik en nooit een servicebeurt hebben we die afgeschreven. Tegenwoordig een Jura, deze ook thuis gehad, ook prima wel door meer electronica wat gevoeliger maar geeft weer veel meer mogelijkheden. WMF wordt semi-zakelijk nogal veel ingezet.

29
Van die "tegens" die spironski noemt zijn er een aantal relatief.
De prijs varieert nogal, dus het "duur qua aanschaf" zou nog mee kunnen vallen
Natuurlijk, alles is relatief ;) . Waarom ik de aanschaf "duur" noem, is omdat TS geen espresso wil, maar wel het apparaat daarvoor wil kopen. Zelfs een budget superauto is dan duur ten opzichte van de door mij voorgestelde cafetière.

Ook de duurzaamheid is relatief. 10.000 kopjes wordt genoemd, maar dat is waarschijnlijk in het schema van Jura met hun ideeën over onderhoud. Wie zegt niet dat ze het langer kunnen uithouden bij selfservice en/of na zelfrevisie (à ca. €100-150) weer 10.000 verder kunnen?
Die 10.000 kopjes wordt genoemd door Oxxo, een lid van Koffiepraat die hier een tijdlang actief was. Hij heeft een bedrijf dat o.a. superautomaten onderhoud. Inderdaad kan je de levensduur verlengen, maar in elk geval zal de maler versleten zijn. Ik noem ook niet voor niets de term "economische levensduur", omdat op een gegeven moment de investering zo hoog wordt dat je beter een nieuw apparaat kan kopen; op te lappen valt alles.
TS gaf verder het volgende aan: "Ik vind betrouwbaarheid en een lange levensduur erg belangrijk.". Op grond daarvan vroeg ik me dus af of een superauto dan wel het juiste apparaat voor hem is.

Mijn gedacht was aanvankelijk ook dat TS het dan maar bij Nespresso moest houden, maar aangezien hij verse boontjes wil kunnen gebruiken valt ook die af.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder