welke espressomachine?

1
Hallo,

Ik heb met veel interesse me ingelezen op het beginnersgedeelte van het forum en ben dus nieuw hier.
Ik zal me nog voorstellen elders hier.
Nu ben ik dus op zoek naar een apparaat. Omdat het budget niet zo groot is wil ik gaan voor een tweedehandse. De vraag zal hier ongetwijfeld al vele malen gesteld zijn maar wat is een goede machine.
Op marktplaats heb ik mijn oog op 2 apparaten laten vallen.
De eerste is een gereviseerde (wat dat ook moge inhouden) Quickmill 810 voor rond de 200 euro.
De tweede is een ECM Botticelli 1, die iets goedkoper is.
Welke zouden jullie nemen of zijn er nog andere opties?
Natuurlijk ben ik ook nog op zoek naar een maler maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept.
Alvast bedankt voor de reacties.

gr. Hans

Re: welke espressomachine?

2
Welkom ;)

De Quickmill 810 is een thermoblock-machine, de ECM een single boiler. Ik weet niet of je daar al over hebt na gedacht?

Gereviseerd wil zoiets zeggen als geheel nagezien en alles wat nodig was, vervangen. Is alleen lastig te controleren..

Ik heb geen hands-on ervaring met een van beide machines, maar zelf zou ik eerder naar de ECM neigen. Maar denk dat je met beide een prima koffie kunt zetten.

3
Eerst een fijne tweedehands molen kopen is ook een optie, en de eerste tijd filterkoffie maken of een Aeropress gebruiken, dan heb je voor heel weinig geld super mooie koffie terwijl je spaart voor een fraaie espressomachine.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Een Quick 810 is voor servings.Kun je ombouwen naar 820.Dan geschikt voor losse koffie.Zet espresso van zowat dezelfde kwaliteit als een E61.Alleen minder gemakkelijk.Tevens moet je net als bij een E61 de temperatuur leren beheersen.
Ik heb 12 jaar ervaring met Quicks.Goede machientjes.

5
Pff moeilijk.
Ik had nog niet in de gaten dat de Quick 810 voor servings is. Dan heb ik geen molen nodig dus.
Maar is de smaak dan niet veel minder?
Nog een voordeel is dat het natuurlijk veel minder werk is, maar lekker de tijd nemen om te experimenteren heeft ook wel zijn charme natuurlijk.

8
820 is voor gemalen koffie, 810 voor servings.
Het zijn ook de klassieke modellen, die zelfs na 25 jaar nog gewoon dienst doen.

Of het model met ingebouwde maler [mits machine niet hele dag aanstaat en je met gewone porties bonen voed, zodat die niet te warm worden]
Soms vind je onder de naam 'Pocino' of 'La Messoni' precies dezelfde modellen!

Heb er op Koninginnedag al eens eentje voor €15 gevonden, prima werkend.

PS €150 is een goede prijs voor een gebruikte.

9
cremalover schreef:Een Quick 810 is voor servings.Kun je ombouwen naar 820.Dan geschikt voor losse koffie.Zet espresso van zowat dezelfde kwaliteit als een E61.Alleen minder gemakkelijk.Tevens moet je net als bij een E61 de temperatuur leren beheersen.
?

Waarom moet je bij een E61 je temp leren beheersen?
het is een verwarmde zetgroep, gemaakt om je temp juist stabiel te houden..

(Als we spreken over een HX is het een ander verhaal...)

+ Ik geloof niet dat je met een thermoblock even goede koffie's kan zetten als een espresso apparaat met een verwarmde zetgroep, tot dat deze effectief een verwarmde zetgroep heeft..
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

10
misterpieter schreef:
cremalover schreef:Een Quick 810 is voor servings.Kun je ombouwen naar 820.Dan geschikt voor losse koffie.Zet espresso van zowat dezelfde kwaliteit als een E61.Alleen minder gemakkelijk.Tevens moet je net als bij een E61 de temperatuur leren beheersen.
?

Waarom moet je bij een E61 je temp leren beheersen?
het is een verwarmde zetgroep, gemaakt om je temp juist stabiel te houden..

(Als we spreken over een HX is het een ander verhaal...)

+ Ik geloof niet dat je met een thermoblock even goede koffie's kan zetten als een espresso apparaat met een verwarmde zetgroep, tot dat deze effectief een verwarmde zetgroep heeft..
Ik ben de laatste om de QM 820 te verdedigen, aangezien ik thermoblokkies sowieso een prutsysteem vind en dat die 820 nieuw veulsteduur zijn. Maar een E61 moet je sowieso managen qua temperatuur. Bij een HX moet je flushen om de HX leeg te trekken en als de machine goed afgesteld is daarmee gelijk de groep op temperatuur te trekken. Bij een dubbelboiler zal de E61, omdat het een thermosyphon is, idlen op een temperatuur lager dan de boilertemperatuur en moet je de groep flushen om de groep op temperatuur te brengen.
Laatst gewijzigd door Bluecold op vr 27 apr 2012, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit