Re: welke espressomachine?

11
misterpieter schreef:
cremalover schreef:Een Quick 810 is voor servings.Kun je ombouwen naar 820.Dan geschikt voor losse koffie.Zet espresso van zowat dezelfde kwaliteit als een E61.Alleen minder gemakkelijk.Tevens moet je net als bij een E61 de temperatuur leren beheersen.
?

Waarom moet je bij een E61 je temp leren beheersen?
het is een verwarmde zetgroep, gemaakt om je temp juist stabiel te houden..

(Als we spreken over een HX is het een ander verhaal...)

+ Ik geloof niet dat je met een thermoblock even goede koffie's kan zetten als een espresso apparaat met een verwarmde zetgroep, tot dat deze effectief een verwarmde zetgroep heeft..
Mij boeit het persoonlijk niet of de koffie uit een verwarmde zetgroep of uit een thermoskan komt.
Wat in het kopje zit moet kloppen.Ik heb zo'n pruts( :mrgreen: ) thermoblokmachientje naast een HX E61 gebruikt.
En dus vergeleken.Espresso is gewoon goed.

Net zo goed of slecht als uit een E61.
Aleen heeft deze allerlei praktische voordelen.En er zit vaak een mooie( :( ) chromen bling bling doos omheen.
Persoonlijk vind ik qua design een 820 veel mooier dan welke HX machiene ook.

12
zeker,
(buiten dat een thermoskan 9 van de 10 slowbrew is, en je dus niet kan vergelijken met espresso ;) )

maar het ging dacht ik initieel over de temperatuur beheersing tssn een quickmill en een E61 groep (niet HX)
EN een E61 slaat op (nogmaals: verwarmde zetgroep (niet op chrome bling-bling) )
wat maakt dat je stabieler temp krijgt, wat ZEER belangrijk is voor goede espresso!
(anders heb je goede temp, zelf met PID 95 °, gaat hij door je koude zetgroep: HUPLA, blijft nog maar 87-90° over..) als je goed met koffie wil bezig zijn, KAN DIT NIET !!!

en misschien proef jij dat niet, maar bv: ik (en vele andere) wel..

dus conlusie: een thermoblock zal een zeer degelijk toestelletje zijn (heeft andere doeleinde: is bv veel sneller warm) maar kan je NIET vergelijken met een E61 !

(smaak/design is natuuelijk zeer persoonlijk)
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

13
misterpieter schreef:zeker,
(buiten dat een thermoskan 9 van de 10 slowbrew is, en je dus niet kan vergelijken met espresso ;) )

maar het ging dacht ik initieel over de temperatuur beheersing tssn een quickmill en een E61 groep (niet HX)
EN een E61 slaat op (nogmaals: verwarmde zetgroep (niet op chrome bling-bling) )
wat maakt dat je stabieler temp krijgt, wat ZEER belangrijk is voor goede espresso!
(anders heb je goede temp, zelf met PID 95 °, gaat hij door je koude zetgroep: HUPLA, blijft nog maar 87-90° over..) als je goed met koffie wil bezig zijn, KAN DIT NIET !!!

en misschien proef jij dat niet, maar bv: ik (en vele andere) wel..

dus conlusie: een thermoblock zal een zeer degelijk toestelletje zijn (heeft andere doeleinde: is bv veel sneller warm) maar kan je NIET vergelijken met een E61 !

(smaak/design is natuuelijk zeer persoonlijk)
Je kunt NIET wel dik schrijven :mrgreen: maar dat overtuigt mij niet.
Ik heb blindtesten gedaan tussen mijn E61 en mijn 820.Kwam grotendeels overeen.Lekkere koffie in beide gevallen.
Lekker als in goed maar niet super.

14
ik denk dat je je ego aan de kant moet schuiven en lezen over wat het ging
(wat je trouwens zelf heb aangekaart)

met name: de temperatuur beheersing tussen een E61 en thermoblok, niet of deze (naar jou smaak) kunnen evenaren..
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

16
Ik ga morgen een Quickmill Acquaviva 820R + BRIEL java koffiemaler ophalen. Gekocht op marktplaats.
Lijkt me een mooi setje om mee te beginnen. Nu ga ik me eens verdiepen hoe een lekker bakje espresso te maken en op zoek naar lekkere bonen. Maar dat gaat wel lukken met de hulp van de kenners hier.
Bedankt voor de tips allemaal.