Beste Koffiepraat-forumleden,
Mijn naam is Danny Hoekzema en momenteel werk ik bij een klein koffiebarretje in een kantoorpand.
Hier werk ik met een oude Mistral machine. Dit gaf in eerste instantie geen problemen, maar sinds vandaag geeft de machine hele zure koffie. Allereerst ben ik gaan kijken naar de maling van de koffie, heb meerdere standen geprobeerd, maar de koffie blijft zuur/wrang. Hierdoor ben ik verder gaan kijken. De machine heeft een temperatuur van 92 graden en de uitlopende koffie is ongeveer 83 graden, hier heeft het mijn inziens dus niet mee te maken.
Hierdoor loop ik momenteel vast in mijn doel de koffie goed te serveren.
Extra informatie:
Ik gebruik Lavazza Tierra! 100% arabica bonen (houdbaar tot eind 2013).
Graag hoor ik jullie advies,
Danny
Re: Zure espresso
2Koop eens goede koffie.Dus vers.Die Lavazza kan al maanden oud zijn.
Vers is een paar dagen oud.Koffie ouder dan drie weken na branddatum in de daar voor bestemde kliko deponeren.
Het zit hem veelal in de koffie.Niet in de apparatuur.
Vers is een paar dagen oud.Koffie ouder dan drie weken na branddatum in de daar voor bestemde kliko deponeren.
Het zit hem veelal in de koffie.Niet in de apparatuur.
3Houdbaar tot eind 2013 zegt dat je bonen stokoud zijn! De houdbaarheid zegt helemaal niets, als je niet weet wanneer ze gebrand zijn.Dhoekzema schreef: Ik gebruik Lavazza Tierra! 100% arabica bonen (houdbaar tot eind 2013).
Gebruik eens gebrande bonen die niet ouder zijn dan 2 weken en meestal is het probleem over. Je gebruikt zeker een nieuw pak?
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.
4Het vreemde is alleen, eerder had ik dit probleem niet. Vandaar dat ik al snel aan de apparatuur ging denken.
Zou een meer robusta koffie trouwens beter zijn voor espresso?
5Begin eens met vers gebrande bonenDhoekzema schreef:Het vreemde is alleen, eerder had ik dit probleem niet. Vandaar dat ik al snel aan de apparatuur ging denken.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.
6Ja, na verse bonen is temperatuur is wel het eerste waar je aan denkt. Heb nog niet helemaal door hoe dat zit met de temperatuur van je machine. Is de boiler dan 92C? Hoe zit het met de temperatuur van de hele zetgroep?
Hoe plotseling was die verandering van smaak? Als het echt opeens is, zal het waarschijnlijk toch aan een verkeerde batch boontjes liggen, en anders moet het iets mechanisch zijn.
En wanneer is de machine voor 't laatst schoongemaakt (gebackflushed)? Ontkalkt? Omdat je nog steeds dezelfde bonen gebruikt denk ik dan toch ook aan (gebrekkig) onderhoud als boosdoener.
Ik zou niet aan Robusta beginnen, weliswaar zal die minder fruitig smaken, maar het is in mijn ogen tegelijkertijd een beetje grof en rubberig van smaak.
Hoe plotseling was die verandering van smaak? Als het echt opeens is, zal het waarschijnlijk toch aan een verkeerde batch boontjes liggen, en anders moet het iets mechanisch zijn.
En wanneer is de machine voor 't laatst schoongemaakt (gebackflushed)? Ontkalkt? Omdat je nog steeds dezelfde bonen gebruikt denk ik dan toch ook aan (gebrekkig) onderhoud als boosdoener.
Ik zou niet aan Robusta beginnen, weliswaar zal die minder fruitig smaken, maar het is in mijn ogen tegelijkertijd een beetje grof en rubberig van smaak.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Jij hebt duidelijk mijn melange nog nooit geproefd!Spironski schreef:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
9Klopt. Maar jouw Robusta-blend bestaat toch maar voor en klein deel uit Robusta?
En wat ik wel aan Robusta-blends ken....., daar wordt ik niet echt blij van.
En wat ik wel aan Robusta-blends ken....., daar wordt ik niet echt blij van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder