Re: Hoi

31
Wederom leuk om te lezen.

Maar: de muts (en theedoek ook) vermindert de opwarmtijd met een kwartier. Aangezien Spironski van 3 kwartier uitgaat voordat z'n machine warm is (zonder theedoek), en Frans van een uur, zijn de gegevens toch in overeenstemming met elkaar?

32
Oh ja, klopt! Ik had het zo onthouden dat Spironski's machine 'kaal' ook in een uur opwarmt. In beide gevallen is het dus een kwartier winst. Kan ook zijn dat Spironski de laatste 15 minuten dat de machine al 99% op temp is niet meetelt en dat we met de probe in zijn E61 dezelfde meting zouden doen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

33
Ah grafiek-verwarring! Ik had Frans' grafiekje zo gelezen dat het ding in 45 minuten wel op 99% zat en dus "op temperatuur". Inderdaad heeft die laatste 1% heel veel tijd nodig.

Ik verwaarloos dat laatste stukje, want als je een koude pf in de machine zet daalt de temperatuur in de kop al 3C, en als je die mee laat opwarmen (zoals het hoort) fungeert deze weer als koelrib en komt de kop toch ook al zeker een volle graad lager uit als zonder pf. En in de winter komt de standby temperatuur van mijn machine uit op 92,5C en in een warme zomer op 94,5C. Die laatste 1C valt voor mij dus binnen normale marges.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

34
Helemaal met je eens. We zitten met die temperatuur ruimschoots "in the ballpark" en een graad meer of minder maakt geen moer uit. De koffie verbrandt niet en komt ook niet van een koude kermis thuis in het kopje.

Ik ben benieuwd of de uitlooptemperatuur een mooie grafiek geeft. Ik heb die met de Fluke wel gemeten en zag de temp mooi oplopen, de 92º C aantikken en weer iets zakken, maar zou leuk zijn als het verloop ervan ook netjes zichtbaar is op de logger.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

35
Bovendien kan je met de lengte van je coolflush één en ander "corrigeren".

Ben wel benieuw hoe zo'n grafiekje er uit ziet waar het er echt toe doet: in de koffiepuck zelf!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

36
Spironski schreef:Ben wel benieuw hoe zo'n grafiekje er uit ziet waar het er echt toe doet: in de koffiepuck zelf!
Ik moet nog kijken of dat goed is te doen zonder de puck zelf te beschadigen, want bij de geringste breuk in de puck meet je zomaar gewoon heet water dat erlangs gutst ;-) Straks kijken hoe de filterdrager werkt.

37
Ik zie hier in de toekomst nog eens een Scace voorbij komen... ;)

38
Spironski schreef:Ik zie hier in de toekomst nog eens een Scace voorbij komen... ;)
Zou kunnen ;-) Maar zoals het nu gaat heb ik het idee al een heel eind te kunnen komen.

Op m'n blog heb ik een nieuw verslag gezet. Ik probeerde een deel ervan hier te zetten maar de afbeeldingen blijken te te breed.

Wat me opvalt aan de metingen pal onder het filterbakje in de filterdrager is dat het verloop van de temperatuur meer geleidelijk gaat dan in de 'cam chamber' of in de uitloop. Temperatuur is een enkele keer tegen de 93º C maar vaker rond de 88º C bij erg lekkere koffie van verse bonen.

39
Leuk die grafiekjes! Moet ze nog wel even goed bestuderen. En hoewel mijn "meetinstrumenten" niet in de schaduw mogen staan van die mooie Flukes enzo:
meten.jpg
...meet ook ik onder het filter zo'n 3 graden koeler dan op mijn Erics. En dat het verloop daar geleidelijker is dan in de cam-chamber lijkt me logisch, want in die cam-chamber heeft de E61 nog niet zo zijn dempende werk kunnen doen.

40
Spironski, ik ben benieuwd wat je verder nog afleest uit de cijfers en lijnen! Ik vind het soms moeilijk het grote overzicht te houden, dus ik moet ook nog eens terugkijken en turen naar die gegevens.

Jouw spul kan natuurlijk net zo goed meten. Het is hier een beetje uit de hand gelopen ;-)

Ik heb nu een probe en de datalogger mee naar m'n vriendin waar een van de Europiccola's staat. Nog even kijken waar ik de probe (die met slechts de twee draadjes aan het uiteinde) het beste kan vastmaken, ik denk buitenop de kleine zetgroep.