Pre-infusion is het voorwellen van de gemalen koffie nét voordat je koffie gaat zetten. Dit zorgt voor een nog betere extractie en crèma van koffie. Puristen zweren erbij. In zeer professionele apparatuur is deze mogelijkheid vaak toegevoegd (automatisch of handmatig). Hoe werkt het? De zwarte hendel van de E61-zetgroep heeft drie standen. Geheel naar beneden is de uit-stand. De middelste positie is ongebruikt (voordat de ombouw plaatsvindt). En door de hendel volledig omhoog duwen start het zetten van de espresso. Door slim gebruik te maken van de -tot nu toe niet gebruikte- middenstand, kan je de pre-infusie functie gaan gebruiken. De E61-zetgroep wordt zo afgesteld dat de pomp in de middenstand nog niet gaat lopen, zodat de 9 bar druk nog niet wordt opgebouwd. Maar door de aansluiting op de waterleiding ontstaat er circa 1 bar druk. Het water loopt in deze stand zeer geleidelijk op het koffiemaalsel. Hierdoor ontstaat de gewenste pre-infusie. Pas als de eerste druppels stroperige koffie uit je tuitje komen lopen, druk je de hendel geheel omhoog, waardoor de pomp aangaat en er koffie wordt gezet. Hierdoor geef je de koffie oliën en aroma’s meer tijd om vrij te komen uit het maalsel, waardoor je een nog mooier crèma en een vollere smaak krijgt.
Kortom, wil je een stapje verder gaan in jouw koffiehobby, dan is deze complete ombouw een prachtige professionele upgrade. Je ontvangt tevens een gratis mini barista workshop bij de ontvangst van de machine.
Ik was en beetje verbaasd toen ik het bovenstaande stukje las.
Mijn vraag is:
Is pre infusion geen onderdeel van het design van de E61?
Als dit niet het geval is bij sommige E61 zetgroepen, moet ik er dus ook nog achterkomen welke zetgroep pre-infusion heeft.
Als ik mij niet vergis is pre infusie toch essentieel in de espressobereiding?
Kunnen jullie mij zeggen of dit klopt?
Groeten,
peter.