Afgelopen week heb ik mijn Rocket Cellini ontkalkt, na ongeveer 1 jaar. Er kwamen geen brokken uit oid. Alleen wat gruis op de bodem na grondig doorspoelen. De schoonmaak procedure gevolgd zoals beschreven op viewtopic.php?f=12&t=1775&start=80.
Nu tijdens gebruik kom ik erachter dat het water in de broeikop niet meer eruit stoomt als de machine een langtijd heeft aangestaan en niet is gebruikt voor het zetten van koffie. Normaal moest ik eerst 15 seconden flushen voordat het water ophield met sputter en spetteren.
De koffie is nu ook wat minder donker en de temperatuur meter wil niet hoger dan 75 graden Cel. komen, terwijl deze eerst tegen de 85 graden Cel.
Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe dit te verhelpen.
Re: Geen stoom meer uit e61 groep na lang staan
2Het klonk eerder dat je voorheen een probleem had van zwaar oververhit water in de broeikop en nu niet meer maar als het echt te koud is dan is er wat anders aan de hand.
Wellicht een brokje kalk in het OPV of iets dergelijks gaan zitten waardoor je een thermosyphon stall krijgt. Hoe heb je de temperatuur gemeten?
Wellicht een brokje kalk in het OPV of iets dergelijks gaan zitten waardoor je een thermosyphon stall krijgt. Hoe heb je de temperatuur gemeten?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
3Als er standaard een restrictor is ingebouwd zou het kunnen dat die toch wat verstopt is geraakt, inderdaad. Het heeft per slot van rekening maar een gaatje van 2-3 millimeter.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Het lijkt inderdaad op een verstopping van of de thermosyphon of de OPV. Ik heb enige malen de water door de OVP alleen laten lopen en nu lijkt het wat beter te gaan. Ik ga na mijn vakantie de boel even opnieuw ontkalken. Ik zie nog wel steeds een soort minuscule korreltjes in het thee water.Erik82 schreef:Het klonk eerder dat je voorheen een probleem had van zwaar oververhit water in de broeikop en nu niet meer maar als het echt te koud is dan is er wat anders aan de hand.
Laat het verloop nog horen
Genieten is eigenlijk best lekker