Mahlkönig Vario Home

1
Ik heb de Vario Home nu een jaar in gebruik. Modificatie van FransG onlangs doorgevoerd. Hij maalt toch wel lekker.

Tijd om hem eens schoon te maken. Na het verwijderen van de hopper, moet de bovenste maalschijf met de klok mee losgedraaid en verwijderd kunnen worden.

Ik krijg er geen beweging in met mijn vingers. Mag je met een tang voorzichtig meer kracht zetten?
Zitten ze altijd zo vast, of kun je de schijf vlotjes verwijderen?

Bedankt alvast voor input.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Re: Mahlkönig Vario Home

2
Dat probleem heb ik ook gehad.
Bij mij zat/zit de bovenste schijf er ook serieus strak op ja, ik heb een microvezeldoekje dubbel over de bovenkant gelegd en een bacho helemaal open gedraaid en zo voorzichtig de boveste schijf los gedraaid.
Ik was het in eerste instantie van plan met een waterpomptang maar een bacho leek me beter omdat je dan niet zo snel scheef zult draaien omdat je met je hand dan redelijk in het midden van je molen zit en met een waterpomptang niet.
Nu heb ik in totaal een keer of 4 mijn schijf eraf gehad en het gaat nu nog steeds érg zwaar maar als je eenmaal de "draai" te pakken hebt dan lukt het zonder.

Succes ermee :)
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

3
Freaky666 schreef:Dat probleem heb ik ook gehad.
Bij mij zat/zit de bovenste schijf er ook serieus strak op ja, ik heb een microvezeldoekje dubbel over de bovenkant gelegd en een bacho helemaal open gedraaid en zo voorzichtig de boveste schijf los gedraaid.
Ik was het in eerste instantie van plan met een waterpomptang maar een bacho leek me beter omdat je dan niet zo snel scheef zult draaien omdat je met je hand dan redelijk in het midden van je molen zit en met een waterpomptang niet.
Nu heb ik in totaal een keer of 4 mijn schijf eraf gehad en het gaat nu nog steeds érg zwaar maar als je eenmaal de "draai" te pakken hebt dan lukt het zonder.

Succes ermee :)
Bedankt voor het snelle antwoord. Toch begrijp ik iets niet. Ik heb de bovenste schijf met een bahco met de klok mee een stukje verdraaid. In feite is dat maar een klein stukje, want dan komt hij tegen die 3 struitnokjes. En dan moet hij er naar boven uit, dat kost nog meer kracht en lukt nog niet

Wat een constructie :evil:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

4
Hahaha,.... klopt inderdaad, dat was bij mij ook een puntje ja het omhoog halen van het geheel.
Er is 1 ding wat wél makkelijk gaat bij de Vario,....
Scheef terug duwen :evil:
Hij maalt prima, alleen is het een kl*te ding om open te peuteren.
Maarja,... is ook meteen een extra argument voor de vrouw op her moment het upgraderitus virus opduikt en toch die mazzer gaat knipogen (bij mij in ieder geval :mrgreen:)
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
Aeropress, Hario V60, Chemex

5
Freaky666 schreef:Hahaha,.... klopt inderdaad, dat was bij mij ook een puntje ja het omhoog halen van het geheel.
Er is 1 ding wat wél makkelijk gaat bij de Vario,....
Scheef terug duwen :evil:
Hij maalt prima, alleen is het een kl*te ding om open te peuteren.
Maarja,... is ook meteen een extra argument voor de vrouw op her moment het upgraderitus virus opduikt en toch die mazzer gaat knipogen (bij mij in ieder geval :mrgreen:)
Tjonge jongen, ik zal hem toch los moeten krijgen, om hem schoon te maken. Ik ben nu toch echt benieuwd hoe de vele andere gebruikers van deze molen dit gedaan hebben?

7
klootwyk schreef:1e keer waterpomptang, daarna met de handen.
Als ik het bovenste deel rechtsom tot tegen de nokjes met een tang draai, kan ik hem er met die waterpomptang niet rechtstandig naar boven uittrekken.
Ik heb echt wel kracht. Wie heeft de oplossing, behalve naar de winkel terug :-)