Backyard Coffee Roasters

1
Onlangs heeft Stefan van Backyard Coffee Roasters (http://backyardcoffee.nl/) zich als lid aangemeld op koffiepraat.nl. Op mijn verzoek of hij koffie beschikbaar wilde stellen voor het proefpanel reageerde hij enthousiast:
Ik zou het liefst al onze koffies willen laten proeven aan de panelleden en niet de nadruk willen leggen op één specifieke koffie. Wij hebben namelijk een wisselend aanbod met soms hele kleine lots en dus nooit het hele jaar door dezelfde koffies. Variatie is wat 3rd wave koffie zo leuk maakt, het enthousiasme van smaken ontdekken en nieuwsgierig zijn. Wat voor ons dus belangrijk is, naast het proeven van de koffies, is hoe men ons ervaart als koffiebranderij.
Ik zat dan ook te denken om elk panellid 2 soorten koffies te laten proeven om het een beetje leuk en gevarieerd te houden. Eentje die zeer lekker is als filter, en één die er als espresso boven uit springt. Ik heb voor 6 panelleden koffie beschikbaar.

6x 500 gram: Dominican Republic - Super Honey
6x 500 gram: Kenya - Karimikui Peaberry
Klinkt goed! Onderstaand nog wat specifieke info met betrekking tot de twee koffies. Lijkt het je leuk om deze twee koffies te proeven èn wil je er een uitgebreide review (incl foto's) van maken, stuur mij dan even een pb met je NAW-gegevens.

Gezien de moeite die deze (en iedere andere) brander neemt om de proefpanels samen te stellen en kosteloos te verzenden vind ik wel dat de deelnemers de moeite moeten nemen om de review te maken. Bij eerdere proefpanels schoot dat er helaas wel eens bij in.

Dominican Republic - Super Honey
Voor deze Super Honey koffie uit de Barahona regio van de Dominicaanse Republiek is een speciale methode ontwikkeld om de beste honey koffie uit de wereld te maken. De Honey process behandeling is een methode waarbij enkel de perfect rijpe koffiebessen worden gebruikt. Dit doet men
door het suikergehalte (Brix-waarde) te meten tijdens het oogstseizoen. De vers geplukte bessen worden ontdaan van hun vruchtvlees om vervolgens met het slijmerig suikerrijk vliesje dat nog om de koffiebonen zit gedroogd te worden. Dit drogen gebeurt op Afrikaanse droogbedden gemaakt van hout afkomstig van de boerderij. Afhankelijk van het weer, neemt het drogen zo'n 17 tot 22 dagen in beslag.
Het speciale van deze koffie is dat er diverse microfermentaties aan de honey methode zijn toegevoegd. De Super Honey is klaar nadat het 10 weken in Amerikaans eikenhouten vaten heeft gerust.
Deze koffie heeft een milde body met een stroperige zoetheid. Heerlijk fruitig met noten en chocolade aroma's.

Kenya - Karimikui Peaberry
Karimikui is één van de drie wasstations die gebruikt wordt door de Rung'eto Coffee Farmers Cooperative. Deze groep bestaat uit zo'n 500 actieve leden met gemiddeld 400 koffiestruiken per boerderij. Karimikui is opgericht in 1966 en gevestigd op de zuidelijke hellingen van de hoogste
berg in Kenia, de Mount Kenya in het Kirinyaga District vlakbij het dorp Embu. De SL-34 en SL-28 cultivars die de Rung'eto boeren kweken hebben de potentie om koffie's te produceren met een
onovertroffen aroma en een heerlijk zoete aciditeit. Na het selectief plukken worden de koffiebessen verwerkt in het wasstation. Door de kenmerkend lange fermentatie periode levert dit een intensieve en complexe smaak op. Maximaal 72 uur later worden de gewassen bessen in de zon gedroogd, waarna de peaberries van het grotere formaat AA en AB bonen gescheiden worden.
De Karimikui peaberry is een geweldig complexe koffie. Kruidig, zoet, fruitig en aards, deze Kenya heeft het allemaal. Zoek je avontuur dan is deze koffie echt iets voor jou.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Backyard Coffee Roasters

3
En mag ik ook als panellid meedoen, of ben ik uitgesloten van...? Lijkt me namelijk weer eens heel leuk!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Backyard Coffee Roasters

4
Spironski schreef:En mag ik ook als panellid meedoen, of ben ik uitgesloten van...? Lijkt me namelijk weer eens heel leuk!
Maar natuurlijk mag jij mee doen!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: Backyard Coffee Roasters

10
Vorige week vrijdag ook het proefpakket ontvangen. Geen bericht vooraf gekregen dus was een grote verrassing. En het is niet zomaar een proefpakket, 2 keer 500gr bonen. Hulde alvast voor Backyard Coffee Roasters.

Gisteren alvast wat geproefd. Zal vanavond en morgen een uitgebreider verslag maken. Kan alvast vertellen dat de Dominic Republic Super Honey een extreem fijne maling nodig heeft. Mijn Mazzer SJ staat zo goed als tegen het nulpunt aan.