Even een vraag aan de andere testers hier binnen het forum voordat ik een uitgebreider verslag schrijf. De afgelopen 2 dagen de Super Honey getest en krijg de hele tijd een mooie uitloop voor de eerste 5 seconden en daarna meteen blonding en een werveling onder het filter met waterstromen. De uitloop is maar niet goed te krijgen. De smaak is goed maar moet volgens mij beter kunnen.
Voor de test heb ik gevarieerd tussen de 17 en 21 gram in een 18gr VST-filter met een maalgraad van fijn tot zeer fijn en dit gaf geen verschil. Sowieso vind ik dat de maling voor deze boon tegen het nulpunt aan moet om de 25 seconden te halen. Mijn machine geeft 9 bar op mijn manometer portafilter dus dit is ook niet te hoog.
Wellicht hebben deze bonen een iets andere techniek nodig. Normaal gesproken heb ik dit verschijnsel niet.
Re: Backyard Coffee Roasters
12Mijn huidige koffie is bijna op, dus ik ga er morgen eens mee aan de gang. Wat voor koffie gebruik je normaal?
13Normaal gebruik ik van alles en nog wat. Elke keer andere bonen en eigenlijk nooit problemen. Heb nu ook 9 verschillende soorten groene bonen thuis. Variërend van Malabar, Yirgacheffe, Tarraze, Bouquette enz.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen. Gisteren even snel 1 bakkie van de peaberry getest maar nog te vroeg om iets over te zeggen. Leek qua uitloop ongeveer hetzelfde als de problemen die ik met de Super Honey heb. Had ook een erg fijne maling nodig. Wellicht dat het over een dag of 2 beter is. Wat helemaal vreemd is dat de uitloop mooi begint en dan heel snel blond wordt.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen. Gisteren even snel 1 bakkie van de peaberry getest maar nog te vroeg om iets over te zeggen. Leek qua uitloop ongeveer hetzelfde als de problemen die ik met de Super Honey heb. Had ook een erg fijne maling nodig. Wellicht dat het over een dag of 2 beter is. Wat helemaal vreemd is dat de uitloop mooi begint en dan heel snel blond wordt.
14Ik had een proefpakket besteld van de webshop van backyard. Voorkeuren aangegeven en alles gekregen waar ik om vroeg. Ook de Honey, daar was ik erg benieuwd naar en ben ik mee begonnen.Erik82 schreef:Even een vraag aan de andere testers hier binnen het forum voordat ik een uitgebreider verslag schrijf. De afgelopen 2 dagen de Super Honey getest en krijg de hele tijd een mooie uitloop voor de eerste 5 seconden en daarna meteen blonding en een werveling onder het filter met waterstromen. De uitloop is maar niet goed te krijgen. De smaak is goed maar moet volgens mij beter kunnen.
Voor de test heb ik gevarieerd tussen de 17 en 21 gram in een 18gr VST-filter met een maalgraad van fijn tot zeer fijn en dit gaf geen verschil. Sowieso vind ik dat de maling voor deze boon tegen het nulpunt aan moet om de 25 seconden te halen. Mijn machine geeft 9 bar op mijn manometer portafilter dus dit is ook niet te hoog.
Wellicht hebben deze bonen een iets andere techniek nodig. Normaal gesproken heb ik dit verschijnsel niet.
Ik had daarmee hetzelfde probleem op de ponte vecchio. Liep in het begin goed door, maar werd snel blond en ging alle kanten op. Hele fijne maling was al nodig. Uiteindelijk heb ik het beter gekregen door de dosering wat verhogen. Nog niet top, maar wel een heel stuk beter. De smaak vond ik trouwens erg goed, dus dat is het probleem niet.
Ga nu de andere bonen uit mijn pakket proberen, de Honey is namelijk op. Straks maar even de vriezer induiken
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
15Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. De smaak is inderdaad erg goed. Daar gaat het niet om. De bonen zijn van erg goede kwaliteit. Alleen zijn wij hier over het algemeen nogal mierenneukers over dingen als uitloop e.d. en moet het altijd beterThomaserati schreef:Ik had een proefpakket besteld van de webshop van backyard. Voorkeuren aangegeven en alles gekregen waar ik om vroeg. Ook de Honey, daar was ik erg benieuwd naar en ben ik mee begonnen.Erik82 schreef:Even een vraag aan de andere testers hier binnen het forum voordat ik een uitgebreider verslag schrijf. De afgelopen 2 dagen de Super Honey getest en krijg de hele tijd een mooie uitloop voor de eerste 5 seconden en daarna meteen blonding en een werveling onder het filter met waterstromen. De uitloop is maar niet goed te krijgen. De smaak is goed maar moet volgens mij beter kunnen.
Ik had daarmee hetzelfde probleem op de ponte vecchio. Liep in het begin goed door, maar werd snel blond en ging alle kanten op. Hele fijne maling was al nodig. Uiteindelijk heb ik het beter gekregen door de dosering wat verhogen. Nog niet top, maar wel een heel stuk beter. De smaak vond ik trouwens erg goed, dus dat is het probleem niet.
Ga nu de andere bonen uit mijn pakket proberen, de Honey is namelijk op. Straks maar even de vriezer induiken
De 21gr die ik probeerde zat dik tegen het douchescherm aan en werd alleen maar slechter. Zal vanavond is tussen de 19 en 20gr proberen en gewoon erg fijn blijven malen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
16Net mijn eerste kopje gezet. 14 grams bakje, pid op 92. De bonen lijken me wat lichter dan normaal, dus ik heb de temperatuur voor de volgende ronde iets omhooggezet naar 94. Smaak is goed, beetje zwarte bes.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
17Ik was vorige week niet thuis, dus heeft Backyard speciaal voor mij op maandag geroosterd en verstuurd. Best goede service nietwaar?
Maar ik moet nu toch wel tot eind van de week wachten voordat ik ga beginnen met hun koffie en kan er dus nog niets over zeggen. Kan wel leren van jullie ervaringen, da's mooi meegenomen
.
Maar ik moet nu toch wel tot eind van de week wachten voordat ik ga beginnen met hun koffie en kan er dus nog niets over zeggen. Kan wel leren van jullie ervaringen, da's mooi meegenomen
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
18Gisteren de KENYA: KARIMIKUI PEABERRY getest. Eerst met de naked wat lopen stoeien om de uitloop enigszins goed te krijgen om vervolgens de enkele uitloop te pakken om troep in de keuken tegen te gaan. De uitloop is met de naked niet helemaal mooi te krijgen maar de enkele uitloop ziet er wel mooi donker uit. De smaak is er zeker niet minder om. Gewoon erg fijn malen en rond de 19,5gr in het 18gr VST-filter doen.
Bij een brew ratio van rond de 40% is het een erg pittige koffie met een heerlijk bite op het eind. Echt een koffie met veel pit en die complex is van smaak. Bij een brew-ratio van 60-70% vond ik de koffie duidelijk milder en vlakker van smaak. Beide manieren van zetten gestopt zo rond de 25-30s op een temperatuur van 93-94C op Eric's thermometer.
De koffie heeft voornamelijk aardse en kruidige smaken met een licht fruitig accent en wat ik al eerder meldde een flinke bite van kruidige tonen in de afdronk. De crema is wat aan de lichte kant en ongeveer 10% van het totale volume na deze een seconde of 30 te hebben laten staan.
Dit is tot nu toe de meest complexe koffie die ik heb geprobeerd en zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Als je van een goede pittige koffie houdt dan is dit zeker een aanrader. Hij overtreft wat dat betreft bijna alle soorten die ik tot dusver heb geprobeerd en dit zijn er tot al aardig wat (ongeveer 40 verschillende soorten).
Conclusie is dat dit, naar mijn mening, een geweldige koffie is voor mensen die van een pittige espresso houden. Het is ook wel een koffie waarbij je de perfectie in de uitloop los moet laten en gewoon af moet gaan op de geweldige smaak die deze koffie heeft.
Vanavond weer terug naar de Super Honey om met deze vergaarde kennis een nieuwe test te doen en mijn bevindingen met jullie allen te delen.
Bij een brew ratio van rond de 40% is het een erg pittige koffie met een heerlijk bite op het eind. Echt een koffie met veel pit en die complex is van smaak. Bij een brew-ratio van 60-70% vond ik de koffie duidelijk milder en vlakker van smaak. Beide manieren van zetten gestopt zo rond de 25-30s op een temperatuur van 93-94C op Eric's thermometer.
De koffie heeft voornamelijk aardse en kruidige smaken met een licht fruitig accent en wat ik al eerder meldde een flinke bite van kruidige tonen in de afdronk. De crema is wat aan de lichte kant en ongeveer 10% van het totale volume na deze een seconde of 30 te hebben laten staan.
Dit is tot nu toe de meest complexe koffie die ik heb geprobeerd en zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Als je van een goede pittige koffie houdt dan is dit zeker een aanrader. Hij overtreft wat dat betreft bijna alle soorten die ik tot dusver heb geprobeerd en dit zijn er tot al aardig wat (ongeveer 40 verschillende soorten).
Conclusie is dat dit, naar mijn mening, een geweldige koffie is voor mensen die van een pittige espresso houden. Het is ook wel een koffie waarbij je de perfectie in de uitloop los moet laten en gewoon af moet gaan op de geweldige smaak die deze koffie heeft.
Vanavond weer terug naar de Super Honey om met deze vergaarde kennis een nieuwe test te doen en mijn bevindingen met jullie allen te delen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
19Van de week de super honey uitgeprobeerd in de espressomachine. Zoals gemeld moet je hem heel fijn malen om hem goed te krijgen en de temperatuur wat hoger (94) zetten. Hij komt fruitig en wat zurig over. Persoonlijk is dat niet mijn favoriet. Ik proef de honing er niet in terug wel het fruit en de zoetigheid, maar niet de chocolade. Ik vind de bonen wat licht gebrand. Waarschijnlijk is deze koffie beter als filterkoffie. Dat heb ik echter zelf nog niet geprobeerd.
Hieronder wat foto's:

Hieronder wat foto's:
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
20Erg mooie koffies dit! Backyard, alvast onwijs bedankt voor dit goede aanbod. Ik ben ondertussen lekker aan het experimenteren met beide koffie's en heb een hoop bevindingen gedaan. Mijn uitgebreide review komt er binnenkort aan, nog even geduld tot ik de pakken op heb.