Onderhoud

1
Hallo allemaal,

Lang geleden dat ik hier ben geweest. Belangrijkste reden is dat ik nu zo'n 2,5 jaar de trotse eigenaar ben van een Brewtus III.
Omdat ik deze machine nu dus al enige tijd gebruik, vroeg ik me af wat er gebruikelijk en nodig is voor wat betreft het onderhoud.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën / ervaringen hiermee!
La Marzocco GS/3 - Anfim Super Caimano on demand

Re: Onderhoud

2
Da's inderdaad al weer een tijdje geleden! Had jij niet eerst een Silvia? En bevalt de Brewtus zo goed dat je ons nooit meer nodig hebt? ;) . Ben wel nieuwsgierig naar hoe jijzelf de verschillen beoordeelt tussen je voorgaande en je huidige machine.

Onderhoud is sterk afhankelijk van waterhardheid. Afgezien van eens per 1-2 jaar je groepsring vervangen en hier en daar een rubbertje, gaat de rest voornamelijk over ontkalken. Gebruik je een kalkfilter voor je machine?

Ikzelf zit in een gebied met gemiddelde hardheid, gebruik van die reservoir-kalkfilters en probeer elk jaar de boiler te ontkalken. Tot nu toe gaat dat goed.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Hé Spironski!
Dat klopt. De Silvia heb ik cadeau gedaan aan een vriendin, waarna haar vriend Silvia flink onder handen heeft genomen (lees: gerestaureerd).
Sinds die tijd dus de Brewtus. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen erg tevreden ben, maar dat ik af en toe al eens stiekem over een opvolger nadenk (bv een GS3).
Wat betreft de vergelijking Silvia - Brewtus; dit is eigenlijk niet te vergelijken. Met name het verschil met opstomen van de melk is uiteraard erg groot. Wat betreft de koffie; daarin vond ik de Silvia ook al vrij sterk, dus daarin kan ik zo geen hele duidelijke verschillen noemen, anders dan de PID.

En over het onderhoud; ik gebruik idd een kalkfilter, die ik regelmatig vervang.
Dus jij ontkalkt je boiler. Doe je dat zelf? En denk je dat dat met de Brewtus ook nodig is?

Hoi!

4
Ja ik doe dat ontkalken zelf en vind het een gedoe. Machine warm laten worden, uitzetten, boiler helemaal leeg proberen te laten lopen via de warmwaterkraan (machine van 28 kilo kantelen en beetje schudden). De overvulsensor loskoppelen, boiler totaal laten vullen met ontkalkvloeistof, wachten, en dan het hele verhaal van voren af aan, maar dan met schoon water, en dat dan 5 keer...pfff! Daar ben ik een paar uur mee bezig. De HX zelf is niet zo lastig, gelukkig.

Ik vermoed evenwel dat een DB wat makkelijker gaat dan een HX. Het is allemaal prima te doen, maar het kost gewoon wel tijd en gespetter/rommel.
Ik heb het volgens mij nu anderhalf jaar niet gedaan, en ik merk dat ik het wel weer moet doen. Hardheid hier is volgens mij 12 Dh.

Dus toch wel last gekregen van upgraditis?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Spironski schreef: Ik vermoed evenwel dat een DB wat makkelijker gaat dan een HX. Het is allemaal prima te doen, maar het kost gewoon wel tijd en gespetter/rommel.
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. De brewboiler kun je bij een DB gewoon legen door de machine aan te zetten, dus dat lijkt me geen probleem (vergelijkbaar met de HX bij een HX-machine). Maar de stoomboiler, hoe laat je die leeg lopen? Want als de heetwaterkraan op dezelfde manier werkt bij een DB als bij een HX (nl. door de druk in de boiler, en niet door zwaartekracht) dan zal het toch net zo'n gedoe zijn?

Of werkt die kraan anders bij een DB? (of is er een andere manier waarop je de stoomboiler bij een DB kan legen?)

6
Ik heb hier echt geen idee van. Ik zal Marmhz (of hoe schrijf je Marcels naam ook alweer?) eens mailen met de vraag of hij de Brewtus eens aan een onderhoudsbeurt wil onderwerpen. Bij hem heb ik 'm destijds gekocht, maar weet niet of hij nog steeds actief is.
Hou jullie op de hoogte.

8
Ik ken het apparaat alleen van lezen. Maar er zit hier iemand die het ding daadwerkelijk thuis heeft staan, weet even niet meer wie.

Wat ik ervan weet is het, samen met wat andere apparaten, het non plus ultra voor thuis. Mooie gesatureerde LM groep, betere koffie krijg je niet. In het begin waren er wel wat vragen over de bouwkwaliteit, maar ik heb begrepen dat die beter is geworden.

Ikzelf vind het apparaat gewoon lelijk en zou dan liever een Speedster op mijn aanrecht hebben staan. Of een heel mooie hefboommachine. Maar da's puur een smaak-kwestie, en dan niet van de koffie maar van het uiterlijk.

9
Kan me voorstellen dat je de KvdW verkiest boven de GS3. Mij spreekt het meer behoudende uiterlijk van de GS3 meer aan. Voor mij is het wel belangrijk te weten wat de kwaliteit van beide machines is.
Ik heb m'n SCAE level 1 op een LM Linea gedaanten vond dat een fantastische machine. Heeft iemand een idee of de Linea een soort van vergelijkbaar is met de GS3?

En dan weer even on-topic; ik heb een afspraak gemaakt met Marcel, die de Brewtus dezeweek ws onder handen gaat nemen. Nog even overwogen om een rotatiepomp in te laten bouwen, maar uiteindelijk toch maar besloten om dit geld in de G3-pot te doen.

10
Tja de Linea, daar zeg je ook wat... Ik denk wel dat voor thuis de GS3 het dichtst daarbij in de buurt komt.

Overigens zou een maler-upgrade dan ook niet zo verkeerd zijn, een dikke K10 ofzo... Zou wel eens een groter verschil kunnen maken dan die GS3. Èn goedkoper!