Re: aan- / uit- zetten Faema Horeca koffieapparaat

31
SteefM schreef:Maar wat valt er dan uit te leggen aan die student?
In een zaak waar allerlei drank wordt verkocht, en eten van tosti tot bakje pinda's, vers geperst sap en oh ja ook koffie, is er zoveel even snel uit te leggen... en al leg je de werking van een espressomachine een uur lang uit, daarvan blijft weinig hangen want er komt van alles tussendoor. Bij zaken als het Eye-filmmuseum komt regelmatig een barista die het aan alle huidige personeel nog eens uitlegt en ze een uur een-op-een de kneepjes bijbrengt. Daar is in 'gewone' zaken geen beginnen aan. Een aantal maanden terug zat ik stomtoevallig even bij een etentje in de sjieke 'faculty club' van de vips van de universiteit in Utrecht en zag daar een top molen naast de Mirage van Kees vd Westen staan dus ik verheugde me op de koffie die met met alle egards en zwier werd gebracht. Smaakte totaal nergens naar. Ook een ober die er alle tijd voor heeft maar zich totaal niet voor het product interesseert kan het mis laten gaan met top machines.
SteefM schreef:Het is toch, ook bij een horecamachine, een kwestie van een knopje omzetten? Okee, 2 uur van tevoren. Dat is toch in 2 regels uitgelegd..? Desnoods hang je een briefje op ofzo..
Dan hangt een horeca-zaakje al snel vol briefjes en is het personeel meer bezig met briefjes lezen dan met omzet draaien waar het helemaal om gaat.
SteefM schreef:Hetzelfde geldt voor zo'n schakelklok: passend monteren? De schakelklokken die ik ken die doe je in het stopcontact en klaar.
Een ander trekt die er even uit of geeft er tijdens het schoonmaken een draai aan en de volgende vraagt zich af hoe je dat moet her-programmeren, het einde is zoek...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

32
SteefM schreef: Hetzelfde geldt voor zo'n schakelklok: passend monteren? De schakelklokken die ik ken die doe je in het stopcontact en klaar. Een beetje schakelklok kun je gewoon een weekinstelling geven (dus aan/uit per specifieke dag). Niemand hoeft er dus, na 1 keer instellen, aan te komen. Niemand hoeft dan ook meer te letten op het aan- of uitzetten van de machine zelf.
Je geeft een redelijk voorstelling van zaken, alleen met dat "schakelklokje" ga je de mist mee in op die groep van die schakelklok gaat niet zomaar een klokje het is 380 of 2 x 240 of etc, daar moet echt wel een goede klok van industriële kwaliteit voor laten zetten.

Moet je voor de gein jezelf eens verdiepen in deze materie. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

34
Waar een wil is, is een weg, lijkt me.
En daar sla je volgens mij de spijker op z'n kop. Er ìs blijkbaar helemaal geen wil om daar aandacht aan te besteden.

Het lijkt mij overigens voor het personeel ook geen onneembare hobbel om te leren hoe die machine gewoon aan te zetten. Wat is daar moeilijker aan dan de rest van de dingen aan te zetten en te regelen voordat de deur open gaat?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Spironski schreef:Wat is daar moeilijker aan dan de rest van de dingen aan te zetten en te regelen voordat de deur open gaat?
Om te beginnen meer dan een uur tevoren al in de zaak zijn... de een lukt het, de anderen zijn er om onnoemelijk veel redenen toevallig pas op het laatst, deur openen, lade in de kassa, gordijnen open, oh daar is ze eerste klant al, die wil natuurlijk koffie, shit het ding moet nog aan... Elke dag twee uur eerder komen kan ook, lekker krantje lezen in de baas zijn tijd, maar de baas zegt "het is horeca, geen 9-tot-5 mentaliteit, wel slechts 9-tot-5 loon natuurlijk".
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

36
Oké, dat je personeel niet 2 uur per dag extra wilt betalen voor het koffiezetapparaat kan ik goed begrijpen.

Maar wat is nu écht het grote probleem met een tijdschakelaar? Okee, het installeren is ingewikkelder dan ik dacht. Maar als je €780 per jaar kan besparen, heb je dat er toch al snel uit? (en dat is een geringe schatting, gezien de waardes die ik voor de berekening heb gebruikt: driegroepers gebruiken volgens mij méér energie dan 15% op 5kW, eerder 20% op 6-7kW).
Adriaan, gezien je kennis van professionele tijdschakelaars, weet je toevallig ook wat het 'ongeveer' kost om een koffiezetapparaat aan een tijdschakelaar te (laten) hangen?

Zo'n tijdschakelaar is lastig bij schoonmaken? Met je tengels van dat ding afblijven dan maar; desnoods zorg je dat niet iedereen erbij kan, toch? Ik ga niet zeggen dat het soort problemen dat je noemt niet bestaat (dat geloof ik best), maar volgens mij is er vrij gemakkelijk een oplossing voor te bedenken.

37
Het lijkt mij ook dat het tijdig laten opwarmen het grootste probleem is, niet zozeer dat je daar zoveel technisch inzicht in moet hebben.

In een horecazaak waar je afhankelijk bent van personeel dat 2 uur van tevoren zou moeten komen lijkt het me dan ook niet handig en ook niet om er op te vertrouwen dat het toch gebeurt. Maar er zijn toch ook voldoende gelegenheden waar de eigenaar (of de kok) wèl ruim van tevoren aanwezig is? In die gevallen zou het dus wel kunnen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Tja, ik kan me weer verder in de rol en alle beslommeringen van de cafe-eigenaar inleven en tegenwerpingen geven. Maar de oplossing "machine niet uitzetten" is verreweg de simpelste. Geen schakelklok nodig, geen mensen die eraan moeten denken het ding aan te zetten, geen onnozele telefoontjes naar de service-verlener van "hij is koud" en de extra kosten komen stilletjes bij de rest van de facturen.

40
Om dus weer On topic te gaan: ja, je kan je machine uitzetten. En zeker als het ding een flink deel van de dag/nacht uit zou staan, zou je daar ettelijke honderden euro's per jaar mee kunnen besparen. Maar realiseer je wel dat de 2 uur opwarmtijd voor (logistieke) problemen kan zorgen die je niet zomaar op lost.