Re: welke machine aan te schaffen

12
Beste Dennis,

treurig... tja. Zou ik ook over jou kunnen zeggen, als je in je allereerste post zo algemeen uit de hoek komt. Om maar niet over je tweede te spreken: Eerst even goed inlezen op dit forum, beginnerstopic lezen etc. Bovendien zit er ook een hele handige zoek-tool linksboven, kan niet missen.

Dan zul je snel snappen hoe het hier werkt. En dat het er dus af en toe humoristisch welhaast cynisch aan toe gaat. Maar bovenal ook behulpzaam, begripvol en vooral enthousiast! Met als uiteindelijke doel: zo breed mogelijke verdieping (of een zo diep mogelijke verbreding :? ) op alle mogelijke manieren en in alle facetten van koffie en bijbehorende toepassingen, accessoires etc.

Maar je zoekt dus "sterke koffie"? Kijk eens even hier: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... f=21&t=871. Misschien moet je voor een filterapparaat gaan?

Goedbedoeld én cynisch hè..... :P ;)

Le ton fait la chanson :roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

13
Beste hij valt, ik ga hem anders brengen, wie is er in Kroatie geweest, hier is de koffie vrijwel overal erg goed en lekker voor mij het koffieland bij uitstek, ik drink meestal een dubbele espresso met alleen melkschuim en wat cacao of kaneel er op, ik weet niet hoe je dit moet noemen (zelf noem hem verzacht espresso-tje) , ik heb het bij diverse horeca gelegenheden gevraagd, maar dit weten ze niet en is erg ongebruikelijk in NL. Misschien kent iemand de koffie in Kroatie en weet wat ze daar gebruiken (ik denk zelf Turkse koffie) en met wat voor machine en koffie zou je dit kunnen benaderen.
In Kroatie zie ik net als hier zware horeca machines staan.
Het mag een 2de hands zijn en ik denk aan 1000 a 1500 euro.
Qua uiterlijk val ik erg op de ECM Elektronica Profi of de Vibiemme domobar PID in deze lijn zoek ik het, maar het mag ook een ander merk zijn. Nu heb ik een Jura S95, dit is echt bagger koffie, slap en ik heb alle koffie soorten zo'n beetje wel geprobeerd, ik blijf nu een beetje hangen op de Fortuna van caffeuno (niet bitter). De Arabische koffie zijn mij bv te bitter en de nasmaak valt niet goed. Verder koffie zetten met dit soort apparaten is geen probleem ik heb ervaring, ik oa een La Messoni gehad, was altijd wat met de machine maar als ie het deed kreeg ik goede koffie uit dit dingetje, verder nog wat oud spul. Vervolgens dacht ik laat ik eens snel en modern gaan doen en ik kocht een Jura. Dus weer terug naar het echt zet werk. Mvg, Dennis

14
Volgens mij heb je het over een macchiato met cacao (echt "not done" dat maskeert voornamelijk).

Ik zou bijna zeggen: als je boven de €1000 besteedt aan het espresso-apparaat zit je wel goed. Het maakt dan niet eens zoveel uit welke je koopt, dus ga voor wat je mooi vindt. Ze kunnen allemaal die goede espresso's zetten mits de andere "M-en" ook in orde zijn (je hebt onderhand het beginnerstopic gelezen, neem ik aan).

En welke maler denk je aan te schaffen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Jullie hebben vast goede adressen voor verse koffie.
Ik woon vlakbij Utrecht, kom voor mijn werk vaak in Den Haag, Rotterdam en omstreken.
Dus de randstad is bereikbaar. Als er echt elders een top zaak is dan gaan we gewoon een stukje rijden.

De vraag welke maler ik heb, eureka mignon timer, is dit wat.

Alvast bedankt,

Dennis

18
Het is allemaal vrij simpel te vinden hoor: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =23&t=1625 . Daar kan je ook gewone winkels vinden.

De Mignon is een heel aardige maler waarmee je goed espresso kan zetten. Maar als je van plan bent om €1500 aan apparatuur uit te geven, zou ik daarvan €500 aan een maler besteden. Dat levert betere koffie op dan een espresso-apparaat van €1500 gepaard aan de Mignon.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Zou zelf de bonen dan bij Het Koffielab in Utrecht halen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

20
Beste Dennis, je oorspronkelijke vraag was wat kort door de bocht maar je ziet, op dit forum lost zich dat helemaal vanzelf op :)
Zo te lezen is je budget geen issue en vallen er een heleboel soorten machines af. Het lijkt er op dat je het beste af bent met een Rocket/ECM Cellini of een ECM Classika II. Of één van de vele andere machines van het E61-type die stuk voor stuk goed zijn. Je hebt in wezen geen HX of dubbele boiler nodig omdat je geen cappuccino of lungo of erger drinkt. Dat beetje melk kun je ook gewoon vooraf verwarmen/schuimen. De koffie die je drinkt heet overigens een doppio marocchino (dubbele espresso met melkschuim en cacao).
Zelf zou ik in jou geval een tweedehands Domobar of Zaffiro kopen in combinatie met de maler die je al hebt en gewoon een beetje beginnen. Zo'n machine kun je altijd wel weer kwijt en je weet na een tijdje allicht beter wat je écht wil.

Succes ermee.
Brugnetti Simona "Top"
Hario Skerton

Isomac Itala, verbouwd tot wandmodel
Op de plank: Demoka M-821, La Messoni Superiore de Luxe, Isomac Giada, Ascaso Arc, enkele Gaggia Classic's om anderen met het koffievirus kennis te laten maken