Re: De smaak van cappuccino

11
Hangt ook erg van je thermometer af. Ik maakte altijd gebruik van een digitale en die reageert toch wat sneller dan zo'n mechanische, met niet meer dan 2-3 graden overshoot.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Joep schreef:Ja, nee ok, helemaal mee eens.
Voetpedaal op het werk. Abrupter gaat je niet lukken ;)

Hangt er trouwens wel vanaf wat voor kannetje je gebruikt. Een o,4 L kannetje moet je bij een lage temperatuur op the thermometer stoppen dan bij een literkan. Bij de literkan gaat je temperatuur veel langzamer omhoog waardoor de meter het beter kan volgen en minder graden 'achterloopt'.
Natuurlijk is dat ook zo, op de markt gebruik ik ook meer een liter kan en die laat ik doorlopen tot 60,
ik ging uiteraard uit van een thuisgebruiker, voetpedaal is toch wat ik mis sinds ik de Kees niet meer heb, ik denk er ook over om een losse drukknop voor de stoom te maken.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

13
PeterD schreef:De espresso zelf is redelijk 'pittig' van smaak dus dat lijkt me in eerste instantie niet de oorzaak. Eerst maar eens verschillende soorten volle melk proberen. Ik heb wel eens gehoord dat biologische melk smaakvollere cappuccino oplevert. Eerst de Boerenland eens proberen en dan de biologische van Arla.
En heb je al wat ontdekt? Ikzelf vind de invloed van de melk op de smaak van een cappuccino kleiner dan de invloed die de espresso heeft. Welke melk ik gebruik heeft dus wel enige invloed, maar heel erg groot zijn de verschillen niet (halfvol/vol, Arla/houdbaar/"dagvers").
Per koffiesoort kunnen de verschillen daarentegen vrij groot zijn. Sommige boontjes kunnen als espresso lekker en best pittig zijn, om in een cappu nagenoeg te verdwijnen, terwijl andere boontjes juist heel herkenbaar aanwezig blijven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Nog niet verder geprobeerd helaas. De komend dagen waarschijnlijk wel. Ik meld me zo snel mogelijk met mijn bevindingen.

Over de koffie. Ik heb nu Ethiopië Gayo Amaro van Golden Coffee Box gebruikt. Volgende keer de Ethiopië Espresso proberen. Iemand ervaring met deze bonen?
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

15
Vanochtend geprobeerd met Boerenland melk. Lastig omde smaak te beoordelen omdat het opschuimen nogal de mist in ging. Mogelijk dat het tijdstip me parten speelde (6:30), maar het ging gewoon te snel en met te grote bellen. Met kloppen op het aanrecht en walsen was het nog wel een beetje te redden, maar echt succesvol was het niet.

Overigens vermoed ik dat de kan die ik gebruik net even iets te groot is voor mijn Silvia. Ik weet niet welk merk het is, maar ik vermoed Concept-Art en de maat is 600ml. Probleem is dat na een paar seconden, wanneer het volume van de melk toeneemt, de onderkant van de kan op het aanrecht stuit en ik dus gedwongen ben de tip in de melk te laten zakken. Misschien leg ik het een beetje knullig uit, maar de strekking is dat ik onvoldoende ruimte lijk te hebben om de stoomtip aan of net onder de oppervlakte van de melk te houden. Zijn er anderen die ditzelfde probleem hebben?

De oplossing moet simpel zijn: kleinere melkkan. Wat is de kleinste kan waarmee nog voor 2 personen cappuccino is te maken? Een 350ml. lijkt me eerder voor 1 persoon, terwijl 500ml. misschien nog onvoldoende ruimte geeft.

16
Zoek even naar de 500 ml melkkan van Motta. Gebruik ik ook voor 2 cappuccino's. Niet te groot. Kan niet te vol gieten, tot net onder de middelste 'ring'.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

17
Zelf zou ik de kleine versie van de Motta aanraden (35CL). Deze heeft genoeg inhoud voor 2 cappu's en gebruik ik standaard.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

18
Ik ben ook voorstander van de 50cl uitvoering, je maakt dan ruim voldoende voor 2 Cappuccino's beter iets over dan net niet genoeg en bijna schrapen voor het laatste beetje, als je Latte Art wilt gaan doen heb je maar net genoeg aan die halve liter kan en moet je er eigenlijk minimaal 2 of 3 van hebben ivm overschenken en dresseren. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

19
Ikzelf gebruik de Motta 350ml voor 1 cappu, en de 500ml voor 2 cappu's.

Kannetje tot niet meer dan de helft met zo koud mogelijke melk vullen (kannetje zelf ook koelen), dan zou je toch zeker 30 à 40 seconden moeten hebben? Of is de Silvia zo'n stoommonster?

20
De Silvia is mijn eerste espressomachine dus ik kan niet met andere machines vergelijken, maar ik vind dat er behoorlijk veel stoom beschikbaar is.
Het stomen heb ik niet getimed, maar ik denk dan 30-40 seconden wel in de buurt zit van hoe het bij mij gaat (belabberd).

Oefening baart kunst. Daar blijf ik in geloven. Ook al lukt het met dit kannetje gewoon niet goed vanwege de grootte (én onervarenheid). Het weekend maar eens op pad voor zo'n Motta van 500 of 350ml.