Vibiemme Domobar opknappen

1
Per vandaag ben ik (Brendan; voorsteltopic) eigenaar van een Domobar. Het is al een vrij oud modelletje (ca. 10 jaar) en schijnbaar ook geen originele Nederlandse import te zijn (model met tuimelschakelaars, zie foto). Naar eigen zeggen heeft de vorige eigenaar (en die daarvoor) altijd netjes alles schoongemaakt, maar dat ging niet verder dan een snelle blindflush (zonder Cafiza o.i.d.). Wel is deze tot een jaar geleden "regelmatig" bij Kookpunt (Rotterdam) geweest voor controle en schoonmaak. Een aantal zaken die mij opvielen en waar ik wat aan zou willen doen zijn:

- Rubber ring vervangen, wat is een fijne Nederlandse (web)winkel voor Vibiemme onderdelen? Wat is een goede manier om de ring los te krijgen? Zojuist geprobeerd, maar dat gaat niet vanzelf...
- Een zetgroep schoonmaakproduct aanschaffen, welke is daarvoor geschikt?
- De druk bijstellen, ik las ergens (alweer vergeten waar) dat door middel van een stelschroef de druk tot 9 bar ingesteld (terug gebracht) moest worden. Waar vind ik deze stelschroef, is dit inderdaad de correcte druk? Hoe kan ik deze druk controleren?
- RVS delen poetsen, is het aan te raden dit te doen met een chrome/RVS metaal polish?
- Lakschade bijwerken. Onder de driptray is de lak afgebladderd en is er flink wat roestvorming dat de RVS onderdelen aantast (vliegroest). Zijn er hier toevallig mensen die hier al mee bezig zijn geweest en misschien tips hebben (qua te gebruiken lak)?
- Ontkalken van het appraat. Is dit iets om zelf aan te beginnen? Welk product wordt hier voor aangeraden?

Dat zijn al een hoop vragen. Alvast hartelijk bedankt voor tips en antwoorden!

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Brendan op za 20 okt 2012, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Vibiemme Domobar opknappen

2
Hallo Brendan,

Uiteraard zijn er hier een paar die je perfect verder kunne helpen maar ik zou zeggen bel of mail eens met Peter van Kafko! Hij heeft in ieder geval antwoord en advies op al je vragen die je stelt en kan jou hoogstwaarschijnlijk ook alle onderdelen leveren die je nodig hebt. Schoonmaakmiddelen kunnen er meteen bij in het pakketje. Ben je in 1x klaar. Kom je daarna ergens niet uit, dan kun je hem bellen om je te instrueren.

http://www.kafko.nl/

RVS poets ik zelf zonder middeltjes maar met zo'n microvezeldoekje. Gaat bij mij op de ECM en Sanremo prima! Ze zijn voor een appel en ei te koop bij de action. Daar hebben ze evenuteel ook een RVS poetsmiddel zag ik laatst.
Afbeelding

Succes en hou ons op de hoogte met je mooie foto's!

Bob
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

3
Je zou hier eens kunnen kijken: http://coffeetime.wikidot.com/e61-group-servicing

Ikzelf ben te spreken over Cafiza als backflush-/schoonmaakmiddel. En inderdaad kan je erg goed bij Kafko terecht, en z'n prijzen zijn zeer redelijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Bedankt voor de reacties. Het opknappen van het "chassis" laat ik voorlopig maar even zetten, als dat goed gedaan moet worden lopen de kosten waarschijnlijk hoger op dan wat het betrekkelijke voordeel zou zijn.

Ben nu bezig het apparaat te de-assembleren (tot zover ik me daar comfortabel bij voel) en gaandeweg wat schoon te maken. Bedankt voor dat E61 Group Servicing document trouwens Spironski! Waar ik nu tegen aan loop is dat ik het verwarmingselement met geen mogelijkheid los krijg uit de boiler (heb de boiler voor de rest al helemaal los uit het apparaat). Ik ga er van uit dat dit gewoon rechtse draad is (linksom = los)? Waarschijnlijk ga ik sowieso wat nieuwe pakkingen nodig hebben, hoop dat Peter van Kafko me daarbij kan helpen. Zal morgen contact met hem zoeken.

Bedankt!

5
Ik zou toch die roest aanpakken, goed met de staalborstel schoonmaken dan even opschuren gronden en aflakken, doe je dit niet dan werk je gewoon achter de feiten aan, die roest wordt echt niet minder als je er niets aan doet. :(
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Heb contact gehad met Peter van Kafko en hij was inderdaad zeer behulpzaam. Heeft me de benodigde spullen opgestuurd. Vandaag de boiler en alle koperen buisjes laten zwemmen in een zuurbadje en net weer terug in elkaar gezet. Morgen nog even door laten lopen met zuur om de zetgroep en het element te ontalken en dan moet hij er weer even tegenaan kunnen.

Heb de roest weggehaald en deels opnieuw gespoten, maar dat was nog niet heel netjes. Wellicht dat ik 'm in de toekomst eens geheel demonteer en dan het hele chassis opnieuw spuit, mocht ik er zin in krijgen.

Even een stomme vraag; de lampjes bij de water en stoom schakelaars, moeten deze juist AAN of UIT staan als het hete water / stoom beschikbaar is? Ben er niet helemaal uit of het nu goed werkt. Drink nooit cappuccino maar toch praktisch om te weten...