Help! - Mokkapot koffie te zuur!

1
Hallo,

Ik zette een aantal jaren geleden altijd koffie met een mokka pot. Heerlijk! Daarna gezwicht voor het gemak van een Senseo, maar ik begon weer terug te verlangen naar echt lekkere koffie.

Ik heb eergisteren bij Simon Levelt een Caroni Express 6 kops mokkapot gekocht. Mooi RVS ding met een soort tussenzeefje, zodat je ook een halve hoeveelheid kan brouwen.
Meteen een zakje vers gemalen Simon Levelt Corazon melange erbij.

Ik heb er nu 4 bakjes opzitten en veel gevarieerd met hoeveelheden, maar mijn koffie is niet lekker :cry:
Om precies te zijn: hij is zuur! Weinig body en zuur. Terwijl die Corazon juist releatief weinig zuur zou hebben.

Ik gebruik warm water, vul de pot precies voor de helft (175 ml), doe het tussenzeefje erin en vul af met koffie. Ik doe er geen kop op, zodat ik niet echt hoef aan te drukken. Enkel wat vlak maken met mijn hand.
Vervolgens op een (laag) vuurtje (vlammen komen er niet onderdoor). Zodra ik hem hoor pruttelen gaat ie van het vuur af en schenk ik in.

Na hier en elders wat gelezen te hebben klinkt mijn probleem als onderextractie. Hoe ga ik dat te lijf?
Zouden ze bij Simon Levelt per ongeluk toch een te grove maling hebben gedaan voor deze specifieke mokkapot?

Wat kan ik proberen?

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

3
Nee, ze hebben je bij SL per ongeluk vergeten te vertellen een maler te kopen. En waarschijnlijk ook per ongeluk vergeten te vertellen hoe je zo'n moka moet gebruiken. En ook per ongeluk vergeten branddata te geven, fatsoenlijke malers in het assortiment te hebben en ga zo maar door. Het personeel is niet eens fatsoenlijk getraind. Mensen daar hebben een air. Een totaal onverdiende air want ze weten niets.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Toch lijkt me de procedure van het zetten wel correct. Vrees dat het toch met de koffie zelf heeft te maken. Voorgemalen=oud. En dan heb je meen ik bij die Corazon ook nog eens een groot aandeel Robusta.

Verse boontjes en een goede handmaler zijn erg belangrijk, en dat hoeft niet zo duur te zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Bent u altijd passief-agressief of bent u alleen vandaag passief-agressief?
Bluecold schreef:Nee, ze hebben je bij SL per ongeluk vergeten te vertellen een maler te kopen.
De koffie werd vers gemalen waar ik bij was. Zie ook mijn eerst post.
Bluecold schreef:En waarschijnlijk ook per ongeluk vergeten te vertellen hoe je zo'n moka moet gebruiken.

Ik heb eerder, met goed resultaat, koffie gezet met een mokka pot. Zie ook mijn eerst post.
Bluecold schreef:En ook per ongeluk vergeten branddata te geven, fatsoenlijke malers in het assortiment te hebben en ga zo maar door.
Hmmm...deze zin loopt niet helemaal lekker, maar het lijkt een soort samenstelling van A) en B). In welk geval geldt: zie ook mijn eerst post.
Bluecold schreef:Het personeel is niet eens fatsoenlijk getraind. Mensen daar hebben een air. Een totaal onverdiende air want ze weten niets.
Hoe komt u daarbij? Ik ben zeer vriendelijk en correct geholpen, zoals de afgelopen 20+ jaar dat ik daar kom.

@3aan: dank voor je reactie. Ik zal mezelf daar kort voorstellen. Vanwege toetsenbordridders als Bluecold ben ik altijd huiverig voor het geven van teveel persoonlijke info. Blijft toch een beetje een open riool, dat internet...
Edit: zie http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =17&t=4104

@Spironski: dank voor de reactie. De koffie werd vers gemalen, maar kan natuurlijk wat ouder geweest zijn, al lijkt de omloopsnelheid van de Corazon in die winkel daar geen aanleiding toe te geven. Ik ga vanmiddag even terug naar de winkel en eens vragen of zij nog suggesties hebben. Wellicht toch een iets andere maling? Of misschien geeft het water hier in Groningen wel zure koffie (de hardheid is °D 10, wat zeer gemiddeld is)?

We experimenteren lustig verder...

6
Pukka-J schreef:Bent u altijd passief-agressief of bent u alleen vandaag passief-agressief?
Bent u altijd te lui om de zoekfunctie te gebruiken, of alleen op het internet, wat in uw ogen een grote helpdesk is vol mensen die niets beters te doen hebben? En als ze dat niet doen is het een open riool?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

7
Bluecold schreef:
Pukka-J schreef:Bent u altijd passief-agressief of bent u alleen vandaag passief-agressief?
Bent u altijd te lui om de zoekfunctie te gebruiken, of alleen op het internet, wat in uw ogen een grote helpdesk is vol mensen die niets beters te doen hebben? En als ze dat niet doen is het een open riool?
Zoekfunctie gebruiken? Ik meen dat ik mij behoorlijk geïnformeerd heb voordat ik mijn vraag hier stelde. Ik kwam zelfs met de suggestie van onderextractie.
Dat men het netjes vindt als ik mij eerst voorstel kan ik begrijpen, maar dat heb ik ondertussen gedaan (gezien uw reactie heeft u dat vermoedelijk niet gelezen).

Maar ik begrijp dat het niet gepast is om als leek vragen te stellen op dit forum?
Ik zal mijn account hier snel weer verwijderen. In dit soort negatieve onzin heb ik geen trek. Fijn forum, dit :(

EDIT: ik heb het vrienden/vijanden lijstje in het gebruikerspaneel ontdekt. Kijken of dat werkt ;)

8
Ik heb ondertussen contact gehad met de Simon Levelt winkel. Zij adviseren mij om niet het bijgeleverde reductiezeefje te gebruiken, aangezien het water dan veel sneller door de koffie stroomt. Ook moet ik blijkbaar toch iets meer koffie gebruiken: een klein kopje erop en dan licht met de duim aandrukken.

Zij vermoeden dat er dus inderdaad sprake is van onderextractie, doordat het water nu te weinig tegendruk krijgt door de koffie.
Lukt dat niet, dan suggereren zij om het eens te proberen met een andere melange.

Ik laat wel weten of dat het probleem oplost. Verrijk ik het forum ook eens ;)

9
Pukka-J schreef: Maar ik begrijp dat het niet gepast is om als leek vragen te stellen op dit forum?
Nope, begrijp je verkeerd. Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Probeer eens 'moka' in te tikken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

10
You can lead a horse to water, but can't make it drink!

Bluecold heeft het u al aan het verstand proberen te brengen, maar helaas.
Zonder verse bonen [daar staat SL niet om bekend] en een goede maler, kunt u het vergeten meneer!
Nee, voorgemalen koffie is nl na hooguit een uurtje niks meer.

We hopen altijd dat iemand die zich aanmeld, eerst de beginners topics doorleest, voordat ze vragen stellen [en ff voorstellen word ook toegejuicht].

U heeft in ieder geval de omgekeerde route gevolgd en het gegeven advies past u niet, veel sterkte gewenst. 8-)