Re: Emc of barista, vibratie of rotatiepomp

2
Je vraagstelling is wel heel beknopt. Stel dat ik op een site van Lonely Planet een bericht plaats met als onderwerp "met de boot of vliegen, cultuur of zon" en in het bericht "wie kan mij adviseren?" -- denk je dat daar zinnig advies op kan worden gegeven, afgezien van "Norit meenemen, altijd goed en factor 15 veel plezier"?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4
Oke, ik snap dat er meer info moet komen.

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van espresso machines. Ik loop al lang met de gedachte om een machine te kopen waar ik lang plezier van heb. Ik ben ook van plan een training te volgen.
Vandaag liep ik een KALDI WINKEL binnen en daar stond een ECM showmodel voor €1500. Ik ben mij gaan inlezen en zie opmerkingen over diverse pompen en diverse andere gelijkwaardige machines die minder kosten.Zo ook de Expobar Brewtus IV espresso machine. Ik ben een beetje lost. €1500. Is veel geld en wil de juiste keuze maken.

5
1500 Euro is inderdaad een hoop geld. Ik zou die demo machine nu even laten staan en je rustig verder inlezen. Geen haast, intussen af en toe ergens een hele goeie espresso gaan drinken en leren van dat proeven. Een goeie bonenmaler kiezen, is de belangrijkste eerste stap daarna denk ik. Ik begon met een tweedehands La Pavoni, zoiets kost maar een paar honderd Euro en dan kun je al een eind verder zijn en bepalen wat je daarna wil. Of een goeie tweedehandse E61 machine van een betrouwbare bron uit de buurt. Je leest wat anderen zouden aanbevelen en vindt intussen zelf wel uit wat je wil gaan doen.

Laat het geld in elk geval niet branden in je zak, je kunt het meeste maar een keer uitgeven en de kater van een miskoop kan de lol in koffie bederven...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Probeer eerst eens bekend te raken met de terminologie, drink je bv uitsluitend espresso, dan zou een single boiler voldoen, de meest verkochte machines hebben een HX om makkelijker te kunnen stomen.

Ik zou je eerder richting een gebruikte set willen sturen, set omdat de maler eigenlijk belangrijker is dan je machine!

In dit topic staat het meeste wat je moet weten, dan kan je ons misschien een vraag stellen waar we wel wat mee kunnen.
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517

8
Hou er ook rekening mee dat je ook nog een maler moet kopen, als je budget dus €1500 zou zijn dan kun je niet een machine van €1500 kopen want dan kom je te kort.
Met de ECM die jij gezien had is trouwens niets mis, prijs kwaliteit verhouding is alleen niet optimaal (relatief duur).
Opzich is als je het echt helemaal niet weet (zoals ik had toen ik begon) de simpelste weg om gewoon een goeie maler te kopen en een willekeurige HX machine (bijvoorbeeld een Rocket). Dan kun je voorlopig vooruit en zul je niet snel tegen beperkingen aanlopen.