Beste koffieliefhebbers,
Ook ik wil graag thuis goede espresso's en cappuccinos maken. Na heel veel lezen ben ik op twee machines uitgekomen: de Rancilio Silvia (tweedehands) en de Gaggia Classic. Omdat mijn budget rond de €500 is (inclusief maler) en ik niet heel veel verschil kon ontdekken tussen deze twee heb ik voor nu de Gaggia Classic in mijn hoofd. Zijn er andere machines die jullie eerder zouden aanraden?
De maler was een stuk lastiger, daar kon ik veel minder informatie over vinden. Een logische keus leek mij de Gaggia MDF die 'er bij hoort' en veel alternatieven kon ik niet vinden voor een leuke prijs. Een Baratza Virtuoso is alweer een stuk duurder.
Eigenlijk dus de vraag, is dit een fijne combinatie waar je een flink aantal jaar plezier aan zult beleven? Of zouden jullie iets heel anders kiezen met een budget van €500?
Met vriendelijke groeten,
Sander
Re: Gaggia Classic met Gaggia MDF maler goede beginner set?
2Hoi Sander, heb je het beginnerstopic al gelezen? Staat veel wetenswaardigs in: KLIK!
De set die je noemt is in veler ogen de ondergrens waarmee je goede espresso kan zetten. Met zo'n beperkt budget zou ik zeker 2-de hands gaan kijken. Koop dan een goede horeca maler voor €150 en zoek naar een mooi espresso apparaat voor €350, dan moet je zeker een Silvia kunnen scoren. Leg er evenwel €150 bij, en je kan een 2-de hands E61 apparaat kopen, waarmee je makkelijker een super espresso zet.
De set die je noemt is in veler ogen de ondergrens waarmee je goede espresso kan zetten. Met zo'n beperkt budget zou ik zeker 2-de hands gaan kijken. Koop dan een goede horeca maler voor €150 en zoek naar een mooi espresso apparaat voor €350, dan moet je zeker een Silvia kunnen scoren. Leg er evenwel €150 bij, en je kan een 2-de hands E61 apparaat kopen, waarmee je makkelijker een super espresso zet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Hoi
Ik had(!) precies hetzelfde setje op het oog toen ik begon met uitzoeken. Totdat ik hier advies kreeg...het is moeilijk om te weten waar je op moet letten als je net begint.
Dus nee, ga niet voor deze set. Lees je even goed in zoals spironski aangeeft en ook door de beginnershandeiding uit te printen (pdf bestandje: http://db.tt/O4N5dIU3) je krijgt alle hulp bij jouw zoektocht als je hier je vragen stelt. Volg de adviezen op en het komt helemaal goed en je hebt binnen no time een serieus setje staan voor niet al teveel geld!
Succes!
Bob
Ik had(!) precies hetzelfde setje op het oog toen ik begon met uitzoeken. Totdat ik hier advies kreeg...het is moeilijk om te weten waar je op moet letten als je net begint.
Dus nee, ga niet voor deze set. Lees je even goed in zoals spironski aangeeft en ook door de beginnershandeiding uit te printen (pdf bestandje: http://db.tt/O4N5dIU3) je krijgt alle hulp bij jouw zoektocht als je hier je vragen stelt. Volg de adviezen op en het komt helemaal goed en je hebt binnen no time een serieus setje staan voor niet al teveel geld!
Succes!
Bob
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de handleiding helemaal doorgelezen en heb inderdaad een beter beeld van de mogelijkheden. Waar ik nu mee zit is dat ik wel graag cappuccino's wil maken. Ik kan een Rancillio Silvia uit 2010 voor een heel leuk prijsje krijgen (€200), maar is dit voldoende? In de handleiding lees ik dat ik dan misschien beter voor één met warmtewisselaar kan gaan.
"Populaire warmtewisselaar machines zijn er in overvloed. Onder andere de Isomac Tea en Millenium, Vibiemme Domobar Super, Rocket Giotto en Cellini, ECM Mechanika en Technika, La Scala Butterfly, Bezzera BZ07, BZ10 (en andere Bezzeras)."
Op Marktplaats staat geen van deze apparaten, zijn er andere plekken waar ik kan kijken?
Malers kan ik wel redelijk vinden, bijvoorbeeld een Mazzer Super Jolly, ook voor €200.
"Populaire warmtewisselaar machines zijn er in overvloed. Onder andere de Isomac Tea en Millenium, Vibiemme Domobar Super, Rocket Giotto en Cellini, ECM Mechanika en Technika, La Scala Butterfly, Bezzera BZ07, BZ10 (en andere Bezzeras)."
Op Marktplaats staat geen van deze apparaten, zijn er andere plekken waar ik kan kijken?
Malers kan ik wel redelijk vinden, bijvoorbeeld een Mazzer Super Jolly, ook voor €200.
5Ik weet niet wat er op dit moment op marktplaats staat, maar meestal staat er wel ergens 'een' warmtewisselaar tussen. Dat hoeft dan inderdaad niet eentje te zijn uit bovenstaand lijstje. Omdat het nogal een werk is om alle, ons bekende, warmtewisselaars op een lijstje te zetten, kun je misschien beter op het volgende letten: een warmtewisselaar heeft een stoompijpje én een heetwaterkraan; een single boiler slechts een stoompijpje.
Marktplaats biedt helaas geen goede filtermogelijkheden voor espressomachines. Er zit volgens mij maar één ding op: de filteropties die er wel zijn, gebruiken; en verder goed zoeken
En het kan zijn dat er op dit moment inderdaad geen warmtewisselaar staat, in dat geval: geduld, hou de site in de gaten. Houd er ook rekening mee dat veel verkopers zelf niet eens exact de naam weten.
Een warmtewisselaar is wel duurder hè! Doorgaans vanaf ongeveer €500 voor de machine; dan moet je daarnaast eigenlijk nog een molen hebben anders heeft het avontuur weinig zin.
Marktplaats biedt helaas geen goede filtermogelijkheden voor espressomachines. Er zit volgens mij maar één ding op: de filteropties die er wel zijn, gebruiken; en verder goed zoeken
Een warmtewisselaar is wel duurder hè! Doorgaans vanaf ongeveer €500 voor de machine; dan moet je daarnaast eigenlijk nog een molen hebben anders heeft het avontuur weinig zin.
6Ja, €500 voor alleen de machine is eigenlijk wel boven budget. Is de Rancillio erg onhandig voor als je bijvoorbeeld twee cappuccino's achter elkaar aan wilt zetten? Ik lees dat je dan een espresso zet en dan door moet verwarmen om te schuimen. Als je twee wilt zet je neem ik aan eerst twee espresso en dan meer melk klaarmaken. Heeft iemand hier ervaring mee?
7Om veel cappu's te zetten is een Silvia of andere single boiler erg onhandig. Je zult dan echt een warmtewisselaar of dual boiler moeten nemen, anders gaat het niet goed lukken. Het budget zal dan wel wat opgerekt moeten worden.
Voor 2 cappu's is het wellicht nog te doen maar meer moet je er niet van verwachten. Behalve dat je dan lang bezig bent met het zetten.
Voor 2 cappu's is het wellicht nog te doen maar meer moet je er niet van verwachten. Behalve dat je dan lang bezig bent met het zetten.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
8Gewoon op je gemak zoeken, er staan wel degelijk 2 Bezzera's, maar iets te duur. Ook staat er een ECM Giotto voor €650.
Misschien dat deze set bij je past, is incl een goede maler.
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr
Maar heb geduld en er komt zeker wat voordeligers.
Kan je een vastwatermachine plaatsen? Want in dat segment zijn er regelmatig echte koopjes!
Misschien dat deze set bij je past, is incl een goede maler.
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr
Maar heb geduld en er komt zeker wat voordeligers.
Kan je een vastwatermachine plaatsen? Want in dat segment zijn er regelmatig echte koopjes!
9Wat is een vastwatermachine?
Ik heb een heel aantal RSS feeds aangemaakt voor Marktplaats en houd het nu rustig in de gaten
.
Ik heb een heel aantal RSS feeds aangemaakt voor Marktplaats en houd het nu rustig in de gaten
10Een machine die je aansluit op de waterleiding, dus zonder reservoir dat je bijvult. Wel is het dan handig om een waterontharder er tussen te hangen, zodat de waterleiding via die ontharder naar je machine gaat. Nadeel kan zijn dat je de machine wel dichtbij die waterleiding-aansluiting moet plaatsen, je kunt hem niet even ergens anders neerzetten.sanderw schreef:Wat is een vastwatermachine?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino