Re: Jura J5 maalgraad

11
Temperatuur lijkt zo te horen wel oké.

Inderdaad, als je gewend bent aan oude boontjes denk je dat koffie zo smaakt. Totdat je goed gezette koffie van verse boontjes proeft. Dan krijg je opeens perspectief en vraag je je af wat je al die tijd hebt gedaan... ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Precies!
Wat dat betreft heb ik wel de juiste leercurve volgens mij. Begonnen met Sens*0, goh wat was dat een revolutie. Na de eerste indruk weg gedronken te hebben blijkt het eigenlijk een gemakkelijke maar slecht smakende einzelganger "koffie" te zijn.

Toen de Nespresso.
Qua smaak best ok, vooral de Limited Editions en de Ristretto. Nespresso doet flink z'n best om je een Premium gevoel te geven. Ik wil alleen lekkere koffie en het liefst niet al te veel drukte. Kortom Nespresso best geschikt maja de €€€ en het apparaat is 3x kapot geweest. Melkopschuimer koekte best vlot aan dus ook die werd weinig gebruikt.

Toen de zinnen op een Jura gezet, hoewel het niet de meest onderhoudsvrije machines blijken te zijn(J5 valt mee) toch één op de kop getikt. Heerlijk! En prijs van de koffie is lekker laag afhankelijk van de boontjes. Vindt daarom de Cellini echt goed! Tenminste als ik voortaan 5 euro voor een blikje betaal :)

Christof Feichtinger - Café de Guatemala - San Marcos
Ga ik ook proberen, weet niet hoe vers die te krijgen is maar schijnt erg goed te zijn.

14
Als dat de temperatuur van de koffie in je kopje is, zal het wel goed zitten. Ik wil best geloven dat de zettemperatuur 92C was, en dat daarvan in het kopje 20 seconden later 78C overblijft.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Zal voor de gein binnenkort eens bij het 2e opvolgende bakje eens de sensor onder de uitloop hangen. Sneller kan ik het niet meten. Ben benieuwd

Overigens klopt de temperatuur van de meter, mijn CV staat op 60gr warmwater, hij geeft bij stromend heet water 61 aan op de meter welke ik ook voor de koffie heb gebruikt.

18
Yep, de fantast idd.
Die andere hobby heeft niet met briketten en houtskool te maken, nee. Maar wat nog niet is, zou misschien nog kunnen komen? ;) :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30