Beste koffieliefhebbers,
Al enige tijd heb ik mij verdiept in de wereld van (super)volautomatische koffiemachines. Na uitvoerig onderzoek ben ik uitgekomen bij twee machines: WMF 500 en de Siemens te706209rw. Omtrent deze machines heb ik een vraag.
De Siemens heeft een hoger wattage (1700 watt tegen respectievelijk 1550 watt) en een hoger aantal bars (19 bar tegen respectievelijk 15 bar). Echter de WMF heeft een aanzienlijke betere zetgroep. Mijn vraag is dan ook, wanneer alle overige variabelen (zelfde soort: bonen, watertemperatuur, maalgraad en waterhoeveelheid) worden uitgesloten, welke machine zet dan een betere espresso/koffie/cappuccino/latte? In andere woorden, wat heeft meer invloed op de kwaliteit van de koffie, de zetgroep of het vermogen?
Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, verneem ik deze uiteraard graag van jullie!
Alvast bedankt voor alle hulp.
Met vriendelijke groet,
Jeroen de Vries
Re: WMF 500 of Siemens te706209rw
2Welkom...
Denk dat er nog heel wat te verdiepen valt als je denkt dat zo'n apparaat werkelijk met 19 bar een bakske koffie zet.
Ik zou zeggen ga voor de Wmf, maar bekijk ze eerst beide in een winkel en drink er iets uit.
Denk dat er nog heel wat te verdiepen valt als je denkt dat zo'n apparaat werkelijk met 19 bar een bakske koffie zet.
Ik zou zeggen ga voor de Wmf, maar bekijk ze eerst beide in een winkel en drink er iets uit.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière
3Beste Paultjuh,
Dank voor uw reactie. Insinueert u dat het werkelijk gebruikte vermogen bij beide machines even groot is? Ik heb beide machines in de winkel bekeken en de WMF reeds geproefd, helaas heb ik nog geen winkel kunnen vinden waar ik ook de Siemens kon testen.
Dank voor uw reactie. Insinueert u dat het werkelijk gebruikte vermogen bij beide machines even groot is? Ik heb beide machines in de winkel bekeken en de WMF reeds geproefd, helaas heb ik nog geen winkel kunnen vinden waar ik ook de Siemens kon testen.
4'Insinueren' is in nogal misplaatst, aangezien het je duidelijk schort aan kennis mbt hoe er koffie word gezet met zo'n machine.
Ik zou zeggen ga alle beginnerstopics eens goed doorlezen, je keuze nu is gebaserd op.........
Ik zal alvast verklappen dat voor espressomachines 9 bar gebruikt word.
Ik zou zeggen ga alle beginnerstopics eens goed doorlezen, je keuze nu is gebaserd op.........

Ik zal alvast verklappen dat voor espressomachines 9 bar gebruikt word.
5Lees even het beginnerstopic. Een espressomachine zet geen koffie met 17bar, 19bar, of nog extremere druk, maar met ±9bar. Hogere druk is reclamepraat en slaat op de maximale druk die de pomp zou kunnen leveren, maar dat komt je koffie niet ten goede.jeroendevries schreef:Dank voor uw reactie. Insinueert u dat het werkelijk gebruikte vermogen bij beide machines even groot is? Ik heb beide machines in de winkel bekeken en de WMF reeds geproefd, helaas heb ik nog geen winkel kunnen vinden waar ik ook de Siemens kon testen.
Ook het wattage is volgens mij compleet irrelevant voor de uiteindelijke smaak van je koffie.
Dit soort kennis is gewoon noodzakelijk als je een goede keuze wilt maken, daarom ook de tip cq het verzoek je enigszins in te lezen.
6Waar baseer je dit op?Echter de WMF heeft een aanzienlijke betere zetgroep
Ik zou los hiervan eerder kijken naar de maler dan de zetgroep als variabele voor de koffiesmaak.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
8Het binnenwerk van de Siemens is hetzelfde als van Nivona, dus dat zal weinig verschil geven. 

Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
9Of de zetgroep daadwerkelijk "beter" (voor de smaak) is durf ik niet te zeggen, wel een stuk degelijker in ieder geval. Dat zal ook komen omdat de mannen van Schaerer voornamelijk professionele automaten maken.
Ik heb tussen de WMF en Nivona getwijfeld, door het gebrek aan instel mogelijkheden (o.a. voor het bereiden van de koffie) was mijn voornaamste reden om voor de Nivona te gaan.
Ik heb tussen de WMF en Nivona getwijfeld, door het gebrek aan instel mogelijkheden (o.a. voor het bereiden van de koffie) was mijn voornaamste reden om voor de Nivona te gaan.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière
Pede handmolen
Bodum cafetière