updat aanschaf - heb een 2dehands gekocht

1
Na veel doorgelezen te hebben, de tips goed doorspit te hebben en mijn eisen op een rijtje gesteld te hebben kwam ik tot de volgende conclusie:

een goede machine met warmtewisselaar.

De nadelen hieraan waren:
- groter en lomper
- langere opwarmtijd
- duurder dan mijn budget het eigenlijk toeliet

De voordelen:
Lekkere espresso en cappuccino!

Voordeel gaf toch wel de doorslag tot de beslissing.
Van de nadelen had ik enkel invloed op het derde nadeel... de rest is zo en moest ik maar aanvaarden.

Uiteindelijk heb ik een oud model 2ehands ECM Giotto gekocht voor een heel schappelijke prijs...Hij doet het maar ik heb hem nog niet echt kunnen uittesten, want ik heb nog geen bonenmaler of accessoires.

Volgende taak is dus een deftige bonenmaler te vinden die zowel grof (french coffee) als fijn (espresso) kan malen, en zonder al te veel gedoe om van malingsgraad te veranderen...Ik hier hier nog aardig wat opzoek en leeswerk te doen! en dan maar gaan oefenen...de grote uitdaging voor 2013...

Nu alleen nog de taak om aan mijn bezoek en familie uitleggen waarom er zo een mega-machine op mijn aanrecht staat voor een heel klein kopje koffie :o

Re: updat aanschaf - heb een 2dehands gekocht

2
Gefeliciteerd met je aankoop. Je zult hier de komende jaren mee vooruit kunnen. Nu op voor het belangrijkste gedeelte van de set, namelijk de maler. Tevens zou ik je aan willen raden om een goede zware RVS tamper te kopen en niet een goedkope aluminium. Dit werkt stukken prettiger.

Houd er wel rekening mee dat een maler voor espresso anders is dan een maler voor filterkoffie qua maalsel. Het wisselen tussen filter en espresso is helemaal een ramp en bijna niet te doen. Beter is het om voor filterkoffie een handmaler van 30 euro te kopen en daarnaast een goede maler voor de espresso.

Een maler die je niet steeds af hoeft te stellen bestaat niet. Maling varieert met temperatuur en weerstype en natuurlijk nog de bonen. Je zult ermee moeten leren leven dat je constant met de maalgraad aan het spelen bent.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

3
Gefeliciteerd!

Het maal probleem had ik ook, en dan nog met een enorm beperkt budget. Heb uiteindelijk een Kyocera CM-45 handmaler gekocht, die wordt geacht goed espresso te kunnen malen en ook grof redelijke prestaties levert. Het afstellen is erg goed te doen als je bijhoudt hoe je hem het liefst wil (en dan ben je voor Espresso nog wel veel aan het fine-tunen).
2 grote nadelen:
1 je kan niet meer dan een dubbelshot ineens malen
2 dit kost al aardige moeite

Oftewel, prima voor iemand alleen, niet als je voor meerderen wil gaan zetten.

Anders óf 2 malers kopen óf een giga dure (Mahlkonig Vario?)...
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

4
Ha, de avontuurlijke weg! Ik denk dat je er geen spijt van gaat krijgen.

De maler is inderdaad erg belangrijk, ga daar niet op besparen. De enige maler die ik ken die redelijk makkelijk beide malingen aankan is de Mahkönig Vario Home, tegen de €400. Goedkoper is apart een 2-de hands horecamaler te kopen voor je espresso (voor €150 zal dat wel lukken op MP), en een simpeler malertje (desnoods een handmaler) voor de French press.

Ik denk dat die 2-maler oplossing uiteindelijk veel handiger is. Als ik kijk hoeveel invloed heel kleine aanpassingen aan de maalstand al hebben op het resultaat.... Als ik mijn maler verstel verdraai ik de stelring misschien maar 15 graden (een paar minuten op de wijzerplaat). Ik denk dat je met slechts 1 maler de hele tijd zit te zoeken naar de juiste instelling, en er dus ook vaak naast zit==> koffie weggooien.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder