Nieuw espresso apparaat aanschaffen

1
Goed, na de oorlog met Redcoon en Graef geen malle moer verder opgeschoten.
Ik moet nog verder van me laten weten aan allebei, maar ik ga sowieso een nieuw apparaat aanschaffen.

Dat zal of de Bezzera BZ09, of de BZ07PM worden.

Waarom? Volgens mij is de 09 zo'n beetje de goedkoopste goede espressomachine met E61 zetgroep.

De 07, omdat ik ook vaak cappucino wil zetten.

Vragen:
- Maakt het nu zo veel uit en vormt het nu zo veel ongemak om met een single boiler 2 bakkies koffie te zetten en 1 cappucino van de 1 te maken? Duurt het te lang om het stoom op temperatuur te krijgen dat de koffie dan afkoelt ofzo? Ik hoef niet per se samen tegelijk koffie te drinken. Kan een cappucino voor m'n vriendin maken en er dan 1 voor mij of een normale koffie, of andersom.

Mocht het bovenstaande toch schreeuwen om een heat exchange:
- Is de BZ07PM goed? Is er misschien een iets goedkopere heat exchange die ook erg goed is? Is de PM de goedkoopste, is er een 07 die misschien beter uitkomt?

- Tweedehands. Kan niet echt wat vinden op bovenstaande espresso apparaten op marktplaats. Als ik de 09 tweedehands zou kopen of de 07, wil ik niet meer als 50% ervoor betalen. Anders koop ik het liever nieuw. Weet iemand of dat een mogelijke prijs voor die apparaten is tweedehands of heeft iemand een beter idee voor tweedehands apparaat?

- Met goed onderhoud, hoe lang gaat zo'n bezerra machine mee? Goed onderhoud weet ik dat ik 'm altijd goed schoon moet houden. Schoonmaak middel voor espresso machines gebruiken, etc. Iedere keer na gebruik afnemen en ff kort doorflushen. Ong. 2 keer per jaar ontkalken ( heb een brita filter). Hoe vaak heeft die een service beurt nodig?

Re: Nieuw espresso apparaat aanschaffen

2
Je kunt best een singleboiler kopen en dit gaat ook wel werken maar na niet al te lange tijd zal het toch irritant gaan worden. Dat zou zonde zijn van de investering want die haal je er niet meer uit. Espresso koelt ook best snel af dus dat is ook een probleem. Weinig thermische massa. Heat exchangers zijn er tweedehands genoeg te vinden dus dat zou niet het probleem moeten zijn.

Een espressomachine kan meer dan 30 jaar meegaan wanneer goed onderhouden. Als je zelf ook maar een klein beetje handig ben is dit goed te doen. Je kunt er ook niks aan doen en elk jaar een onderhoudsbeurt van 100-150 laten uitvoeren maar dat zou zonde zijn. Houd er wel rekening mee dat een espressomachine gewoon regelmatig wat tlc nodig heeft. Als je er zo nu en dan wat tijd in steekt dan gaan ze heel erg lang mee. Onderdelen zijn over het algemeen maar een paar tientjes en er zit nagenoeg geen elektronica in. Ga uit van 50 euro onderdelen per jaar en een dag of 2 werk. Vooral ontkalken kost veel tijd maar is goed te doen. Als je bereid bent hierin te investeren dan is ook tweedehands een goede optie.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Ik heb met de sylvia altijd prima gewerkt. Ik een dubbele espresso en voor vrouw een met melk.
Het gaat gewoon om de volgorde, eerst de koffie dan de melk, niks aan de hand.
Als je tevreden bent uis upgraden ook helemaal niet nodig hoor. Maar zoals vele hier gaat het niet alleen om lekkere koffie maar is het ook een hobby geworden. Telkens een mooiere molen, beytere tamper, bodemloos filterdrager, nieuw melkkannetje enz nez. Daar zit hem meer t probleem.

4
Goed, ik ga nog even nadenken of ik nu dan een single boiler of heat exchange wil.
Ik neig het meeste naar een heat exchange.
Als ik er 1 heb ga ik me wel verdiepen in welk onderhoud nodig is. Ik weet al wel een deel van het onderhoud dat nodig is. Dat komt wel, anders vraag ik hier wel.

Kan iemand me op weg helpen met tweedehands heat exchanges?
Ik kan op marktplaats niets vinden namelijk als ik zoek op bezzera, ecm, expobar, isomac, vibiemme. In ieder geval niets tweedehands dat ong. 50% van de nieuwprijs kost. Er staan er sowieso niet veel op.
Ik zit er aan te denken om naar Espresso Sicicilia in Den Haag te gaan om er daar 1 aan te schaffen, maar als er een mooie deal tweedehands te vinden is ben ik daar voor.
Als iemand van jullie me even op weg wil helpen met wat mooie deals te vinden op marktplaats, dat zou ik erg fijn vinden.

*edit*

Net weer even gezocht, kan echt niets vinden binnen een straal van 50 km van Den Haag. Of ik zoek verkeerd , of er staan gewoon geen mooie tweedehands HX op.

5
Ik weet niet of je een auto hebt, anders zou ik toch verder zoeken.
Ik heb mijn setje 140 km verder gehaald. Ik had de machine al thuis aangesloten en de eerste koffie eruit,
toen er op koffiepraat nog over de prijs gediscussieerd werd. De man had de advertentie pas een paar dagen later er af gehaald.
Dat setje hebben ze jou ook gelinkt.
Soms moet je snel handelen, wil je wat voordeel hebben.

7
Geduld is een schone zaak, zeker als je voor weinig geld wilt slagen. Koop iig gewoon een HX. Anders blijf je toch twijfelen en dan komt er alsnog 1. Daar kun je de klok op gelijk zetten....als ik wat tegenkom zal ik het hier laten weten.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je max 50 procent van de nieuwprijs wilt betalen. Als je bereid bent een nieuwe te kopen dan is alles wat je minder betaald voor een goed onderhouden machine toch mooi meegenomen?
Laatst gewijzigd door bobbee op za 22 dec 2012, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

9
Oeh, die eerste is wel mooi.

Die tweede vind ik wat te duur, daar heb ik een nieuwe Bezzera voor.

Waarom ik niet meer als 50% van de nieuwprijs wil betalen voor een tweedehands machine.
Omdat ik het anders de moeite niet waard vind, dan koop ik liever een spik plinter nieuwe machine voor wat meer geld.

Bezzera bz07pm voor 900 euro nieuw of tweedehands, met geen garantie dat dat apparaat goed gebruikt is of wat er mee uitgespookt is, voor 600 euro... Dan leg ik er liever 300 euro bij en koop ik het apparaat nieuw.
Als ze hem voor 450 euro verkopen, dan wil ik het risico wel nemen dat ie niet goed onderhouden is, vies en in ieder geval gebruikt is. Dan scheelt het genoeg om op te wegen tegen de nadelen van tweedehands, anders niet.

Die eerste vind ik een mooie, 400 euro beginnen de biedingen :)

10
Ok, ik heb zojuist via een connectie in de buurt iets kunnen regelen.

Ik kan een volledig gereviseerde fiorenzato brioceletta krijgen voor 500 euro.
Afbeelding

Kleppen vervangen, electronica is vervangen, ga zo maar verder. Hij heeft in een strandtent gestaan en heeft daar wat jaartjes dienst gedaan. Deze meneer heeft hem opgekocht en volledig nagekeken, gereviseerd en bestaat eigenlijk bijna volledig uit nieuwe onderdelen.
Ik krijg er een half jaar garantie op van hem en ik kan hem bij hem in onderhoud houden als ik dat wil.
Dat lijkt me een mooie deal toch?