Re: Alweer een nieuwe

11
Een vriendin van mij heeft 50 paar schoenen
...en dat schijnt nog redelijk normaal te zijn. Ik meen laatst gelezen te hebben dat de gemiddelde vrouw in Nederland 30 paar schoenen heeft. Iets van 25% had zelfs 50 paar in de kast!

Erg off topic, ik weet het.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Spironski schreef:
Een vriendin van mij heeft 50 paar schoenen
...en dat schijnt nog redelijk normaal te zijn. Ik meen laatst gelezen te hebben dat de gemiddelde vrouw in Nederland 30 paar schoenen heeft. Iets van 25% had zelfs 50 paar in de kast!

Erg off topic, ik weet het.
Wat is dat toch met die vrouwen. Ik mag mijzelf verwennen met redelijk dure machines voor mijn hobby. Maar dan mag ik een jaar lang niet zeuren over, jawel, de schoenen die ze koopt.

Nou ja, mooie deal vond ik.
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

13
Jan B schreef:
Spironski schreef:Alleen heb ik mijn twijfels over die programmeerbare maal-tijden. Als je fijner gaat malen krijg je in dezelfde tijd minder maalsel en verandert dus je dosering/extractie/doorlooptijd/smaak. Dito met andere boontjes of een weeromslag. Het lijkt me dat dosering constanter en preciezer moet zijn dan de tijdsduur van je maling.
Dat roept bij mij de vraag op hoe vaak ja dan van maalinstelling wisselt. Wij zijn cappuchino liefhebbers. Dan denk ik dat als je eenmaal je instellingen en rituelen hebt gevonden, je ook niet meer veel hoeft te wisselen van maalgraad. (Kijk en daarom zit je nou op dit forum ;) )
En ik heb toch wel de verwachting van de vario dat de hoeveelheid maalsel bij een bepaalde maaltijd en korrelgrootte erg constant is..... toch?
Goedeavond Jan,

Beetje laat maar alsnog welkom :D

Als ik mijn mening mag geven wbt de Vario;
Ik heb zelf een Vario gehad en had die nieuw gekocht, en was daar zéér tevreden over en ik kan ook niets slechts zeggen over de consistentie van het maalsel want dat is gewoon prima maar,...
sinds ik mijn Vario heb verkocht en hier een K6 heb staan moet ik wel eerlijk zeggen dat ik veel minder m'n maalgraad aan hoef te passen dan met de Vario en zoals al eerder gezegd; als je je maalgraad aanpast dan moet je ook weer je timertje afstellen.
Je kan ook overwegen om je boontjes per portie in je hopper te mikken dan heb je niet eens een timer nodig.
Ook nog een verschil tussen Vario en grotere maler: Ik had de timer grofweg op 14 á 15 seconde staan voor een gram of 18 op de Vario, nu duurt dezelfde hoeveelheid een seconde of 6.
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)

Re: Alweer een nieuwe, en met vragen.

14
Dank je Freaky,

Tja het is even de vraag hoe kieskeurig ik ben. En ik neem dat de K van de K6 niet staat voor Kompakt :P
Er is veel vraag naar een tweedehands Vario dus upgraden zal niet tot enorme verliezen leiden.
Elders op het forum las ik de term popcornen. Ik neem aan dat dit het wegspringen is van de laatste boontjes vlak voor dat de hopper helemaal leeg raakt. Als je maalt op tijd is dat vervelend, maar als je zoals jij aangeeft de boontjes van te voren weegt dan is er toch geen probleem. Of zie ik dat verkeerd?
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

15
Dat popcornen zal een minder consistent maalsel geven dan een gevulde hopper, niet dat dit zo verschrikkelijk erg is, vaak zetten ze en tamper boven de vulling om dit enigszins te beperken. ;)

Zelf kies ik toch voor een gevulde hopper die goed is afgesloten en kan hier nog geen echte nadelen van noemen qua smaak, alleen 's-morgens doe ik even een dubbele wegmalen die ik in de koffiemachine gebruik om de machine beter op temperatuur te laten komen, zodoende ben ik ook de ouwe zooi kwijt.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

16
Ikzelf vul ook de trechter 's ochtends, en eventueel vul ik die 's avonds nog even aan. Heb wel een tamper bovenop de boontjes liggen voor de druk. Want inderdaad als je bonen gaan popcornen (en dat gaat bij mijn maler eerder dan bij "een paar boontjes"), dan verandert het maalsel aanzienlijk. Zo erg dat de doorloop echt niet meer klopt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder