Jan B schreef:Spironski schreef:Alleen heb ik mijn twijfels over die programmeerbare maal-tijden. Als je fijner gaat malen krijg je in dezelfde tijd minder maalsel en verandert dus je dosering/extractie/doorlooptijd/smaak. Dito met andere boontjes of een weeromslag. Het lijkt me dat dosering constanter en preciezer moet zijn dan de tijdsduur van je maling.
Dat roept bij mij de vraag op hoe vaak ja dan van maalinstelling wisselt. Wij zijn cappuchino liefhebbers. Dan denk ik dat als je eenmaal je instellingen en rituelen hebt gevonden, je ook niet meer veel hoeft te wisselen van maalgraad. (Kijk en daarom zit je nou op dit forum

)
En ik heb toch wel de verwachting van de vario dat de hoeveelheid maalsel bij een bepaalde maaltijd en korrelgrootte erg constant is..... toch?
Goedeavond Jan,
Beetje laat maar alsnog welkom
Als ik mijn mening mag geven wbt de Vario;
Ik heb zelf een Vario gehad en had die nieuw gekocht, en was daar zéér tevreden over en ik kan ook niets slechts zeggen over de consistentie van het maalsel want dat is gewoon prima maar,...
sinds ik mijn Vario heb verkocht en hier een K6 heb staan moet ik wel eerlijk zeggen dat ik veel minder m'n maalgraad aan hoef te passen dan met de Vario en zoals al eerder gezegd; als je je maalgraad aanpast dan moet je ook weer je timertje afstellen.
Je kan ook overwegen om je boontjes per portie in je hopper te mikken dan heb je niet eens een timer nodig.
Ook nog een verschil tussen Vario en grotere maler: Ik had de timer grofweg op 14 á 15 seconde staan voor een gram of 18 op de Vario, nu duurt dezelfde hoeveelheid een seconde of 6.