Eureka(tje)!

1
De 'echte' machine komt ergens volgende week pas, maar nu ik een fatsoenlijke bonenmaler heb moest ik het gewoon proberen met de Pavoni.
En het lukte, gelijk in één keer een prachtige doorloop, mooie kleur en heerlijke geur. Ook een flinke weerstand op de hefboom. Dit alles overigens wel in de beleving van een nog onervaren esspressionist.

Afbeelding

Had 16 gram gemalen AH Kenia bonen uit de de Saeco gebruikt en geen tijd bijgehouden. Bijna niet te drinken zo zuur. Maar dat mag de pret niet drukken.

Nog wat met de maalgraad, doorlooptijd en hoeveelheid gespeeld. Maar het resultaat blijft erg zuur. Grappig, want in de Saeco vind ik dit wel lekkere koffie. Nu heb ik mij ook in het werken met een Pavoni nog niet zo verdiept, ook dat zal uitmaken.
Aankomende week eerst maar naar Crusio voor verse bonen.
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

Re: Eureka(tje)!

2
Gefeliciteerd.
Bonen uit Kenia staan bekend om de " fruitigheid". Sommige zeggen gewoon "zuur". Anderen noemen het de champagne onder de koffie.
En zo'n hefboommachine versterkt dat ook nog eens.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

3
Ik moest er al aan denken hoe het je nu met je Pavoni zou vergaan! Inderdaad zijn die dingen behoorlijk kritisch op hun maling. Mij helpt het door behoorlijk fijn te malen en nauwelijks te tampen.

Kenia staat natuurlijk bekend om z'n "rinsheid", maar gewoon zuur zou het niet mogen zijn. Ik denk ook dat die 16 gram wel heel veel is, zoveel past toch niet goed in het filter? Je moet wel minstens een halve cm ruimte boven je puck overhouden na het tampen hè?

En eigenlijk verplicht leesvoer voor Pavonibezitters: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 4&start=40
Gaat over het temperatuurgedrag van deze machines. Dat is nogal lastig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Het stuk over de Pavoni heb ik wat doorgelezen. Eigenlijk is het dus maar een erg gevoelig apparaat. Daar komen we vast nog wel eens wat serieuzer aan toe. De koelring staat wel erg ruig iig. Denk dat het ook wel zinvol is om eens een grote beurt uit te voeren. Staat al zeker 15 jaar bijna ongebruikt mooi te zijn.

Eerst maar eens de t80 schoongemaakt en wat, naar mijn zin, te losse onderdeeltjes vastgezet.
Pondje Aldi bonen gehaald en even wat gespeeld met de machine. Vind wel dat er een soort worst van koffie in de uitloop blijft zitten, maar als je dit aanraakt blijkt het toch een luchtig poeder te zijn. Het lijkt haast wel of de uitloop te klein is voor de hoeveelheid die maler produceert.

Toch maar even de Pavoni gepakt om eens te kijken of ik wat smaakverschil zou ontdekken. Tot mijn verbazing een enorm verschil. Met doorlopen merk ik gelijk al dat het water er veel sneller doorheen gaat. Zelf met de fijnste maalgraad en 9 gram koffie.
Koffie ziet er niet echt smakelijk uit. Het is wel een stuk minder zuur, maar lekker is anders.

Och, weer even fijn bezig geweest. Ik ga vast nog wel wat meer bakjes door de gootsteen mikken aankomende tijd.

5
Ik ga vast nog wel wat meer bakjes door de gootsteen mikken aankomende tijd.
Als je die Aldi blijft gebruiken wil ik dat wel geloven. Pavoni's zijn gevoelig voor maalsel en met oude bonen krijg je nooit goed maalsel=espresso.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
De Aldi bonen waren vooral om even met de maler te spelen.
Kon het niet laten om even te proberen met de Pavoni.

Ben dinsdag bij Crusio langs geweest voor bonen, 1Kg 'vers' gebrande bonen uit Guatemala meegenomen. Er staat geen branddatum op de zak, maar er wordt verzekerd dat ze niet ouder dan een week verkocht worden. Ik werd er uitgebreid geholpen en geadviseerd. Heerlijk geproefd van al het lekkers.

De nieuwe machine is er nog niet, dus vrolijk verder met de Pavoni. Eerst op aanraden het stuk wat beter doorgeworsteld over de temperatuurproblematiek en met behulp van een temperatuurmeting een aantal uurtjes gespeeld.

Mooie waarde op de meting, maar gezien het verlies her en der zal het voor de espresso te heet geweest zijn. Het ziet er ook niet zo mooi uit.
Smaakte echter al wel vrij goed. Zeker in vergelijking tot de zure Kenia van de AH en de bagger van de Aldi.

7
Grappig om te zien hoe snel de verandering in temperatuur aan de buitenkant van de kop al is te zien, dat had ik niet gedacht.

Voordeel dat jij hebt is wel dat je de Europiccola hebt, met z'n 2 schakelaars. In de zet-stand is de boilertemperatuur een stuk lager, waardoor het apparaat minder snel zal oververhitten dan de Pro, die maar 1 stand heeft: de stoomstand.

Van wat ik op het filmpje zag, kan ik me voorstellen dat een iets fijnere maling een wat beter resultaat zal geven.

8
Vanavond nog maar eens met een fijnere maling geprobeerd, en wat meer in het pf gedoseerd. Nog steeds geen echt mooi crema, maar de smaak blijft wel goed. Heb er een cappuccino van gemaakt, hmmm lekker hoor.

9
Het wil niet vlotten met de levering van de Rocket, maar ik kom rustig aan wel steeds wat verder met de Pavoni. 2 pid regelaars 'gevonden' die voorlopig slechts dienst doen als temperatuur aanwijzing.
Maar het crema wil nog steeds niet erg vlotten. Stug volhouden maar. Er begint alleen iemand te klagen over de troep. Vreemd hoor.
Afbeelding

10
Maar zie ik daar nog temperaturen van 102C? gebruikt je dan niet de espresso-stand van je machine? Te heet kan ook je crema aantasten, trouwens.

Nu is crema niet het belangrijkst (het is op zich zelfs best vies), maar meer een indicatie dat je iets goed doet. Het is geen doel op zich dus.

Begin me toch af te vragen hoe oud die boontjes werkelijk zijn. Het feit dat ze niet langer dan een week in de winkel liggen zegt nog niet heel veel over wanneer ze dan gebrand zijn.

Als je zegt 9 gram, is dat dan in het dubbele filter? (of heb je er maar 1 filter bij?) Ik zou toch eerst gaan voor een dubbele espresso. Die zijn op dit apparaat toch zo klein dat je ze net zo goed als enkel kan drinken. Doseer dan iets van 12 gram en zorg dat je er zo'n 25 seconden over doet om een kopje te zetten, terwijl je dan toch wel druk op de hendel moet blijven uitoefenen (10 kilo). Dan zou het goed moeten zijn.
Hoe voelt het maalsel? dat zou ergens tussen fijn keukenzout en meel in moeten zitten. Je moet dus nog heel kleine korreltjes kunnen voelen, maar zeker niet te veel.

En kende je deze al?: http://coffee.gurus.net/