Advies Magister Stella

1
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 2de hands espresso machine met een E61 zetgroep. Veel, veel gelezen over machines. Krijg wel erg zin om nu eens een keer zo'n apparaat te hebben thuis.

Ik kwam een Magister Stella tegen en ben op zoek gegaan naar info. Op zich goede feedback allemaal, maar toch minder positief dan de bekende ECM Giotto's en andere bekende merken. Meer kleine puntjes van kritiek op het een en ander. Jaar van aankoop 2010, weinig gebruikt (of dat nou zo goed is?), 600 euro.

Wat is jullie mening? Is deze machine net zo goed als alle andere E61's. Mogelijk iets minder luxe afgewerkt, maar uiteindelijk weinig verschil?

Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden!

Gr, Bas

Re: Advies Magister Stella

2
Weinig gebruikt is op zich niet iets goeds met espresso apparaten, maar verder lijkt het mij een prima ding. Ik denk zelf dat het niet zo heel veel verschil zal maken met een andere machine met E61 groep, misschien wat langer of korter flushen als hij anders getuned is door de fabrikant.

Voor wat betreft doen of niet? Dat is jouw keus, ik zou zelf kijken of je hem een klein beetje goedkoper kan krijgen en dan een beurt laten geven.

3
Ik heb hem ook gezien maar kijk eens naar de foto's. Ik zie namelijk 2 verschillende machine's staan. Namelijk met kogelgewricht én zonder op de stoom- en heetwaterpijp. Is oud en nieuw model!
Als hij van 2010 is en weinig gebruikt dan is dat natuurlijk best mooi. Maar vraag welke foto zijn machine is. Begin bijvoorbeeld over backfkushen met en zonder schoonmaak middel en laat hem het woord doen. Aan zijn reactie, dus als hij weet waar je het over hebt, kun je horen of hij zuinig is geweest op zijn machine.
Als de machine goed werkt kun je er geen slechte koop aan hebben. Er is zojuist wel een ecm giotto verkocht, laatste model met tamperstation, (slechte) koffiemaler, en nog wat extra's. De vr.prijs was 700 euro....ik zou voor de magister toch proberen om er nog wat af te krijgen. Ik denk ook niet dat hij hem heel snel kwijt zal zijn.

Succes!

http://vimeo.com/m/26712906
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Haha, had ik natuurlijk niet gezien. 2 verschillende machines..... Nu ik goed zit te kijken, zie ik het. Knoppen zijn anders.

Ik heb alleen maar ervaring met een Rocket van een vriend met een dikke molen en mijn eigen Saeco Via Venezia (crema ding eruit gesloopt) met een Kyocera CM 50. Heb al aardige stappen gemaakt in betere espresso, maar dat apparaat is erg matig en zorgt ervoor dat ik niet voorruit kom. Volgende stap moet gemaakt worden!

Je zegt "Namelijk met kogelgewricht én zonder op de stoom- en heetwaterpijp". Waar kan ik dat zien?

Weet iemand het verschil tussen oude en nieuwe model? Op de site ( http://www.magistersistemacaffe.it/engl ... tella.html) van Magister zijn die zwarte knoppen ook kleiner van dit model, dat zal natuurlijk het laatste model zijn. Ik kan nergens vinden wanneer er een nieuw model is gekomen. Welk jaartal is dat gebeurd?

Linker foto is dan het nieuwe model en rechts het oude model.

5
Zoek de verschillen! Volgens mij is de driptray ook anders. Naja.

Op zich is de Magister een prima en voordelige E61 HX. Bas (bvds) is er volgens mij mee begonnen? Het is een wat onbekender merk, en daarom zouden de prijzen ook wat lager moeten liggen. Eerst maar eens goed uitzoeken hoe het zit, zoals Bobbee zegt, en evt. dan wat van die prijs af zien te krijgen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Foutje van mij. Het gaat niet om een ouder model zonder kogelgewricht. Ik zie nu op de website van magister 2 modellen van de stella. Er is ook een "professional".
http://www.magistersistemacaffe.it/engl ... a-pro.html

De laatste heeft de kogelgewrichten. Zodoende kun je de pijpjes alle kanten op draaien. Die zitten onder de knop daar waar het pijpje naar beneden gaat. Bij de versie zonder zitten de pijpjes op de behuizing. Dit is dus wel een verschil. Hij heeft ook "no burn" dubbelwandige pijpjes. Wat kleine tegenstellingen tov de "basic" stella. Als het de professional versie is zijn dat dus wel leuke extra's vind ik zelf.

Als het de standaard versie is zou je ook eens hier naar kunnen kijken. Niet beter maar wel de prijs:
http://www.marktplaats.nl/645456658

Bieden vanaf 500,- maar wordt nagekeken door casabarista (altijd checken natuurlijk) en een mooie rvs afklopbak erbij. Kleine beschadiging staat erbij maar misschien kun je de nog wel weg pollijsten?! Er wordt niet hoger geboden dan 400 dusss..... ;)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Dank allemaal voor de reacties. Word ik weer wijzer van...

Nog 2 vragen. Ik blijf doorgaan.

1. Wat is een goede prijs voor een gebruikte Compak K6? Ik heb een kyocera cm 50, maar dat is wel erg lang malen voor 4 personen. Je wordt er wel sneller in na een tijdje.

2. Bobbee zei dat hij die Magister niet heel snel kwijt zou raken. Dat komt doordat het niet een van de bekendere merken is natuurlijk? Iedereen is op zoek naar een ECM/Rocket? Klopt?

Alvast bedankt!

8
Bom schreef:Dank allemaal voor de reacties. Word ik weer wijzer van...

Nog 2 vragen. Ik blijf doorgaan.

1. Wat is een goede prijs voor een gebruikte Compak K6? Ik heb een kyocera cm 50, maar dat is wel erg lang malen voor 4 personen. Je wordt er wel sneller in na een tijdje.

2. Bobbee zei dat hij die Magister niet heel snel kwijt zou raken. Dat komt doordat het niet een van de bekendere merken is natuurlijk? Iedereen is op zoek naar een ECM/Rocket? Klopt?

Alvast bedankt!
1 Hangt af van de staat, ouderdom, onderhoud etc

2 Je moet kijken naar een machine die jou wat lijkt en die in jou budget past, ik zou geen Rocket of wat dan ook willen, maar een Magister Leva of een Leva K, graag!! 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
In zoverre heb je wel gelijk dat de niet-ingevoerde (beginnende) espressoliefhebbers vaak als eerste naar een Vibiemme Domobar kijken, of het oude "Rolls Royce"- verhaal over ECM geloven. En die machines gaan dan tegen èrg hoge prijzen van de hand.

Als je dan weet dat er een heleboel andere merken en apparaten zijn die echt niet voor die twee onder hoeven te doen, dan kan je jezelf flink wat geld besparen. Zo'n 2-de hands horeca machine moet je wel net willen, maar is qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

Hoe dan ook: je blik verruimen is aan te raden.

En zo'n K6 is een mooie maler, als je die rond de €200 kan kopen, en de staat is goed, dan zit je denk ik niet verkeerd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder