Re: Pompeii

31
HolyBean schreef:Je koffie verbrand als het ware door de hitte van de groep en geeft onnodige bitters in je extractie. Lang geleden heb ik geleerd; filter plaatsen en dan zo snel als mogelijk de machine aan of hendel overhalen.
toch alleen als de groep heel heet is...neem aan dat de groep op de Pompeii dat juist niet is...die zal niet heter zijn dan het water wat er vervolgens uit de boiler op komt...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

32
HolyBean schreef:Alwin,
Gefeliciteerd!! Prachtige machine! :D
Over een paar maanden een Nino naast de Pompeii en je bent helemaal klaar. ;)

Wat mij opvalt in je filmpje (maar dat komt natuurlijk door het filmen ;) ) is dat je niet direct de hendel overhaalt nadat je je portafilter in de groep plaatst. Je koffie verbrand als het ware door de hitte van de groep en geeft onnodige bitters in je extractie. Lang geleden heb ik geleerd; filter plaatsen en dan zo snel als mogelijk de machine aan of hendel overhalen.

P.s. Als deze machine geen blijver is dan heb ik geen hoop meer voor je. :cry:
Dat "verbranden" gaat bij een lever niet op, je hebt namelijk boven je puck alleen een douchezeefje en daar komt alleen de "hitte" wanneer je het water erboven zet.

Afbeelding

Afbeelding

Kijk maar eens naar de opbouw van een "Piston machine"

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

33
De PF is natuurlijk ook best heet en de geleiding van de groep door de oren van de PF is ook niet verwaarloosbaar. Maar ik denk dat het allemaal wel meevalt zolang je het niet te gek maakt. Koffie isoleert best goed, dus het zou alleen het buitenste laagje zijn wat last heeft, en alle warmte moet door het metaal van het zeefje wat RVS is, en RVS geleidt niet bijzonder goed.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

34
Zonet even wat metingen gedaan, de groep wordt aan de buitenzijde 61 graden en het zeefje gevuld met verse koffie en op de buitenkant bodem zeef zwart tape geplakt en daar met de infraroodmeter 5 minuten lang gemeten en die kwam niet boven de 31 graden, het zal allemaal wel meevallen. ;)

35
In tegenstelling tot de HX van mijn Strega komt uit de Pompeii geen stoom en sputterend water als ik de hendel over haal.Ook niet als de machine al 10 uur aanstaat.Ik geef altijd een redelijke pre infusie tijd.Tussen de 5 en 8 seconden schat ik zo.
Maar ik zal hem eens inkorten en kijken of ik verschil proef.

Nino zou ik graag willen maar die is me echt te duur.Alleen al voor zijn non-retentie en niet knoeien.Maar het houdt ergens een keer op.

36
Heb je nu de Major nog of al een andere maler? Wellicht een andere conische maler? Heb zelf wel gemerkt dat ik de combi hevel en conisch wel prettig vind qua smaak.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

37
Erik82 schreef:Heb je nu de Major nog of al een andere maler? Wellicht een andere conische maler? Heb zelf wel gemerkt dat ik de combi hevel en conisch wel prettig vind qua smaak.
Ik heb een paar maanden een Pharos bij mijn Strega gehad.Het conische had mij niet echt overtuigd.Ik heb hem dan ook verkocht.
Maar sta ook weer niet negtief tegenover conisch.Voorwaarde is lage retentie en niet knoeien.

38
@3aan schreef:Zonet even wat metingen gedaan, de groep wordt aan de buitenzijde 61 graden en het zeefje gevuld met verse koffie en op de buitenkant bodem zeef zwart tape geplakt en daar met de infraroodmeter 5 minuten lang gemeten en die kwam niet boven de 31 graden, het zal allemaal wel meevallen. ;)
Tijdens het zetten loopt de temperatuur aan de buiten zijde van de groep op tot 68 graden.