Re: ECM Tintoretto

11
Kookpotten dat is andere kost. Sandwichtechniek, minimale vervorming bij hoge thermische belasting, inductieverwarming, warmtespreiding. En dan moet het er ook nog knap (blijven) uitzien natuurlijk.
Dat speelt bij een verwarmingsketeltje met intern verwarmingselement allemaal niet.

Die bolle pannetjes, als een appeltje, vind ik mooi maar zijn relatief duur (lijken me lastig te maken)..
Er zijn ook nikkelvrije rvs pannen, kosten een klein vermogen.

rvs keteltjes vragen wat meer ontwerpwerk en voorbereiding ivm knelkoppelingen, afdichtingen en eventueel wat laswerk, dat vanwege de nauwkeurigheid en snelheid geautomatiseerd moet worden.
rvs ketels lijken me nuttig bij grotere series of machines die zeer intensief en langdurig gebruikt gaan worden.

kopere ketels lijkt me handig bij kleine series van toestellen waarvan het ontwerp van jaar tot jaar iets wijzigt. Met een soldeerbout kunnen aanpassing gemaakt worden; uitloopje hier, ventieltje daar. Als fabrikant kun je kiezen uit allerlei standaard boilertjes van o.a. 0,2 of 0,4 lt. Of een warmtewisselaar van 1,2 of bijv. 1,8 liter.

Als kleine producent heb je weinig keuze, denk ik.

Onze automaat (solis mastertop made by schearer) heeft 2 rvs boilertjes, een lange afgedopte pijp met 0,5 lt inhoud.
Er gaat niets boven morgen.

Re: ECM Tintoretto

12
Je hebt RVS wat magnetisch is en wat niet magnetisch is.
Over het algemeen wordt gezegd dat niet magnetisch RVS van betere kwaliteit is.

Maar goed, ik vind koper nog altijd het beste materiaal voor een boiler.
Betere rek, minder smaak wat de koffie beïnvloed en vele malen betere isolatie.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper