Nieuwe eigenaar & leek van E-61 replica/clone

1
Hallo mensen !

Sinds vandaag ben ik eigenaar geworden van een (gratis) professionele E-61 replica/clone
die het waarschijnlijk niet al te goed doet, ondanks de 5-jarige leeftijd.
Ik ben nooit een koffieliefhebber geweest, het rook al bitter van op afstand, vies, onzinnig om te drinken. Sinds mijn 24 (dit jaar april dus), ben ik een "smaak" beginnen krijgen voor koffie. Mijn eerste aanschaf was de makkelijke nespresso, waar ik geregeld een lange espresso mee maak. Ondanks de mooie schuimlaag vond ik het niet voldoende. Gezien ik recentelijk in het bezit ben geraakt van een - na wat research - potentieel geweldige espressomachine met een geweldigere zetgroep, ben ik nu op zoek naar "meer". Ik wil de best mogelijke koffie vermalen en brouwen die maar mogelijk is met de apparaten in mijn bezit. Ik heb ook een bijhorende vermaler en ontkalker bij de machine gekregen, later zal ik foto's posten van de verschillende apparaten om tips te krijgen en te weten te komen wat hun kwaliteit is. Momenteel ben ik een volledige leek op vlak van koffie, gezien ik er niet meer dan 15 op heb totaal (heel mijn leven!).
Na dit forum toevallig te zijn tegengekomen, vond ik het hier meteen al geweldig en heb ik beslist om al mijn ervaringen met jullie te delen.

See ya ! 8-)

Re: Nieuwe eigenaar & leek van E-61 replica/clone

3
Een Diamond "Sofia 1D", met een Princess 1E waterverzachter.
De machine is inmiddels al 5 jaar oud, dus de nieuwe uitvoeringen zijn van naam veranderd en een beetje qua uiterlijk. Mijn apparaat is hetzelfde als deze:
http://www.coolmax.be/shop//set_koffiem ... 388/detail

Enkel is die van mij 1/3de breder, waardoor er meer kopjes op de kopjesverwarmer passen.
Er is ook maar 1 zetgroep, vermoedelijk een faema E-61.
Zoals beloofd zal ik zo snel mogelijk deftige foto's trekken van het geheel.
De machine is amper gebruikt (20 kopjes koffie per week) gedurende de vorige 5 jaar, wat mogelijk
het probleem zal geweest zijn van de kalkaanslag en verdere problemen met de machine die in zo'n totaliteit toch met verzachter meer den 2100,00 euro gekost heeft...

Edit : Hier een foto van mijn apparaat
Afbeelding

De Bianchi's worden blijkbaar gerebranded voor bv Diamond, en gaan met een nieuwe sticker de fabriek uit. Ik weet niet of hier wordt geraakt aan de kwaliteit van de onderdelen, maar voor zover ik kan zien zijn beide apparaten 1:1 exact dezelfde
Laatst gewijzigd door Ozmosis op za 25 mei 2013, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

5
Momenteel staat de Bianchi gewoon op een tafel... (diamond logo langs de buitenkant, na het openen staat er vanbinnen gewoon een bianchi serienummer op en waar de machine gemaakt is...)
Na verloop van tijd zal ik alles uit mekaar halen en alle mogelijke problemen trachten op te lossen. Na het inspecteren van de boiler heb ik gemerkt dat er veel kalkaanslag is in bepaalde aansluitingen. Ik vermoed dat er een defect was met de ontkalker of enige verkeerde aansluiting/gebruik van de machine. Hoe dan ook, het ziet er niet dramatisch uit, de binnenkant van de ketel ziet er nagenoeg volledig schoon uit. Ik heb wel gemerkt dat er langs de binnenkant een soort coating op bepaalde plekken mooi staat, op andere plekken weg. Ik denk dat het misschien koperoxide is of de gevolgen van het vastlassen van de warmtewisselaar in de boiler zelf.
Hier een foto !

Edit foto:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ozmosis op za 25 mei 2013, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

7
Ik zal er zeker aan denken in het vervolg!
Kan iemand mij ook vertellen of ik een degelijk apparaat in mn handen heb?
Ik ken de bekendere merken zoals faema, delonghi,... Maar ik heb nooit gehoord van bianchi.
Wat voor apparaten zijn het en is het aan te raden om het thuis te gebruiken?
Ik ging er altijd vanuit dat deze apparaat dient voor grote volumes in de horeca