Saeco intuita afstellen en leren.

1
Wij zijn nu 2 maanden in het bezit van een saeco intuita, na dat we jaren senseo hebben gedronken.
Na gewoon wat bonen er door heen gegooid te hebben wil ik nu graag proberen de lekkerste/koffie er uit te halen. Dus heb ik wat verhelderingsvragen om mijn koffiezet onkunde.

Wat drinken wij:.wij vinden het zelf lekker om qua koffie hoeveelheid ongeveer een senseokopje aan koffie te hebben..ik heb het uitgemeten dat is ongeveer 100ml. Dit krijg ik ook uit de machine als ik op het "volle kopje" druk.

Vraag 1 is dit een Lungo? En moet dit voor een lungo meer of minder worden.

Vraag 2 ik zie ook op de bonen vaak een verschil tussen lungo en espresso bonen. Welke moet ik kopen?

Vraag 3 Op de saeco kan ik de maalgraad instellen en we kunnen op de machine 1,2 of 3 boontjes kiezen..
Ik drink mijn bakje liever wat sterker en mijn vrouw "senseo sterkte". Staan de boontjes voor het aantal grammen? En is er nog een ideale combinatie tussen maalgraad en aantal boontjes? Weet iemand wat de verschillen tussen de 3 boontjes van de saeco zijn?

4 kan ik nu ook nog een espresso zetten...met bijvoorbeeld lungo bonen?

Kan ik met deze drie vragen het beste uit mijn machine halen? Afgezien van het merk bonen, want dat is volgens mij erg persoonlijk.

Bedankt alvast voor de hulp.

Re: Saeco intuita afstellen en leren.

2
1. Meer een Americano, gewoon instellen wat jij lekker vind. Hoe het allemaal heet is minder belangrijk.
2. Ook weer doen wat je lekker vind. Lungo en espressobonen bestaan niet. Niet te goedkope zwarte vette rommel erin doen, dan verstopt de hele boel. Koop eerst maar eens 100% arabica van een a-merk als Illy of Goppion o.i.d.
3. Maalgraad zo fijn mogelijk, net zodat hij de koffie er nog uitgeperst krijgt. 25 seconden haal je bijna toch nooit uit zo'n volautomaat. Ik ken je machine niet, maar dat zal de dosering wel zijn 6,7 of 8 gram of iets in die orde van grootte.
4. Gewoon verschillende bonen proberen. Illy is een prima boon, niks bijzonders; maar produceert een aardige kop uit een volautomaat en kan je gewoon bij de AH kopen. Ik gebruik voor de volautomaat in de keuken thuis zelf Goppion Gran Miscela Dolce of de Espresso CSC, de andere zijn overkill. En zoek je meer de smaak van een Hollandse koffie dan kan je gaan voor de Goppion Automatik (15% robusta).

3
Wat je ook doet, vooral niet de beginnersdraad lezen. Die staat hier
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517 <-- maar vooral NIET op klikken dus. Mocht je er per ongeluk wel op klikken, ogen dichtdoen en de stekker van je computer eruit trekken. Mocht je onverhoopt iets lezen in die draad, exact het tegenovergestelde doen en hier 5 topics hier openen waarin je vraagt welke bonen de beste zijn en wat de exacte instellingen zijn van je apparaat zodat je koffie goed is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Vraag drie (3) met de boontjes,bedoel je de knop op de voorkant?
Deze is voor de gebruikte HOEVEELHEID koffie,de maalstand (fijn/grof) is bovenop...
Uhhhh zonder vervelend te doen...gebruiksaanwijzing?

Mvg Rob.
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

5
Ik schrijf ook "ik kan de maalgraad instellen EN ik heb een knop waar ik de sterkte in kan stellen met behulp van 1,2 of 3 boontjes" ik weet dat je met de maalgraad ook de sterkte van de smaak kan aanpassen daarom wil ik weten wat de beste verhouding is... Grove maling en meer koffie..of fijne maling en minder koffie..of fijne maling en meer koffie.. Etc.. Wat is nu echt een goede koffie verhouding..ik weet wel dat mijn smaak ook mee telt...

6
Gaat helemaal goed hier! Probeer ook nog een paar extra topics te openen. Bijvoorbeeld over hoe je je apparaat moet schoonmaken, over welke bonen 'het beste' zijn en meer van dat soort dingen die absoluut niet of volledig verkeerd in het beginnerstopic staan. Onthoud, wij zijn een gratis helpdesk die niets liever doet dan constant exact dezelfde vragen te beantwoorden.

Ook jezelf voorstellen is totaal overbodig en wekt alleen maar wrevel op.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

7
Mkanon schreef:Ik schrijf ook "ik kan de maalgraad instellen EN ik heb een knop waar ik de sterkte in kan stellen met behulp van 1,2 of 3 boontjes" ik weet dat je met de maalgraad ook de sterkte van de smaak kan aanpassen daarom wil ik weten wat de beste verhouding is... Grove maling en meer koffie..of fijne maling en minder koffie..of fijne maling en meer koffie.. Etc.. Wat is nu echt een goede koffie verhouding..ik weet wel dat mijn smaak ook mee telt...
Wat heb je zelf al geprobeerd? Al je vragen kun je zelf gemakkelijk beantwoorden door even te googlen of de zoekfunctie op dit forum te gebruiken of het beginnerstopic te lezen: http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517 . We hebben (ook) op dit forum een beleid waarin eigen inzet wordt gevraagd. Die is hier echt totaal afwezig.

Tip van de dag: probeer zelf eea uit. Je smaak 'telt niet mee', je eigen smaak is het enige dat uiteindelijk telt. Wij drinken je koffie niet, dat doe jij.