Hoezee, de dag die je wist dat zou komen is eindelijk geweest.
Maar ik hield toch mooi een oventje over aan het feest!
Het is een Princes geval met een mooie trommel die ook nog eens steeds de goede kant op draait (Pure mazzel). Heel handig dacht ik toen ik dat ding zag staan, en na wat getwijfel heb ik dan toch maar een bod gedaan.
Die middag meteen maar 200 Gram bonen er in en uitgeprobeerd. Ok, het gaat wat voorzichtiger dan ik zou willen en de elementen schakelen direct na de 1e krak uit, maar met een beetje geduld komt er uiteindelijk een bruikbare kleur uit. Misschien is het wel wat voor de caffetiere, espresso ga ik er in ieder geval niet van drinken.
De trommel moet nog wat extra geleiders krijgen om alle bonen goed te keren en een fatsoenlijke thermostaat die de boel wat warmer laat worden. Ik dacht aan een simpel Microcontrollertje met een temperatuursensor en een relais. Het meeste daarvan heb ik al in huis. Nog een nood over-temperatuurschakelaar zal ook wel niet overbodig zijn bedenk ik net...
Misschien een deurtje voor de korf (zodat er meer bonen in kunnen) en een langer snoer zodat de "uitlaat" kant ook onder de afzuigkap past in plaats van onder de keukenkastjes...
Ik heb in elk geval weer een leuk hobby projectje en zal jullie laten weten hoe het afloopt.
Dit is de buit trouwens:
http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... ree-fryer/
Re: Vetloze Frituur trommel ombouwen naar koffiebrander!
2Grappig project, en als het goed blijkt te werken ben je erg goedkoop uit. Ben dan wel benieuwd naar hoe de koffie smaakt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Sorry hoor dat is oud nieuws. 
Komt echt wel het een en ander bij kijken.
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... =20#p30788

Komt echt wel het een en ander bij kijken.
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... =20#p30788

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4"Komt echt wel het een en ander bij kijken."
Yep, daar ga ik wel van uit! Leuk toch? Daarom is het ook mijn hobby, anders was het saai. Als ik later groot ben koop ik misschien ook spullen van de plank. Heel misschien dan...
O
k, ik geef toe, ik koop ook wel eens wat, de PID met SSR en sensor zijn al besteld... Dat was toch wel iets makkelijker dan zelf programmeren, dat is nu plan "B" geworden... Tegen die lage Chinese prijzen is niet op te werken. Als de PID niet bevalt kan ik altijd nog een tropisch aquarium beginnen "voor de kids"
Dennis
Yep, daar ga ik wel van uit! Leuk toch? Daarom is het ook mijn hobby, anders was het saai. Als ik later groot ben koop ik misschien ook spullen van de plank. Heel misschien dan...
O
k, ik geef toe, ik koop ook wel eens wat, de PID met SSR en sensor zijn al besteld... Dat was toch wel iets makkelijker dan zelf programmeren, dat is nu plan "B" geworden... Tegen die lage Chinese prijzen is niet op te werken. Als de PID niet bevalt kan ik altijd nog een tropisch aquarium beginnen "voor de kids"

Dennis
5Pas op met het oventje het wordt gloeiend heet en je hebt zo de blaren te pakken, ook zal je merken dat de trommel veel te langzaam draait, dat is een eerste vereiste om daar wat meer snelheid te verkrijgen, minimaal 20 rpm. mag ook iets meer zijn.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
6Inmiddels is de ombouw klaar (voor zover een hobby project ooit klaar kan zijn).
Ik heb er een goedkope Chinese PID controller in gebouwd met een SSR. De originele instelbare thermostaat is nu mijn over temperatuur beveiliging geworden.
Een paar dagen geleden heb ik de eerste test gedaan met de PID er in. Toen heb ik de bonen (in krap 11 minuten) helemaal door de 2e krak gedraaid om de "worst case scenario" vast te stellen. Wat een rook zeg!
Ik ga uit van het ergste en regel dan alles terug naar normale waarden, zo weet ik dat alles goed bestand is tegen de belastingen waar ik het spul aan onderwerp. Na een aantal keer verwarmen en afkoelen (ook om de overtemp. beveiliging in te regelen) heb ik dus die proef(ver)branding uitgevoerd. Daarna heb ik de oven weer gesloopt om te bekijken of de onderdelen niet te veel te lijden hadden gehad van de hitte. Dat bleek mee te vallen, geen zichtbare schade. Een hele opluchting.
De trommel draait niet heel snel (5rpm) dus bedacht ik dat ik met meer vaantjes de bonen in beweging zou moeten houden. Ik heb het nu zo gemaakt dat de eerste vaan de bonen naar het midden kiepert, waar ze meteen stuiten op een dwars balk die ze door elkaar husselt. Daarna worden ze naar de zijkanten geleid en weer gehusseld, waarna het zich herhaalt. Zo blijven de bonen niet lang stilliggen en zitten ook niet steeds de zelfde bonen tegen het gaas om alle straling op te vangen van de elementen.
Door het ontwerp van de trommel (daar hoefde ik niets voor te doen) vallen er geen bonen uit, ook niet aan de open kant. Ik moet er bij zeggen dat ik nu nog maar steeds kleine hoeveelheden brand om zo goed mogelijk de verschillende parameters te leren beinvloeden. Koelen blijf ik buiten de brander doen omdat dat voorlopig het makkelijkst is.
Gisteren haalde ik met de aangepaste trommel begin tweede krak in iets over 12 minuten met slechts 15% gewichtsverlies. De bonen zijn mooi egaal, grotendeels zonder brandplekken (op een enkele boon is wel een plekje te vinden). Er zit wel wat "Brandbreedte" in, van +/- FC - FC+ Waarmee ik in ieder geval zeer tevreden ben. Beter dan mijn pan met voortdurend aggressief roeren! Nu kan ik mijn laptop er bij houden om de temperatuurprofielen op te nemen. Dat helpt me hopelijk om in de toekomst nauwkeuriger het gewenste resultaat te kunnen bereiken. Ook de rook wordt beter afgezogen dan met de pan, waardoor mijn vrouw weer tevreden is.
Ik zal in het vervolg ook eens een grotere hoeveelheid proberen te branden maar ik ben voorlopig nog aan het experimenteren. Misschien zal ik de verwarming nog regelen (PWM sturing naar de SSR lijkt me het handigst) en wellicht een ovenlampje er in om de kleur beter te kunnen inschatten.
Kortom het resultaat overtreft mijn eerste verwachtingen en ik ben ook nog lang niet uitgeexperimenteerd!
Vanavond zal ik de koffie eens gaan proeven!
Ik heb er een goedkope Chinese PID controller in gebouwd met een SSR. De originele instelbare thermostaat is nu mijn over temperatuur beveiliging geworden.
Een paar dagen geleden heb ik de eerste test gedaan met de PID er in. Toen heb ik de bonen (in krap 11 minuten) helemaal door de 2e krak gedraaid om de "worst case scenario" vast te stellen. Wat een rook zeg!
Ik ga uit van het ergste en regel dan alles terug naar normale waarden, zo weet ik dat alles goed bestand is tegen de belastingen waar ik het spul aan onderwerp. Na een aantal keer verwarmen en afkoelen (ook om de overtemp. beveiliging in te regelen) heb ik dus die proef(ver)branding uitgevoerd. Daarna heb ik de oven weer gesloopt om te bekijken of de onderdelen niet te veel te lijden hadden gehad van de hitte. Dat bleek mee te vallen, geen zichtbare schade. Een hele opluchting.
De trommel draait niet heel snel (5rpm) dus bedacht ik dat ik met meer vaantjes de bonen in beweging zou moeten houden. Ik heb het nu zo gemaakt dat de eerste vaan de bonen naar het midden kiepert, waar ze meteen stuiten op een dwars balk die ze door elkaar husselt. Daarna worden ze naar de zijkanten geleid en weer gehusseld, waarna het zich herhaalt. Zo blijven de bonen niet lang stilliggen en zitten ook niet steeds de zelfde bonen tegen het gaas om alle straling op te vangen van de elementen.
Door het ontwerp van de trommel (daar hoefde ik niets voor te doen) vallen er geen bonen uit, ook niet aan de open kant. Ik moet er bij zeggen dat ik nu nog maar steeds kleine hoeveelheden brand om zo goed mogelijk de verschillende parameters te leren beinvloeden. Koelen blijf ik buiten de brander doen omdat dat voorlopig het makkelijkst is.
Gisteren haalde ik met de aangepaste trommel begin tweede krak in iets over 12 minuten met slechts 15% gewichtsverlies. De bonen zijn mooi egaal, grotendeels zonder brandplekken (op een enkele boon is wel een plekje te vinden). Er zit wel wat "Brandbreedte" in, van +/- FC - FC+ Waarmee ik in ieder geval zeer tevreden ben. Beter dan mijn pan met voortdurend aggressief roeren! Nu kan ik mijn laptop er bij houden om de temperatuurprofielen op te nemen. Dat helpt me hopelijk om in de toekomst nauwkeuriger het gewenste resultaat te kunnen bereiken. Ook de rook wordt beter afgezogen dan met de pan, waardoor mijn vrouw weer tevreden is.
Ik zal in het vervolg ook eens een grotere hoeveelheid proberen te branden maar ik ben voorlopig nog aan het experimenteren. Misschien zal ik de verwarming nog regelen (PWM sturing naar de SSR lijkt me het handigst) en wellicht een ovenlampje er in om de kleur beter te kunnen inschatten.
Kortom het resultaat overtreft mijn eerste verwachtingen en ik ben ook nog lang niet uitgeexperimenteerd!
Vanavond zal ik de koffie eens gaan proeven!
7Leuk! Maak je d'r binnenkort ook foto's van?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Ja, zonder foto's this thread is worthless.... 

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
10[img width=800]http://www.meulensteen.nl/pics/koffie/trommel.jpg[/img]
De tweede branding.
[img width=800]http://www.meulensteen.nl/pics/koffie/branding001.jpg[/img]
Het oventje:
[img width=800]http://www.meulensteen.nl/pics/koffie/brandertje.jpg[/img]