Re: Fracino Roastilino

34
fransg schreef:Deze Unwashed Yemen smaakte mij matig thuis (ben ook verkouden en niets smaakte me vanochtend goed), maar dezelfde bonen van een andere branding deed het uitstekend bij Trakteren waar ik net even ben wezen proeven.
Ik heb 'm vandaag daar toevallig mogen proeven; hij smaakte erg goed! Zowel fors fruitig als fors kruidig. Verbazingwekkend zelfs voor een 2 dagen oude branding. Ik brand zelf niet maar had altijd begrepen dat dit toch echt té vers zou zijn.
maar toch vind ik de Yirgacheffe 1 daar nog lekkerder :oops:

35
ha leuk!!

het zou ook wel heel bizar zijn als m'n eerste batches konden evenaren wat de pro's doen, maar deze batch is inderdaad wel een boontje dat mee kan doen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

36
SteefM schreef: maar toch vind ik de Yirgacheffe 1 daar nog lekkerder :oops:
Ik ben 'm meteen gaan halen! Was een gezellige boel, op een gegeven moment een klein groepje klanten, variërend van 'n knap latte-to-go meisje, 'n man van de Canon camerafirma (die voorheen bij Fun4Two als barista werkte) en twee grijze heren (ik 1 van hen) die om beurten diverse espresso's stonden te proeven en bespreken met elkaar en met de mannen achter de bar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

37
fransg schreef:Ik ben 'm meteen gaan halen!
Je had 'm nog niet geproefd? Shame on you! (en aan de heren zelf natuurlijk ook :lol: )

Maar voor die Yemen hoef je je niet bepaald te schamen, zeker als een van je eerste brandingen.

Ik vind het wel mooi hoe die mannen daar veel mensen enthousiast krijgen voor hun grote passie. Erg knap, en gezellig.

38
SteefM schreef:Je had 'm nog niet geproefd? Shame on you! (en aan de heren zelf natuurlijk ook :lol: )
Ze hebben het vast al eerder geprobeerd maar ik praatte er weer doorheen denk ik.
SteefM schreef:Maar voor die Yemen hoef je je niet bepaald te schamen, zeker als een van je eerste brandingen.
Ze hadden twee bakjes en de eerste wat lichtere branding van 10 juni doet het beter dan die van de 11de.
SteefM schreef:Ik vind het wel mooi hoe die mannen daar veel mensen enthousiast krijgen voor hun grote passie. Erg knap, en gezellig.
Ja super. In Arnhem ken ik een zaakje waar ook een bijzonder sympathieke jongen achter de machines stond maar die deed zijn best zonder er verder veel aan toe te voegen wat informatie betreft en hij heeft de zaak nu net verlaten, is niet gelukt. Als je het dan moet hebben van mensen die toevallig langs lopen en even ergens willen zitten red je het niet.

39
Vandaag nog een batch Sidamo gebrand. Tevoren (in overleg met de TD van de fabrikant) de PID zo aangepast dat hij snel naar 145 klimt (maak ik volgende keer 150 van) en daarna met de hand 'm steeds iets warmer gezet om op een zo recht mogelijke lijn naar 219ºC te gaan op een punt voorbij de 9 minuten. Het vereiste even oefenen om die temp geleidelijk te laten klimmen want als je even niets doet zakt hij iets terug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding