Wonderbaarlijk.Vandaag 8 shots gemaakt.Een keer drie shots achter mekaar.Meer maak ik zelden.Machine om half 7 aangezet en de hele dag laten loeien.Alle shots beginnen met 94 graden en eindigen met 93 of 92.5 graad.(al naar gelang enkel of dubbel filter)
Gisteren een graad hoger maar toen was het in de keuken beduidend warmer.Dit ding is zo stabiel als wat.Waarom dat gedoe met thermosyphons en HXen als een dipper het ook doet?
Wel niet de geavanceerde meetapparatuur van Fransg maar een simpel kabeltje op mijn puck.
Maar ben blij verrast.Het kan dus ook met een eenvoudige dipper buis.
Re: Thermostabiliteit pompei
2En zonder PID! 
Een goed ontwerp en fabrikaat kan zo jaren mee zonder technologische 'hoogstandjes'
Een goed ontwerp en fabrikaat kan zo jaren mee zonder technologische 'hoogstandjes'
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Kennelijk.Jammer dat ik dit nooit bij mijn Ponte Vecchio Export gedaan heb.fransg schreef:En zonder PID!
4Supermooi natuurlijk. Vraagje, er hangt een 5ltr boiler in de machine...behoorlijke massa heet water. Dan is het toch niet zo raar dat hij zo stabiel is?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Van dippers wordt weleens gezegd dat ze makkelijk de zetgroep oververhitten, maar bij goed ontwerp valt dat dus best mee.
Liefst zag ik er grafieken van en foto's van de details, maar goed zo is het ook al wat.
Liefst zag ik er grafieken van en foto's van de details, maar goed zo is het ook al wat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
6Heb je ook de druk in de gaten gehouden? Of hoef je dit niet in te regelen. In de praktijk gaan wij voor (semi) professionele koffiemachines of espressomachines uit van 9 Bar. Was je koffiemachine vanuit de fabriek direct goed geïnstalleerd of heb je dit zelf moeten afstellen?
7Wie zijn "wij" in dit geval? En wat is het verschil tussen koffiemachines en espressomachines in dit voorbeeld?pieterdeursen schreef:In de praktijk gaan wij voor (semi) professionele koffiemachines of espressomachines uit van 9 Bar.
8Wordt best lastig/onmogelijk om een hevel met veer continu op 9 bar af te stellenpieterdeursen schreef:Heb je ook de druk in de gaten gehouden? Of hoef je dit niet in te regelen. In de praktijk gaan wij voor (semi) professionele koffiemachines of espressomachines uit van 9 Bar. Was je koffiemachine vanuit de fabriek direct goed geïnstalleerd of heb je dit zelf moeten afstellen?
Een grote thermische massa, mits goed afgesteld, is inderdaad onovertroffen. Dat ding is wel erg mooi stabiel. Veel beter dan dit ga je het niet krijgen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
9We hebben het hier over een hevelmachine oftewel een echte Pistonmachine, daar heb je hele andere waarden die je kan hanteren een boilerdruk van 1.1 doet meestal de truc, en als je jezelf en de machine in een veel koudere omgeving bevind, dan zet je de druk gewoon naar de 1.3pieterdeursen schreef:Heb je ook de druk in de gaten gehouden? Of hoef je dit niet in te regelen. In de praktijk gaan wij voor (semi) professionele koffiemachines of espressomachines uit van 9 Bar. Was je koffiemachine vanuit de fabriek direct goed geïnstalleerd of heb je dit zelf moeten afstellen?
Een Pomp? nooit van gehoord!
Of het nu een Dipper of een Thermosifon is beide systemen werken gewoon erg goed, zelf ben ik meer een voorstander van de laatstgenoemde, enkel omdat ik het idee heb steeds vers water te gebruiken voor hetgeen het meest gebruikt wordt ( Koffie ) en de thee is in principe bijzaak en kan evt. ook vers gekookt worden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
10@3aan schreef:We hebben het hier over een hevelmachine oftewel een echte Pistonmachine, daar heb je hele andere waarden die je kan hanteren een boilerdruk van 1.1 doet meestal de truc, en als je jezelf en de machine in een veel koudere omgeving bevind, dan zet je de druk gewoon naar de 1.3pieterdeursen schreef:Heb je ook de druk in de gaten gehouden? Of hoef je dit niet in te regelen. In de praktijk gaan wij voor (semi) professionele koffiemachines of espressomachines uit van 9 Bar. Was je koffiemachine vanuit de fabriek direct goed geïnstalleerd of heb je dit zelf moeten afstellen?
Een Pomp? nooit van gehoord!
Of het nu een Dipper of een Thermosifon is beide systemen werken gewoon erg goed, zelf ben ik meer een voorstander van de laatstgenoemde, enkel omdat ik het idee heb steeds vers water te gebruiken voor hetgeen het meest gebruikt wordt ( Koffie ) en de thee is in principe bijzaak en kan evt. ook vers gekookt worden.
Vers water is zeker erg mooi.Ik drink boilerzooi.