Philips HD7762

1
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en al helemaal nieuw met koffiebonen. Nu is het zo dat ik een Philips HD7762 gewonnen heb. Ik gok zo dat het een halfautomaat is al weet ik het niet zeker?! Hier kunnen dus koffiebonen in. Nu ben ik alleen benieuwd welke en of dat er verschil zit in bonen voor volautomaat of halfautomaat? Zo ja kan/wil iemand mij daar wegwijs in maken.

Mvg. Raymon

Re: Philips HD7762

2
Ik zou 'm, nog nieuw in doos, voor niet teveel geld verkopen en van dat geld uit eten gaan met een goeie kennis. Lijkt me voor koffie een waardeloze machine. Kan gewoon niet voor die prijs, zie bijvoorbeeld http://www.philips.nl/c/koffiezetters/m ... 00/prd/nl/

En als je serieus werk wil maken van verrukkelijke koffie: beginnen met sparen en op dit forum je inlezen, tijd genoeg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Dit is geen volautomaat en geen halfautomaat. Het gaat hier om een filterapparaat die zelfs zijn bonen kan malen. De bonen worden dan in het filter gemalen alvorens het water in het filter begint te druppelen. Dat ding kan best goede filterkoffie maken en je zult dus ook filterbonen moeten kopen en geen espressobonen.

Als je doel ouderwetse filterkoffie is dan houden en anders heb je er weinig aan.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Ik heb hem al gebruikt voor gewoon filtermaling dat kan namelijk ook en dat smaakt prima en is goed heet. Maar omdat er ook bonen in kunnen vroeg ik me af wat wel en wat niet kan. Verder is het gewoon een prima koffiezetter. Mijn oude Phillips was aan vervanging toe vandaar dat ik mee deed aan een prijsvraag en ik had nog prijs ook :D

5
De termen "halfautomaat" en "volautomaat" worden hier voornamelijk gebruikt voor espresso-apparaten. En dat is dit niet, vandaar Frans' reactie waarschijnlijk.

Versgebrande bonen gebruiken die je zelf maalt is een goed idee, ook voor filter.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Kijk ik weet dat je gewoon bonen van DE hebt zoals: Rood, Excellent, Mokka, Select en van AH: Perla en ook K&G. Dat zijn volgens mij bonen voor dit apparaat. Maar nu vroeg ik mij af of de bonen van Lidl, ALDI, Hema enz. enz. daar ook geschikt voor zijn of de duurdere van Illy of Simon Levelt? Er zijn er zoveel dat ik het verschil niet zie. Als je op Fresh Brew zoekt komt er ook niet heel veel naar voren. Vandaar de vraag naar geschikte bonen.

7
RaymonV. schreef:Er zijn er zoveel dat ik het verschil niet zie.
Het mooie is dat je voor jezelf nu al een hele lijst hebt gemaakt van te vermijden bonen ;-)

Die hele reeks is urft.

Op dit forum is veel te lezen over koffiebonen. Zoek in je omgeving een zaak of meerdere zaken waar je echt versgebrande bonen kan kopen, in branding voor jouw zetmethode.

Online is ook veel te bestellen, kijk o.a. op

http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... t=adresjes
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino