Broeikop Expobar E-61

1
Tot mijn schaamte :oops: moet ik bekennen dat ik al bijna anderhalf jaar nimmer de broeikop heb losgehaald. Noem het zoals je wilt (of gewoon dom) ... maar ik hikte er telkens tegenaan.
Heb uiteraard wel wekelijks gebackflushed, en dagelijks spoelen en met keukenpapier even schoonwrijven, ook aan de binnenste rand/ring.

Maareeh... this is the moment..
En al google'nd kom ik meteen dit tegen: http://www.youtube.com/watch?v=nleGuqpiHps

Is het echt ZO makkelijk als deze dame laat zien?!?!?! :o

En ik hoef dus echt die schroef bovenop NIET met inbus los te draaien??
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Re: Broeikop Expobar E-61

3
Laatst een stuk over geschreven in de hoop dat het een sticky zou worden, omdat dit een hoop tijd had gekost om te schrijven, met hierin alle informatie en uitgebreide uitleg. Helaas geen sticky geworden maar dus wel erg handig http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 152#p47152.

Je zult waarschijnlijk een grote zooi tegen gaan komen en veel beter koffie na het schoonmaken. Als je het een keer of 2-3 hebt gedaan is het in 2 minuten gebeurd en smaakt de koffie weer stukken beter.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Bedankt Erik82!
Die had ik begin augustus even gemist..
Goed draadje, meteen geprint, vanavond aan de slag, ook met bijdragen daarin van andere KP-ers.
Ik post nog wel een fotootje... ben wel heel benieuwd hoe het eruit ziet. ;)
Proef doorgaans nog goed de verschillen, heb elke week andere origines in de Eureka.
Maar als het nóg beter kan...!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

5
Helaas geen sticky geworden maar dus wel erg handig
Ik heb het even gecorrigeerd, schoonmaken is inderdaad wel belangrijk :) .

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo vaak de hele douche los haal. Komt toch ook omdat de keren dàt ik het doe, het me steeds enorm meevalt hoe het eruit ziet.
Maar na elk kopje spoel ik even en na elke sessie meteen een "portafilterwiggle", waarna een dubbele backflush (dus ook nog vóór het melk opschuimen, b.v.). Eens per 2 weken een chemische backflush. En bij mij voldoet dit regime dus best.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Je zou de douche is apart in backflushmiddel moeten leggen ook al ziet hij er goed uit. Je gaat je verbazen hoeveel er tussen het gaas en het metaal blijft hangen. Dat is goed aan de kleur van het water te zien. Wanneer je een portafilter wiggle doet zal het wel stukken minder zijn.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
Ja, dat valt me ook altijd op als ik de filters "doe": het ziet er schoon uit, maar intussen.... En inderdaad verzamelt het douchescherm (is daar geen betere benaming voor?!) ook best wat rest-spul, wat te zien is aan de kleur van het schoonmaakwater, maar ik kom eigenlijk nooit iets van substantie tegen achter dat schermpje.

Edit: ik heb het meteen maar nog eens bekeken. Ik kom niet echt iets tegen dat ik "substantie" zou willen noemen, maar wel de grijsbruine kleur/aanslag die weg is te schrobben. Dan moet je wel een schuurspons nemen, en niet het borsteltje waarmee je vaak de boel schoonmaakt.
Is dus toch wel wat meer dan ik aanvankelijk liet weten... :oops: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder