Bosch Solitaire Intermezzo of toch wat anders?

1
Ik overweeg de aanschaf van een Bosch Solitaire Intermezzo 20.
specs: http://solitaire.turnpages.nl/pdf/pagina.117.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Al eerder was er een draadje over deze machine waarin de verschillen met de Speziale S1 duidelijk werden gemaakt. zie ook viewtopic.php?f=12&t=483&p=3196&hilit=solitaire#p3196" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu kan ik natuurlijk wel gebruikers revieuws aanhouden van die S1 maar iets zegt me toch dat 't verschillende apparaten zijn.

Zo zie ik in de specs van Bosch slechts een boiler van .45 liter.
Ik begrijp dat de boiler zorgt voor heet water uitgifte voor espresso en de stoom, is die .45 liter dan niet minimaal of kloppen de specs niet? (die S1 heeft een aanzienlijk grotere boiler)

De machine zelf (solitaire Intermezzo 20 plus) gaat rechtstreeks op de waterleiding, word geleverd met anti kalk setje, de bijbehorende intermezzo maler, dynamometrische stamper, alle opties eigenlijk die er maar bij kunnen.
De originele catalogusprijs kwam daarmee "ooit" op meer dan 3000€.
Winkelprijs zal wel ergens rond de 2000€ zijn geweest.

Nu is de set inmiddels te koop voor ruim onder de 1000€, 't zal best waar voor 't geld zijn maar ergens was ik (vroeger) verliefd geworden op die machines met knopjes, slangetjes, buisjes etc.
De echte espresso machines dus, liefst één die je handmatig moet persen....
(ik hecht waarde aan dit soort rituelen :D)

M'n argumenten om voor dit apparaat te kiezen:
Past bij de keuken, alles is al in Bosch Solitaire Proffesional uitgevoerd.
Prijs lijkt me prima, zeker met al die accesoires.
Service "lijkt" me niets mis mee, ik ben niet zo'n doe 't zelver(zelf een machine upgraden is dan ook niet m'n ding).

Maar goed, heeft er iemand een mening over dit apparaat, ervaringen nog beter en de uiteindelijke vraag is... kan ik met dit apparaat m'n expresso net zo maken als met bijvoorbeeld een domobar, of een ander apparaat?

Alvast bedankt voor de meningen allemaal!!

Re: Bosch Solitaire Intermezzo of toch wat anders?

3
Okay, maar ik vind in de specs van Bosch nergens terug dat 't ding een extra boiler heeft voor de stoom.
Zou dit via een andere manier opgelost zijn (thermo-block?) of zijn de specs waarschijnlijk niet compleet?

Wel staat er een opmerking over separate warmwater uitgifte, maar goed.. bedoelen ze met separaat dat 't een apart kraantje is of bedoelen ze een aparte boiler...... grr..... 't is niet makkelijk, zo'n apparaat uitzoeken ;)
(wel leuk!)

4
Met de Speziale is niets mis, het is een goede dubbelboiler. Dat is een totaal ander ontwerp dan een enkele boiler (de Bosch), met heel ander gebruik. Enkele boilers kan je rond de €1000 gewoon kopen in de winkel, dus laat je niet gek maken. En al die accessoires zijn leuk, maar niet meer dan dat.
De molen die erbij staat is ook bekend onder een heleboel andere namen en is heel redelijk, maar niet geweldig en de prijs die erbij staat is veel te hoog.

Ik heb het al vaker geschreven: voor een goed resultaat begin je met:

1. goede, verse koffiebonen (niet langer dan een maand geleden geroosterd), die je vlak van tevoren
2. maalt in de beste maler die je je kan veroorloven.
3. Dan heb je al veel geoefend op je barista-skills om vervolgens in je
4. espresso-apparaat een lekkere espresso te zetten.

En dit is niet alleen een chronologische volgorde, maar ook de volgorde in belang (volgens mijn bescheiden mening). Dus vergeet please niet een heel goede molen te kopen! Dat is van het grootste belang.
Gemalen koffie verliest al smaak binnen een half uur, en als ik het niet heb gebruikt gooi ik het zelf na een uurtje weg. Voorgemalen=te oud.
Maar ook hele bonen zijn slechts optimaal in de eerste 2 weken na hun branding. En na een maand heb je ook daar meestal het beste wel gehad.
Dus bedenk bij alles: zonder een goede molen hoef je er bijna niet aan te beginnen, investeer daar dus in!Ik zou minimaal gaan voor een klasse als de Mazzer Mini, Macap MC4 of Compak K3, maar liefs nog een klasse hoger.

Verder, als je veel cappuccino's drinkt zou ik geen enkele boiler kopen, maar een dubbele boiler of een warmtewisselaar (HX). Dat werkt veel beter.

Om kosten te drukken zou je ook goed naar 2-de hands kunnen kijken. Zeker bij malers is het risico niet zó groot op een miskleun. Het kan erg veel schelen (ikzelf heb zo voor ruim €3000 aan apparatuur staan, waar ik slechts €600 voor heb betaald).

Als je de zekerheid wil van iets nieuws, laat je dan eens uitgebreid voorlichten in een echt goede espressowinkel. Op dit forum zitten er ook een paar winkeleigenaren die je kunnen helpen.
Op dit moment staat verder de Britse Pond idioot laag (1:1?), dus kan je daar opeens koopjes vinden (service wordt dan lastiger). Toen ik dit zag begon er wel iets te kriebelen bij mij: http://www.bellabarista.co.uk/bellabari ... ductID=383" onclick="window.open(this.href);return false; Dat is toc één van de mooiste machines, op dit moment. En dan tegen die prijs!

Verder over pistonmachines (die handmatige dingen met een handel): Dat is bijna een vak apart. Je kan er erg mooie resultaten mee bereiken, maar doseren en goede maling zijn erg kritisch. Ze zijn snel op temperatuur, maar de Pavoni's cs. overhitten ook snel (in 10 minuten warm, hoogstens drie kopjes zetten, daarna te heet).
Mooie E61 machines (die halfautomaten) hebben minimaal 30 minuten opwarm tijd nodig en zijn veel vergevensgezinder.

Je kan op Marktplaats voor ongeveer €150 een goede Pavoni Europiccola scoren als je wat geduld hebt. Die zou je naast je "grote" espresso apparaat kunnen houden, voor de lol, en als je haast hebt.

Dit was voorlopig wel weer even genoeg, toch? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Dankjewel voor de reply en de uitgebreide info...

Ik snap 't... <grinnik> 't verschil tussen de bosch en de vivaldi is behoorlijk.
Minstens net zo behoorlijk als het prijsverschil..
En wellicht dat er in de toekomst nog eens een dubbelboiler systeem komt, maar eerlijk is eerlijk...
Momenteel ben ikzelf de zwakste schakel in m'n koffie kwaliteit ;)

Qua smaak weet ik 't wel, da's makkelijk, maar om die smaak ook uit m'n machine te halen.
Eerlijk is eerlijk, je moet uit bijna iedere machine toch wel een goede koffie kunnen halen als je weet wat je doet, of 't nu een superdeluxe van 3 mille is of een sobertjes ingericht model van 500€, toch?
Wanneer je de beperkingen van een machine weet kun je er op anticiperen.

Maar goed....
De keuze is gemaakt, sinds een paar dagen staat er een Bosch Solitaire Intermezzo plus, aangesloten op de waterleiding op 't aanrecht :D

Espresso zetten is vogelen.. heel veel uitvogelen, met een weegschaal erbij om te kijken wanneer je 15 kilo druk hebt, maatschepje om de 7 gram uit je molen te halen en een stopwatch om te kijken wanneer je de ideale doorlooptijd hebt.
(Halverwege bedacht ik me toch dat het wellicht zonde is van de koffie om die weg te gooien maar 't bocht is soms echt niet te zuipen)

Nog wel wat troubles gehad met Bosch, de gebruiksaanwijzing was niet duidelijk over hoe de gewenste waterhoeveelheid in te stellen.... bellen.. bellen.. en uiteindelijk maakt men een serviceafspraak voor de volgende werkdag(lekker snel, pluspuntje dus) door de storingsdienst van Vivaldi.... )
ach... wat zoeken in de gebruiksaanwijzingen van Vivaldi leerde me dat de toetsencombinatie die ik zocht daar wel in stond. Probleem opgelost dus!

Nadeel, 't bijgeleverde "standaard" stampertje is belabberd... een goedkoop stukje plastic dat niet eens past op de piston :(
De dynamometrische stamper uit de serie word nageleverd, wanneer die binnen is hoop ik m'n stampkunsten te kunnen perfectioneren :D

Grootste nadeel van deze machine is de wachttijd wanneer je wilt stomen, tijden van 15 tot soms wel 30 seconden voor 't water in de boiler op 130 graden zit zijn niet uitzonderlijk, 't zelfde geld wanneer je na 't stomen weer een espresso wilt maken... de machine doet er echt meer dan 30 seconden over om 't water te koelen.

Ander vreemd ding, je watertemperatuur moet aan de hoge kant zijn, bosch zelf adviseert 105 graden, dit doordat er niet enkel koperen leidingen gebruikt worden en 't water dus flink afkoelt voor 't de filter bereikt.

Maar goed, alles bij elkaar... ik ben erg tevreden, heb 700€ betaald voor een prima machine, de adviesverkoopprijs( alsof die ooit betaald zou zijn) van 2200 € lijkt me veel te ruim, de geldende winkelprijs van zo rond de 1500€ lijkt me ook fors.
De 700 die ik betaald heb inclusief een redelijke molen, de stamper en aansluitingen voor vaste waterleiding lijkt me wel okay.

Eerst maar eens lekker oefenen en m'n techniek beter krijgen, erna wellicht eens over naar een "echte" :D
Afbeelding

Over de koffie.. ik heb de "kwaliteits" merken zoals hier vaak besproken nog niet geprobeerd, tot nu toe 500 g Illy weg-ge-oefend, de laatste paar koppen waren prima.
Nu heb ik DE Espressobonen, maler op standje 7 en dat zet een prima bakkie.... goede nasmaak vooral :D
Morgen maar eens naar de Lijnmarkt en eens kijken of ik wat wijzer word bij van Pommeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

6
Mooie machine. De meeste machines met temperatuurregeling hebben een offset. Dus bij wat je instelt moet je nog 10 graden bij tellen. Als dat bij jou machine niet het geval is dan kan je 'm rustig op 106 zetten dat is dan ongeveer 96 graden op de koffie.
Neem eens een zakje Martella maximum class mee op de lijnmarkt. Neem 250 grams zakjes ipv 1 kilo in een keer dam blijft het langer vers.