Re: We gaan allemaal dood aan het lood.

4
Ze hebben er niet bij vermeld of het tjippietjappie machines waren of wat deftiger gebouwde machines, ik ja Ik denk dat er overal gifstoffen zijn en als je aan alles je oor moet laten hangen je geen normaal leven meer kan leiden/lijden, beetje minder naar die pietleuterij luisteren en wat meer genieten, zolang het nog kan. ;)

Het type van filter kon ik ook niet echt uit wijs worden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Was er niet enige jaren geleden zo'n rel over de La Cimbali (?) koffieautomaten in het Europees Parlement die teveel lood zouden afgeven? kwam meen ik door de solderingen in de leidingen. Tja, het Romeinse Rijk schijnt ook ten onder te zijn gegaan aan teveel lood in het eten... ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
als je niet ontkalkt en er dus een kalklaagje op het messing ligt dan komt het lood er niet of nauwelijks uit uit.
ontkalken is inderdaad linke boel omdat het zuur er voor zorgt dat het lood uit het messing kan ontsnappen.
die testen waren ook gedaan na het ontkalken.
en ja het duurt weer dagen voor er weer een beschermend kalklaagje terug is gevormd.
overigens is de messing boiler van dalla corte aan de binnenkant verchroomd om lekken van lood tegen te gaan.
ik zal dus elke dag wel een portie chroom binnenkrijgen...
dalla corte levert voor de Amerikaanse markt nu trouwens RVS boilers omdat daar door de loodangst de regelgeving erg streng is geworden.
zelfs al komt er wat lood in je shot, het gaat natuurlijk om minimale volumina voor de meesten...zeg 4 dubbele shots...dus pakweg 100 ml...ik denk dat je uiteindelijk via je drinkwater meer binnenkrijgt...
en helemaal via het eten van vis...vooral van die visjes die lekker lang rondzwemmen zoals tonijn en zwaardvis ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Ben ik blij dat de cremina bijna helemaal van RVS is. Bij ons minimale gebruik zal het indrrdaad niet heel veel uit gaan maken. Als je alle onderzoeken moet geloven kun je niks meer eten. De lucht in de randstad is waarschijnlijk schadelijker voor je dan dat beetje lood in de week na ontkalken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer