espresso machine kopen

1
Hallo iedereen,

Ik woon in Amsterdam dus keuze genoeg om vers gebrande bonen te kopen.
ik wil een goede maler en een espresso machine kopen . Voor de maler ga ik op mp kijken en let ik op het vermogen en de grootte van de schijven. Ik verwacht voor 250 euro een goede te kunnen aan te schaffen. Is dat reëel?
Maar voor een espresso machine vind ik het wat moeilijker.
Wij drinken eigenlijk alleen maar espresso dus een SB is goed. Is een E-61/thermo block of HX dan eigenlijk al te veel?
Wij drinken 's morgen koffie direct na het wakker worden en tussen het wekken van de kinderen de tweede.
Aanzetten en drie kwartier wachten zit er niet bij. Kost het aan laten staan van de machine zo veel meer of is een thermo block op lange termijn dan weer goedkoper?
Wij hebben niet makkelijk een extra wateraansluiting.
Ik wil ongeveer 500 euro besteden en met tweedehands heb ik geen problemen (dan wil ik minder spenderen en geld besteden voor een revisie om totaal op 500 euro te komen). Op termijn wil ik zelf onderhoud gaan doen op mijn machine.
Is de kunst van een goede koffie zetten moeilijker met een SB dan met de andere (duurdere) systemen?
Een levers zou ook kunnen maar ik verwacht dat de extra parameters de leercurve veel langer maakt.

Al met al, wat raden jullie mij aan? Bijvoorbeeld een Rancilio Silvia of Bezzera 09 of ...?

Ik heb vele vragen en laat maar weten of iets niet duidelijk is.
alvast bedankt voor het advies,

Virgilio

Re: espresso machine kopen

3
La Pavoni Europiccola ziet er inderdaad prachtig uit. Maar dit is voor mij niet het belangrijkst. Zoals ik vroeg in mijn vorige post: hoe zit het met de leercurve? Behalve het malen, de hoeveelheid koffie etc moet ik dan ook op de juiste manier hevelen of is dat niet bewerkelijk?

5
Ik moest ook meteen denken aan de Europiccola of de Pro. Ik zou er dan wel Tije's koelring op zetten, anders is het een lastig apparaat.

Maar als je die er eenmaal op hebt, is het apparaat vrij makkelijk in staat tot heel goede espresso. Hij is in 10 minuten warm en de hendel overhalen is echt niet zo lastig. Je moet er wel een echt goede maler bij hebben, maar dat was je al van plan. Het ding zit zo simpel in elkaar dat onderhoud is ook niet zo moeilijk is.

De juiste maalgraad vinden en zorgvuldig doseren is bij elke machine, en helemaal bij deze, van het grootste belang. De rest in minder belangrijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Bedankt voor de reacties. Ik neig naar een la Pavoni professional. Ik lees goede reviews over de smaak en het ziet er ook lekker uit. Maar ik kan geen verdere informatie vinden over Tije's koelring. Ik begrijp dat de temperatuur door de ring beheersbaarder is en zo geen kans geeft op verbrande koffie. Maar ik kan niet vinden waar ik het kan kopen en hoe ik het kan plaatsen en of het compatibel is met mijn beoogde professional.
Wie kan mij verder helpen?

7
fransg schreef:Ik kan je met Tije in contact brengen, schrijf maar aan frans@goddijn.com, dan komt het voor mekaar.

Hij heeft er vanwege het succes op o.a. dit forum en het Amerikaanse forum, veel aanvragen voor gehad. Eentje, niet lang geleden, van een man uit Israël. Die bestelling leek steeds niet aan te komen, maar wat bleek, de douane geloofde niet dat het een onschuldig onderdeel was voor een koffiemachine, het zag er teveel uit als een kritisch stabiliserend element van een supersnelle korte afstand raket en na lange studie werd het domweg teruggestuurd. De tweede poging lukte overigens wel, ook in Israël zijn ze niet elke dag even alert.

Tije maakt trouwens ook veel andere dingen. Eentje, ook voor de koffiemachinerie is deze die hij laatst heeft gemaakt:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Duidelijk, ik koop een pavoni.
Wat betreft de maler: ik kan een rossi rr45a kopen. Dit is de enige maler die ik kan vinden <200 euro tweede hands. Is dit okay of is dit overdreven? Wij drinken ongeveer 6 a 8 kopjes totaal per dag?
Kan ik per twee kopjes malen of is deze meer voor het grootverbruik/horeca?

(zou ik deze vraag moeten plaatsen in een andere sectie?)

9
Ik weet wel een oude Mazzer Super Jolly waar je zelf nog wel nieuwe schijven in moet zetten, voor 200 Euro. Maar ik ken de Rossi helemaal niet, als die puik is, zou ik 'm nemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino