Rancilio Sylvia

1
N.a.v. de reacties op deze website + advies van het Kookpunt ben ik gegaan voor de Silvia.
Er zit 3 jaar garantie op, wat eveneens een reden van mijn aankoop is geweest.

Ik heb er een blik Illy bijgekregen en ben direct aan de slag gegaan. Voorals nog een lekker bakkie, maar aangezien ik nog weinig vergelijkingsmateriaal heb, wil ik er snel meer van weten.

Nu heb ik eea gelezen mbt het krijgen van een mooie cremalaag op de expresso.
Is een eigen molen dan echt noodzakelijk, of is het ook een kwestie van goed de tamper gebuiken ?
Heeft iemand een tip voor het maken van de ultieme espresso ?

Vooralsnog wil ik voorlopig nog de blikken van bijv Lavazza of Illy proberen,die kant en klaar in de supermarkt te verkrijgen zijn.
Heeft iemand nog tips voor evt. andere merken ?

Aan de andere kant denk ik dat een maler niet al te lang op zich laat wachten, maar aangezien de machine iets boven mijn budget was, wil ik aan een maler niet al te veel geld uitgeven.
Ik ben niet zo'n fan van 2e hands, dus een tip voor een goede (en niet te dure) maler is tevens welkom.

Wie helpt deze Espresso leek op weg ?

Alvast bedankt voor jullie steun !

Re: Rancilio Sylvia

2
Ha Joost,

Goede keuze! Met de Silvia moet je in staat zijn tot uitstekende resultaten. Beter nu wat meer uitgeven aan iets goeds, dan binnenkort weer upgraden en uiteindelijk meer kwijt zijn.

Ik zelf denk echt dat een goede molen essentieel is voor goede espresso (naast goede koffiebonen). En juist bij molens loop je 2-de hands niet zoveel risico. Zo heb ikzelf een molen die nieuw meer dan €1000 kost voor €90 kunnen kopen, en dat ding is bomb-proof! Het is een overweging waard.
Had je nog die links gelezen op Home-Barista en CoffeGeek ("how to buy an espressomachine") die ik in je andere post heb gegeven? Daar staat veel nuttigs in, en ook suggesties voor malers. Ikzelf noemde al dat elke Mazzer, Compak of Macap zal voldoen.

Voor een "ultieme espresso" is tampen zeker niet het allerbelangrijkst. Goede, versgemalen koffie wel. De eerste week na het branden geeft de koffie de meeste crèma, malen zo kort mogelijk voor het zetten.
Goede tips: http://www.home-barista.com/espresso-guide-skills.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou die blikken voorgemalen koffie overslaan. Ga dan naar een goede espresso-zaak en laat daar zo vers mogelijke koffie voor je malen. Dat gemalen spul in zo'n blik zit vaak al maandenlang te verouderen. Er is toch wel een Kaldi of een Simon Levelt ofzo in Rotterdam? Doe dan porties van 250 gram en koop de volgende week weer nieuwe.

Je hebt de goede weg ingeslagen met je Silvia, maar verpruts het nu niet door een goedkope molen te nemen. Zonder goede molen zal je, zeker met de Silvia, geen goede resultaten bereiken!
Wat is dan een goede molen? Ik zou minimaal gaan voor zoiets: http://www.koffiewarenhuis.nl/product/1 ... _Stepless/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus mijn tips voor goede espresso: 1. goede, versgebrande koffie. 2. een ècht goeie molen gebruiken. De rest is minder belangrijk.

Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Rancilio Sylvia

3
Goede keus! Waar woon je, mssn wil een mede koffieprater bij jou in de buurt eens langkomen, of kan jij daar langs, de kunst afkijken werkt altijd heel goed en is gezellig.

Voor bonen: probeer eens ergens vers gebrande bonen te vinden.
Speedster | SuperJolly | et al.