Suggesties zijn welkom

1
Na mijn barista-opleiding zoek ik wat geschikte apparaten.
Ik was eerst klaar voor een Rocket 58 met een BB005 maler. Na veel lezen (misschien nog niet genoeg?) heb ik toch al wat "basis-gedachten" mee, denk ik. De maler moet goed zijn. Het espressoapparaat is ondergeschikt.
Op buitenlandse fora lees ik met plezier de items over downgraden. Weg met de megamolens en terug naar degelijke kleine(re) apparatuur voor thuis. De bonen (vers en eventueel zelf branden) zijn het allerbelangrijkste. En daar ben ik het mee eens.
Dus mijn BB005 wordt een MK ProM. Dat moet toch een upgrade zijn, denk ik. Ik hou van het compacte, zonder doser, zonder display, eenvoudige bediening, weinig retentie.
Meer euro's naar de maler... wil zeggen minder naar het apparaat. En daar kan ik wel wat suggesties gebruiken. Ik wil degelijke stoom, ook als er eens wat meer volk in mijn keuken zit en vraagt om iets met "latte". PID hoeft niet. Ik denk in eerste instantie aan een E61, maar andere ideeën zijn welkom.
Tweedehands zoeken en verder sparen zijn geen alternatieven. Toch bedankt. Dat verder sparen zal gebeuren maar dan voor een brander.
Wie geeft me een link naar een eenvoudig apparaat waarmee je mooie resultaten kan halen. Budget: +/- 1200 ?!
Dank...

Re: Suggesties zijn welkom

4
Piper schreef:Ook serieuse en opbouwende suggesties zijn welkom... Voor humor heb ik een ander forum.
Je hebt het zelf over een Pro-m + een E61 machine met een budget van 1200? en je wilt geen gebruikt materiaal. :o

Dat is dus echte humor of meer zelfspot? :lol:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Die budgetopbouw was mij ook niet duidelijk; ik begreep dat je al een R58 & BB005 had en wilde 'downgraden'.

Maargoed, ik kop maar in wat ik denk dat het grootste deel van ons zou aanraden bij '€1200, moet nieuw en wil stomen': een Rocket van Peter van Kafko http://kafko.nl/Rocket-Cellini-Giotto.html .

Waarom nieuw?
Waarom de Mahlkonig Pro-M? Ik heb er geen hands-on ervaring mee, maar van wat ik er over heb gelezen is dat 'ie prima maalt maar wel prijzig is voor de maalkwaliteit.

7
Piper schreef:Na mijn barista-opleiding zoek ik wat geschikte apparaten.
Ik was eerst klaar voor een Rocket 58 met een BB005 maler. Na veel lezen (misschien nog niet genoeg?) heb ik toch al wat "basis-gedachten" mee, denk ik. De maler moet goed zijn. Het espressoapparaat is ondergeschikt.
Op buitenlandse fora lees ik met plezier de items over downgraden. Weg met de megamolens en terug naar degelijke kleine(re) apparatuur voor thuis. De bonen (vers en eventueel zelf branden) zijn het allerbelangrijkste. En daar ben ik het mee eens.
Dus mijn BB005 wordt een MK ProM. Dat moet toch een upgrade zijn, denk ik. Ik hou van het compacte, zonder doser, zonder display, eenvoudige bediening, weinig retentie.
Meer euro's naar de maler... wil zeggen minder naar het apparaat. En daar kan ik wel wat suggesties gebruiken. Ik wil degelijke stoom, ook als er eens wat meer volk in mijn keuken zit en vraagt om iets met "latte". PID hoeft niet. Ik denk in eerste instantie aan een E61, maar andere ideeën zijn welkom.
Tweedehands zoeken en verder sparen zijn geen alternatieven. Toch bedankt. Dat verder sparen zal gebeuren maar dan voor een brander.
Wie geeft me een link naar een eenvoudig apparaat waarmee je mooie resultaten kan halen. Budget: +/- 1200 ?!
Dank...
Je hebt een opleiding barista achter de rug, weet precies uit te leggen hoe en waarom je wat zoekt. Je leest heel veel op buitenlandse fora met plezier en hoe je daarom denkt wat het beste is. En je zet af en toe koffie voor wat volk in je keuken....

Mijn vraag, wat heb je nu echt aan ervaring met machine's behalve dan die opleiding, want dat zegt dus helemaal niks. Je kunt geen keuze maken wbt de machine. Heb je al een machine thuis gehad of wat dan ook? Kies tussen een rocket of een strega. Succes!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Sorry voor de onduidelijkheden...
Waarom nieuw?
Ik heb in het verleden al wat negatieve ervaringen achter de rug (niet in de koffiebranche) en wil liever niet meer op zoek naar tweedehands met de nodige risico's. Tweedehands koop ik alleen nog van kennissen.
Waarom MK ProM Allround?
De veelzijdigheid, de vorm, compact, traploos, geen doser, weinig/geen retentie, weinig/geen electronica, goede referenties, weinig Db,... Hij spreekt me aan. Betere alternatieven binnen budget neem ik in overweging.
Machine-ervaring?
Vroeger had ik een kleine Gaggia maar die was op een maandag gemaakt, denk ik. Veel storingen.
Nu heb ik een Jura volautomaat...
In mijn opleiding heb ik met grote malers en grote espressoapparaten gewerkt... ver boven mijn budget... en ook, naar mijn mening, overdreven voor thuisgebruik. Ik hou van eenvoudig en goed.
Mijn voornaamste probleem: Vergelijk het met auto's... welk merk is betrouwbaar? Welk merk is vrijwel storingsvrij? Ik weet wel (ongeveer) welke "opties" ik wil, maar ik weet niet welke machine zijn prijs waard is en welke niet. Hij moet bij wijze van spreken "goed rijden", het interieur is van minder belang.
Daarom hoor ik graag van jullie gebruikers: Ik heb machine A al X jaren, die doet wat Piper wil en deze kan ik je zeker aanbevelen. Snappie? Och ja, ik probeer maar. Ik ben een moeilijke beslisser. Wil graag perfectie voor weinig geld. Maar wie wil dat niet.
Bedankt voor de reacties.

9
Rocket cellini of giotto premium plus V2 bij Kafko. Beste prijs, Beste service.
Geen machine met PID oid, is weer meer electronica en meer kans op storingen. Als je een Rocket opentrekt en je kijkt erin zit er het minimale in. Is dus ook goed te servicen!
Zet er een Erics E61 temperatuur meter op en je weet alles. Ik heb zelf precies deze machine staan icm die temp meter. Alleen is die van mij uit 2004 en van ECM maar in grote lijnen gelijk aan de Rocket van nu.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
Piper schreef:Waarom nieuw?
Ik heb in het verleden al wat negatieve ervaringen achter de rug (niet in de koffiebranche) en wil liever niet meer op zoek naar tweedehands met de nodige risico's. Tweedehands koop ik alleen nog van kennissen.
Je zou dan kunnen overwegen van dit forum tweedehands te komen, we hebben een subforum Te koop aangeboden. Van een forumlid hier zou ik best blind durven kopen.
Waarom MK ProM Allround?
De veelzijdigheid, de vorm, compact, traploos, geen doser, weinig/geen retentie, weinig/geen electronica, goede referenties, weinig Db,... Hij spreekt me aan. Betere alternatieven binnen budget neem ik in overweging.
Iemand die wèl praktijkervaring heeft met de ProM kan hier misschien meer over zeggen, maar mijn gedachten: ik heb niets tegen de ProM, ik heb gelezen dat 'ie prima maalt. Maar: je wilt 'eenvoudig, goed, betrouwbaar', en liefst uiteraard voor de laagste prijs. Dan denk ik simpelweg niet aan de ProM, maar aan een horecabak van 64mm: oerdegelijk, betrouwbaar, tweedehands voor €100-€150 te krijgen.

En ook hier geldt wat ik eergister schreef: verwacht geen wonderen in smaak tussen twee machines.
Tot slot: ik heb me in het begin ook sterk gefocused op machines/apparatuur. Pas later ben ik gaan kijken naar wat eigenlijk nóg belangrijker is: de koffie. Staar je niet blind op de verschillen in smaak tussen twee machines. Die zijn er absoluut, maar de verschillen in smaak qua bonen en brandingen zijn nog veel groter en m.i. belangrijker.