Strega of toch niet

1
Goedemiddag!

Na 20 jaar trouwe dienst speel ik met de gedachte om mijn bejaarde Vibiemme Domobar met pensioen te sturen. Niet dat hij niet goed meer is, maar wel omdat je soms ook gewoon iets nieuws wilt hebben!
Ik heb mijn oog laten vallen op een Bezzera Strega. Bewust een hevelmachine omdat ik zelf wat meer wil spelen met de druk etc.

Zijn er mensen die eveneens de overstap naar de Strega hebben gemaakt en hoe is dat bevallen?
En hoe zit het met de kwaliteit van de machine? Mijn Domobar heeft in al die jaren nooit iets gehad, maar goed, er zit dan ook niet zo heel veel in dat stuk kan.

Ben benieuwd!

Re: Strega of toch niet

2
Strega is een prima machine.
Leuke is dat je er meer kanten mee op kan gaan, dus min of meer als pompmachine of als klassieke lever, zeg maar hybride.
Bezzera heeft een goede reputatie als het gaat om kwaliteit.
Wat smaak betreft kan je net wat meer uit je boontjes halen dan met een E61 mits je natuurlijk een potente maler bezit.
Ja goede keuze dus.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

3
De Strega is echt een geweldige machine. In het verleden eentje gehad en tussendoor nog wat andere machines maar toch weer terug bij de Strega. Door het ontwerp kun je vele kanten op. Werkelijk en genot om mee te werken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Heb twee in jaar een Strega gehad.
Ik heb twee keer de drukmeter kapot gehad.Glas gesprongen,Het kapje op de groep is van plastic waar bij mij de chroomverf snel afbladderde.Verder heb ik vaak de groep moeten invetten.
Geen idee waar dat aan lag.
Met mijn huidige machine helemaal geen last van.
Koffie is lekker en de machine is verder degelijk afgewerkt.
Mooi plaatwerk.

5
Tsjsa een ponte moet je ook nogal eens invetten.
Elekrtra hooguit eens per jaar. ;)

Eens dat dat plastic kopje op groep een verkeerde bezuiniging is. Dat glaasje was bij jou inderdaad opvallend...maar dat zijn kleine zaken, die wel kunnen irriteren...

...maar ja ik ken ook verhalen van Olympia's met trouble...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Cremalover heeft een zeldzaam geval gehad van de Strega. Als je hier en op HB bekijkt (en tevens ook mijn eigen ervaring) dan hoef je de Strega hooguit 2 keer per jaar in te vetten wat 5 minuten duurt maar dat is het geval met elke hevel. Dat gebroken glaasje is verder ook niet voorgekomen bij andere machines dus ook meer een bijzonder geval.

Het plastic kapje op de groep kan inderdaad wel mooier maar is geen ramp. Verder is het een ontzettend degelijke machine met ontzettend veel mogelijkheden. Je kunt met de Strega koffiesoorten gebruiken die je met een pompmachine niet kunt gebruiken en hiermee geweldige espresso maken. Zelf heb ik al meerdere malen een koffie die nog niet eens door de eerste krak was (filterbranding) gebruikt op de Strega en met de goede technieken kun je dan hele bijzondere espresso's maken.

Mocht je hem een keer in het echt willen proberen dan ben je van harte welkom om te komen kijken/proberen. Ik kan je dan best een korte uitleg geven van de mogelijkheden.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

8
In dit topic staat heel veel info over de Strega en is zeker de moeite waard:
http://www.home-barista.com/reviews/bez ... 18933.html.

en dan nog een stuk met owner experiences
http://www.home-barista.com/espresso-ma ... 19948.html

9
Zeker als je de strega 2e hands kan krijgen zou ik het doen. Mooi naast de Vibiemme zetten en je kan dan goed objectief vergelijken of de lever machine je geeft wat je hoopt. De Vibiemme is een mooie machine, dus een mooie referentie om ernaast te hebben. Ik ben benieuwd naar je resultaten. Anders zal het ongetwijfeld zijn, maar of je ook meer smaken/nuances gaat ontdekken uit dezelfde boon :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

10
nomad85 schreef:Zeker als je de strega 2e hands kan krijgen zou ik het doen. Mooi naast de Vibiemme zetten en je kan dan goed objectief vergelijken of de lever machine je geeft wat je hoopt. De Vibiemme is een mooie machine, dus een mooie referentie om ernaast te hebben. Ik ben benieuwd naar je resultaten. Anders zal het ongetwijfeld zijn, maar of je ook meer smaken/nuances gaat ontdekken uit dezelfde boon :)
Die proef je zeker.
Ik heb mijn Strega een paar weken naast mijn e61 gehad.