De Faema CM90 is onderweg, nu nog een machine...

1
Zo, de Faema CM90 koffiemolen is onderweg. Nu nog een machine...

Veruit het meeste wordt er espresso gedronken. Zo af en toe een paar cappucino's en voor de visite vespresso, cappucino en ook wel eens een "normale koffie". In eerste instantie zat ik te denken aan een Quick Mill 820 of een Rancilio Silvia. Nu begreep ik dat de QM 820, de 2820 en de 3000 eigenlijk hetzelfde zijn, maar met een ander uiterlijk. Na veel lezen is voor mij de Rancilio afgevallen, of hij zou een PID moeten hebben. Wel zie ik voordelen in een Machine met een HX als de Vibiemme Domobar Super, maar die lopen aardig in de papieren. Daarnaast vind ik levermachines als de Ponte Vecchio Export echt schitterend, al lijkt dat me geen machine om mee te starten.

Naast een heleboel Quick Mills op MP kwam ik ook deze tegen:

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... ousPage=lr

Na een mailtje werd duidelijk dat deze geen waterreservoir hebben, maar dat hij die wel binnen gaat krijgen. Volledig nagekeken, rubbers vervangen en klaar voor gebruik, klinkt te mooi om waar te zijn. Waar zou ik moeten letten bij een machine als deze?

Tips welkom en mocht je iets hebben (weten te) staan dat mij zou kunnen verleiden, hoor ik dat graag!

Alvast (weer) bedankt voor jullie expertise!

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Re: De Faema CM90 is onderweg, nu nog een machine...

2
Daarnaast vind ik levermachines als de Ponte Vecchio Export echt schitterend, al lijkt dat me geen machine om mee te starten.
Als je ze zo mooi vindt: waarom niet? Volgens mij is de PV niet zo lastig hoor.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Wellicht is het: onbekend maakt onbemind?

De PV Lusso staat juist bekend als een zeer vergevingsgezinde machine, nog net iets meer dan de Export vermoed ik. Maar er zijn andere leden met meer ervaring hierover.
Het zijn hefboommachines met een veer, dus dat variabele valt wel mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Petertje schreef:Wat is de reden eigenlijk dat je ze relatief gezien zo weinig tegenkomt?
Voor deze kleine markt is er geen dealer waar je 'm zo even kunt halen, dus er zijn er maar weinig in omloop hier. Dat werkt in de hand dat ook maar weinig mensen de mooie kleine machine kennen, er is weinig ervaring mee, wat de vraag ook niet sterk doet toenemen, waardoor er geen dealernetwerk ontstaat etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
We gaan beginnen met een Quick Mill 820 en van daaruit verder. Een Ponte Vecchio Lusso is schitterend, maar alles op zijn tijd. Eerst maar eens kijken of deze combi (ook qua afmeting ;) ) mijn vrouw kan overtuigen de Jura Impressa J5 de deur uit te doen. (of op standby in de garage voor verjaardagen).

Binnenkort wellicht nog een topic in "te koop aangeboden". Krijg nl een paar kilo "verse" reeds gemaalde koffie bij m'n QM... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

9
Via MP heb ik een drie jaar oude 820 op de kop getikt. Ik heb zo het vermoeden dat die best nog wel eens omgeruild gaat worden, maar maandag de Faema ophalen en dan eerst maar eens aan de slag!

En daarnaast loopt mp ook niet echt over van de gebruikte Ponte Vecchio's natuurlijk...

Peter