Vraag mbt aanpassen 'brew pressure' bij Izzo Alex Duetto 3

1
Hallo,

ik ben ruim een maand onderweg met mijn Izzo Alex Duetto 3 ik wil mijn koffiedruk (correcte nederlandse term?) - brew pressure aanpassen. Bij opbouwen van druk (als portafilter met koffie erin zit) is hij 11bar en bij uitloop (heb zojuist even getest zonder koffie) was het 10bar.

Ik heb begrepen dat deze druk zo 9-9.5 bar moet zijn dus wil ik deze aanpassen. Heb ik 't goed begrepen dat ik deze druk alleen maar kan aanpassen door de machine open te maken? Ik heb zojuist 4 schroeven weggehaald en de bovenkant eraf gehaald en kan pomp zien zitten waaraan ik blijkbaar moet draaien om druk bij te stellen... echter kom ik daar niet bij zonder ook echt de zijkanten eraf te draaien.... voordat ik aan die 'operatie' begin... is dit echt de manier om de druk aan te passen?

Advies is in ieder geval welkom!

alvast bedankt,
Mischa
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

Re: Vraag mbt aanpassen 'brew pressure' bij Izzo Alex Duetto

6
Sjoshke schreef:Ik ben benieuwd, hoor graag als het gelukt is. Ik heb hetzelfde "probleem". Maar dan met een Duetto 2.
Ok... eindelijk aan toegekomen om vanmiddag de korte operatie uit te voeren.... het valt allemaal erg mee om heel eerlijk te zijn. Het komt erop neer dat je - als je eenmaal de bovenkant hebt open geschroefd - je nog maar 2 bouten hoeft los te draaien. Rechts en links voor aan de bovenkant - je komt er dus erg gemakkelijk bij. Wellicht dat de volgende foto's voor de toekomst van anderen nog van hulp kunnen zijn:

Stap 1: Rooster bovenop is al verwijderd (4 kruisschroefjes)
Stap 2: 2 Schroeven verwijderen - links voor (boven) en rechts voor (boven). Mij leek dat niet afdoende om de hele kap los te maken - maar dat bleek wel zo te zijn..... :)
image_00a.jpg
Stap 3: Machine nadat kap (shell) is verwijderd
image_01.jpeg
Stap 4: Zij aanzicht van machine nadat kap (shell) is verwijderd
image_02.jpeg
Stap 5: Waar het om draait (haha!) druk aanpassen door met platte schroevendraaier hieraan te draaien. Linksom (tegen klok in) voor lagere druk - rechtsom (met klok mee) voor hogere druk. In mijn geval heb ik per 'kwartier' (klokzicht) de schroef gedraaid om daarna druk te controleren. Uiteindelijk heb ik schroef een heel uur naar links moeten draaien om van 11Bar naar 9-9.5Bar te gaan.
image_03.jpeg
Stap 6: Uiteraard bij iedere aanpassing controleren met blindfilter
image_04.jpeg
Misschien lijkt bovenstaande ingewikkeld - maar dat is het absoluut niet. Ik hoop dat iemand anders er wat aan heeft!

groeten,
Mischa
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr