Bezzera bb05 statisch!

1
Hallo,

Ik heb een Bezzera bonenmaler, maar wordt gek van de statische oplading tijdens het malen.
Gevolg is dat alles onderzit, en ook het maalsel zeer statisch is bij aanraken.

Pas de maler uit elkaar gehaald / schoongemaakt en bleek de uitgang voor 90% dicht te zitten.
Echter na een week hetzelfde probleem, en bij loshalen vd uitloop; weer 90% dicht.

Hebben andere Bezzera eigenaren hier ook last van? Alle tips zijn welkom!

Ps; Ik brand mijn bonen zelf
BFC ela / Macap mxd Extreme / 2x Gaggia mini '72 / Wmf '60 / FTM / Quickmill omre monza / Bruni brunella

Re: Bezzera bb05 statisch!

2
De gang van de maalkamer naar de uitloop zit bij elke maler vol en dat noemen we retentie. Dat is vrij normaal. Als je aan single-dosing doet zou je RDT (zoek Ross Droplet Technique op HB) kunnen gebruiken ofwel 2-3 druppeltjes water bij de bonen en dan ben je van alle statische problemen af. Bij een volle hopper is dit echter niet mogelijk of niet aan te raden.

Statische lading is vooral afhankelijk van het soort boon. De Malabar bijvoorbeeld is extreem statisch.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Moest ook meteen denken aan wat Erik al aangaf. Maar het hangt ook af van omstandigheden: nu heeft mijn Major überhaupt al minder last van retentie, maar die staat ook nog eens in een oud huis/keuken. Ik heb geen centrale verwarming en kookdampen worden niet afgezogen door afzuiging. Daardoor zal de lucht in mijn keuken niet zo droog zijn en heb ik meteen geen enkele last van statische lading.

In voorkomend geval kunnen enkele drupjes water dus wellicht de oplossing zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Let wel op dat RDT alleen te gebruiken is als je aan single-dosen doet. Om langdurig water op de schijven te laten komen is niet aan te raden en gaat voor roest zorgen. Met single-dosen kan het echter totaal geen kwaad.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
Even off topic, excuus:

Grappig...."Water druppelen op koffiebonen."
Daar heeft Mr.Drs. Ross mooi een techniek van gemaakt en ook meteen een naam aan gegeven! Dat vind ik pas knap gedaan van hem! LOL.... :D
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
Net als WDT de Weiss Distribution Technique en zo zijn er nog wel meer van.