Re: Behmor 1600 Plus

21
Het hangt ook sterk van de boon af. Met veel vliesjes zal je machine snel in de problemen komen bij 300 gr.

Hoe dan ook: maak een keuze, en blijf daar bij. De Gene gedraagt zich heel anders bij verschillende beladingen. En weet dat bijna iedereen niet boven de 250gr. gaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
bobbee schreef:
Bert 619 schreef:
cremalover schreef:Ik brand all 4 jaar met mijn Behmor.
Nog steeds erg tevreden.
Ik brand binnen en geen rook tenzij je de deur opent.
IK brand altijd erg donker zonder problemen.
Nog geen spijt van gehad
Was daar ook in geïnteresseerd, Maar heb nu Gene.
Gisteren bonen gebrand en in "paniek" te vroeg er uit gehaald, Later heb ik ze over gebrand,
dat kan als ik daar niet te lang mee wacht had ik begrepen.
Bij de eerste maal er uit halen zijn er veel bonen nog niet uit hun vliesje gegroeid en hadden
ze slechts 16.5% gewicht verlies nu 18% van 300g naar 246g.
Ik heb niet de middelen om foto's te plaatsen maar als ik ze vergelijk met, http://www.sweetmarias.com/library/cont ... gree-roast
Dan is het ergens bij City+roast / Full City roast.
Ga er morgen van proeven.
Neem een wat "goedkopere mindere kwaliteit" groene en boon en stop die in je Gene. Altijd max 250 gram zoals spironski al zegt. Ga die branden en laat hem gaan op 230 a 235 graden tot 20 minuten ofzo om even een keer kleuren, geuren, cracks en alles te ervaren. Zodoende weet je dan een beetje wat er gebeurt in het process.
Bonen opnieuw branden is eigenlijk not done en wil je niet. Je moet de cracks gaan herkennen en daarna kleuren en geuren. Op een gegeven moment ruik je het wanneer 1e krak gaat beginnen bijvoorbeeld. Je moet toch wel 50 batches hebben gebrand denk ik, om het eea onder controle te krijgen. De tijd daarvoor is het 1 grote geweldige learning curve!
Ik heb vaker dan eens bonen een tweede keer gebrand.Bijvoorbeeld als een bepaald programma te kort draaide voor de lading.
Ging perfect.
Knappe jongen die verschil proeft.

23
Bert 619 schreef:Over die 250g, heb er bij ongebrand over gehad, voor eigen gebruik nemen
ze wat over is bij het branden voor klanten, is er niets dan branden ze in een Gene Café 101.
300g in de Gene 235 graden vanaf 12 min in de gaten houden, en het gaat altijd zonder problemen.
In het proefpakket 16 zakjes van 300g blijft over 16X50g of is het beter 2X150g te branden
Not done, kon de bonen weggooien of kijken wat ze doen als ik verder brand!
Dat heb ik nu gezien een ervaring rijker.

Hoe of waar kan ik goedkope groene bonen komen.
Met alle respect, maar Ivo kijkt niet zo nauw.... ;)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

25
Ik vind het helemaal goed!

Gewoon lekker zelf gaan branden met de gene cafe en thuis een beetje aanklooien, boontjes in 2x branden, 300 gram etc...
Goed bezig, dat is ook de rede dat de meeste zelf gaan branden natuurlijk, om een beetje aan te klooien. Het maakt tenslotte niks uit hoe de koffie uiteindelijk smaakt als iemand met een KvdW zegt dat het allemaal geen probleem is...want ja, die heeft wel een KvdW! Dussss.....
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

26
Ik kijk niet op tegen iemand die "top spullen" in huis heeft, kijk ook niet neer naar diegene met het tegenovergestelde, ben ook te nuchter om snel onder de indruk van iemand te zijn.
Als leek neem ik alles voor waarheid aan tot dat ik zover ben om voor mezelf kan beslissen wat zin en onzin is, niet omdat daar een KvdW aanwezig is. dussss... niet te snel oordelen over iemand!..

27
Als leek neem ik alles voor waarheid aan tot dat ik zover ben om voor mezelf kan beslissen wat zin en onzin is, niet omdat daar een KvdW aanwezig is. dussss... niet te snel oordelen over iemand!..
Helemaal mee eens dat je niet te snel moet oordelen. Bovendien zegt het oordeel vaak meer over degene die oordeelt, dan over de beoordeelde.
Maar ik zou je toch toewensen dat je niet alles meteen als Waarheid aanneemt voordat je zelf beter weet (is dat dan niet ook al een oordeel?). Enige kritische terughoudendheid kan je behoeden voor missers, er wordt per slot van rekening veel complete onzin op internet gekwakt. Ook over espresso ;).
Er open voor staan dat het eventueel waar zou kunnen zijn lijkt mij wat handiger. En ik zou ook zeker niet de ervaring onderschatten van je mede-koffiegenieters hier, we zijn hier uiteindelijk om elkaar te helpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder