Espresso op een glas met ijsklonten laten lopen.
10 seconden laten afkoelen en teruggieten in koffiekop.
De aromas komen nu veel intenser naar voren.
Re: diepere espressosmaak
2= combi effecten van koelen en crema inmengen?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)
3Ik weet dat Karel -van Hopper, in Rotterdam- ook een klein glaasje koude koffie gaf naast je normale koffie. Daarin kon je eigenlijk beter alle smaken onderscheiden dan in dat hete kopje, en dat wilde hij z'n gasten graag laten proeven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Ik zou dat eens willen proberen maar dan zonder ijsklontjes die eventueel water toevoegen. Bijvoorbeeld door de cappuccino kop eerst in de vriezer te zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Of je gooit er wat droogijs in!
Ziet er ook wel cool uit!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
6Is al eens gedaan, een knallend succes!R&B schreef:Of je gooit er wat droogijs in!
http://youtu.be/PdQDDPpKar0
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
7Hij deed dat met filterkoffie toch? Die ondergaat vaak een smaakverandering bij afkoelen.
Spironski schreef:Ik weet dat Karel -van Hopper, in Rotterdam- ook een klein glaasje koude koffie gaf naast je normale koffie. Daarin kon je eigenlijk beter alle smaken onderscheiden dan in dat hete kopje, en dat wilde hij z'n gasten graag laten proeven.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)
8Dat gevoel kan je ook krijgen door een lepeltje even in de espresso te dopen, even laten liggen en dan aflikken, er gaat een wereld voor je openKabouter schreef:Hij deed dat met filterkoffie toch? Die ondergaat vaak een smaakverandering bij afkoelen.
Spironski schreef:Ik weet dat Karel -van Hopper, in Rotterdam- ook een klein glaasje koude koffie gaf naast je normale koffie. Daarin kon je eigenlijk beter alle smaken onderscheiden dan in dat hete kopje, en dat wilde hij z'n gasten graag laten proeven.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s