Re: Dit is hem dus, voorlopig!

51
@Spironski
Dat mengen van reeds gebrande bonen is zo gek dus nig niet ;-)

@goosman
Blindfilteren totaal geen zin dus. Bedankt voor de tip. Reinigen en ontkalken doen we met enige regelmaat. We hadden altijd al Arla, maar dan wel halfvol. Met een koude kan en de uitloop niet te hoog erin gaat het al stukken beter!
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

52
De Faema MC90 bevalt prima. De lampekap vervangen door een zelf ingekorte hopper. http://www.mijnalbum.nl/Album=QJSNLP7D#RAD8KRRM

Volgende stap is leren hoe lang hij moet malen voor de juiste heveelheid grammen. Best lastig! Nu weeg ik de bonen nog af voordat ze in de hopper gaan.

Peter (van Kafko) gaf aan dat de schijven nog jaren meekonden. Hoe kan ik zelf zien wanneer ze aan vervanging toe zijn en wat hebben ze aan onderhoud nodig? Moet ik hem eens eens in de zoveel tijd demonteren, of...

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

53
goosman schreef: Voorwaarden: koud kannetje en koude, volle melk (gebruik zelf de biologische Arla, qua smaak bevalt die me het beste).
Ik zie regelmatig dat ze schone kannetjes in de koelkast bewaren, waarom die onzin en ook die opmerking dat het een Voorwaarde is, is natuurlijk kul!

Neem een kannetje op kamertemperatuur, als je daar de koude melk uit de koelkast (6) graden in doet is je kannetje stante pede koud, zo'n kannetje heeft zo weinig massa dat het van geen invloed zal zijn en zeker niet die 14 graden temperatuurverschil. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

54
Petertje schreef:De Faema MC90 bevalt prima. De lampekap vervangen door een zelf ingekorte hopper. http://www.mijnalbum.nl/Album=QJSNLP7D#RAD8KRRM

Volgende stap is leren hoe lang hij moet malen voor de juiste heveelheid grammen. Best lastig! Nu weeg ik de bonen nog af voordat ze in de hopper gaan.

Peter (van Kafko) gaf aan dat de schijven nog jaren meekonden. Hoe kan ik zelf zien wanneer ze aan vervanging toe zijn en wat hebben ze aan onderhoud nodig? Moet ik hem eens eens in de zoveel tijd demonteren, of...

Peter
Ergens zie ik hier beschreven dat het weleens de mist in kan gaan met het schoonmaakregime, als je al moet vragen of die dan gedemonteerd moet worden, natuurlijk moet je dat regelmatig doen PVD!

Wil je vieze aangekoekte troep in je molen hebben of een .........

En ja, je kan die controle gewoon uitvoeren met de al veelvuldig besproken vingernagelmethode. :?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

55
Mijn kannetje staat zeker niet in de koelkast hoor, maar bedoel een koude kan melk. En euh... moet eerlijk toegeven dat ik mijn molen zo goed en kwaad als kon heb schoongemaakt, maar wel zonder de schijven te demonteren. Geen overbodige luxe dus begrijp ik.

Gaan we ons daar maar eens in verdiepen 8-) !

56
Petertje schreef:Mijn kannetje staat zeker niet in de koelkast hoor, maar bedoel een koude kan melk. En euh... moet eerlijk toegeven dat ik mijn molen zo goed en kwaad als kon heb schoongemaakt, maar wel zonder de schijven te demonteren. Geen overbodige luxe dus begrijp ik.

Gaan we ons daar maar eens in verdiepen 8-) !
Schijven even eruit halen is gelukkig een minuutje werk en je kan er dan inderdaad goed bij. Even poetsen is ook vrij vlotjes gedaan :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

57
Ik hoop dat het demonteren van de verdeler onder de schijven net zo gemakkelijk gaat. Gisteren, met de gedachten ergens ver weg, de borstel in de maalgang van mijn Faema MC90 gestoken terwijl de molen nog draaide. Gevolg, twee afgebroken schoeven die in de doser belandde.

Voorlopig dus alleen koffie uit de French Press. Mijn tijdelijke molen was 40 jaar geleden reeds afgeschreven, vervangen door een electrische en door oma gedegradeerd tot speelgoed. Gebruikte wij om zelf pindakaas mee te maken...

Draait als een zonnetje! :mrgreen:

http://www.mijnalbum.nl/Album=PINR6IHJ#W44IA3CV

60
Gezien deze ervaring van meerderen hier met deze MC90 hoef ik het wiel waarschijnlijk niet opnieuw uit te vinden ;) .

Kunnen jullie me vertellen welke kant ik op moet draaien om de schijven eruit te krijgen? Het middelste van de schijven draait met de klok mee. En hoe kan ik de schijven het beste vastzetten, er iets tussen zetten, of de schijven hekemaal tegen elkaar zetten?

Alvast bedankt.

Peter