Wat betreft die ECM, had je het dan over deze:
http://link.marktplaats.nl/228801571" onclick="window.open(this.href);return false; ? Die had ik namelijk ook al eerder genoemd. Is wel heel mooi spul, en die Super Jolly is errug goed! En ikzelf heb onlangs een Gene gekocht omdat ik het zat was om steeds oude koffie tegen te komen, dus dat is ook helemaal niet zo gek om te hebben. De Classika is wel een SB, dat je het weet.
Ik heb zelf ook een Pistonmachine (zo'n "hefboomdingetje", in mijn geval een Gaggia Factory), maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk altijd de La Scala gebruik, vind ik toch makkelijker op één of andere manier. De maling van die Gaggia (maar ook van de Pavoni's) is nogal kritisch, je hebt er echt een goede molen voor nodig. Het stomen gaat minder goed dan met de La Scala, en bovendien kan ik die laatste gewoon aan laten staan. Of ik dan na 30 minuten of desnoods 130 minuten koffie zet maakt dan niet zoveel uit, terwijl je met de hefboommachine echt op moet letten dat je hem niet te heet laat worden. Hij is dan wel na al 10 minuten op temperatuur, maar een kwartier later is hij er ook al weer overheen.
Je kan er erg mooie resultaten mee bereiken en het is leuk, maar ik zal het de beginner niet aanraden.
Over de verschillende merken: ik weet niet hoeveel haast je hebt? Je kan b.v. ook heel gericht gaan zoeken naar één van de onbekende merken uit dat E61 lijstje dat ik eerder noemde. Ik heb heus wel eens Bricoletta's, of Izzo's of zelfs een Euro2000 voorbij zien komen, en omdat ze niet zo bekend zijn kan de prijs dan wel eens meevallen.
Maar er is verder niets mis met die Vibiemmes. De Super is niet zomaar "een gewone Domobar maar dan met HX", overigens. Die naam "Domobar Super" vind ik daarom een beetje misleidend, want het is echt een heel ander ding, veel mooier gemaakt, echt twee klasses hoger. Bovendien werkt het ding een stuk makkelijker en is ie veel meer "foolproof" dan de gewone. Als je het geld daarvoor kan missen heb je een heel mooi aparaat waarmee je leercurve lang niet zo stijl zal zijn als met de gewone Domo. Ik kan me voor stellen dat je bij die Gewone Domo nog wel eens "upgraditis" zal krijgen, maar met die Super ben je in één keer klaar. Hoogstens wil je dan nog eens een keer als molen een Super Jolly of iets in die klasse hebben.