Rocket Cellini Evoluzione V2 - kortsluiting

1
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn rocket cellini evoluzione v2;

Gebruik: Ik heb dit apparaat nu zo'n 2 jaar zonder problemen (eenmalig een groepring moeten vervangen ivm lekkage). Ik gebruik het water van een waterontharder (DVA LT12). Ik maak de groep middels backflushing elke +/- 4 weken schoon en heb het gehele apparaat 1 of 2 keer ontkalkt. Ik heb de machine zo veel mogelijk laten staan, de afgelopen tijd zette ik hem 1-2x/week aan/uit.

Probleem: Ik had het apparaat uitgezet en na enkele dagen toen ik thuis kwam wilde ik hem weer aan zetten, echter sloegen de stoppen/aardlekschakelaar door (bij herhaling; apparaat gaat niet aan).

Ik wil eigenlijk mijn espressomachine open maken om te kijken wat er mis is; vraag mij alleen af gezien bovenstaand verhaal of er bepaalde zaken/onderdelen zijn om mij specifiek op te richten of dat iemand met bovenstaande verhaal een idee heeft wat er aan de hand kan zijn. Zo niet, waar ik het apparaat het beste kan (laten) maken?
Rocket Cellini Evo V2 · Mazzer Major Electronic · Chemex

Re: Rocket Cellini Evoluzione V2 - kortsluiting

3
Ik heb de machine zo veel mogelijk laten staan, de afgelopen tijd zette ik hem 1-2x/week aan/uit.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt? Liet je de machine altijd aan staan ofzo?

Verder lijkt mij dat je eerst maar eens in het apparaat moet kijken naar lekkage. Wat je beschrijft lijkt toch wel op kortsluiting.

En anders inderdaad Kafko mailen/bellen, een betere zal je niet vinden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Heb ook wel eens kortsluiting gehad met een oudere machine, was een kleine lekkage. Ik vermoed dat de stroombedrading naar het verwarmingselement kortsloot, was een machine met verticale boiler en dr aansluiting zat onderop vlakbij de bodemplaat.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

7
Zydell schreef:In principe laat ik het espressoapparaat eigenlijk altijd aan staan; de laatste paar maanden was ik door de weeks vaak niet thuis en zette ik hem dus 1x per week uit en weer aan.

Kafko als ik er zelf niet uit kom; check!
Toen ik in oktober bij Kafko was om mijn nieuwe Rocket op te halen zei hij letterlijk tegen mij: Laat hem niet altijd aan staan, dan brand hij na een jaar of 2 vanzelf ergens door. Alles heeft een levensduur en aan laten staan is heel erg zonde. Alle electronica wordt dan lange tijd warm en dat is slecht.

Ik dacht nog, valt vast wel mee. Maar jij bewijst dat hij aardig gelijk had, ook netjes in 2 jaar.
Kafko is niet een duur reparatiecentrum, dus ik zou niet teveel zelf prutsen maar het hem gewoon mooi laten doen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

8
Dank voor jullie reacties en advies; nog even de terugkoppeling (uiteraard).

Ik had thuis mijn rocket van binnen geïnspecteerd maar kon uitwendig weinig zien; op jullie aanraden ben ik vandaag langs Kafko gegaan. Hij had met een paar metingen de boosdoener te pakken: het verwarmingselement was kapot en veroorzaakte de kortsluiting bij het aanzetten van het apparaat; hij heeft het element gelijk vervangen, daarbij enkele service handelingen verricht en uitleg gegeven over juist onderhoud van het apparaat en het water/ontharder die ik sinds 3/4e jaar gebruik (DVA LT12).

Hij vertelde verder dat hij nog nooit een verwarmingselement van een cellini evoluzione heeft hoeven vervangen en dat het hem (in dit geval) niet waarschijnlijk leek dat het komt door langdurig aan laten staan van het apparaat (gewoon domme pech). Los daarvan is het inderdaad niet slim geweest het apparaat continu aan te laten staan; dit werd mij destijds geadviseerd (vaak aan/uit zetten zou slechter zijn dan de boel continu aan laten); na uitleg bij Kafko/Peter zeg ik: lessons learned... ik laat hem lekker zo veel mogelijk uit staan.

Nog even een extra hulde voor Kafko/Peter; vakmanschap straalt er vanaf met passie voor dit soort (mooie) apparatuur; kan hem één ieder aanbevelen, ook al moet je van ver komen.

Zo gauw ik weer thuis ben (helaas pas dit weekend weer); weer genieten van een goede espresso; kan niet wachten :-).
Rocket Cellini Evo V2 · Mazzer Major Electronic · Chemex