Sinds enkele dagen probeer ik de 7 grams methode aan te houden. Voorheen zette ik espressos puur op gevoel en woog ik nooit het maalsel af.
Nu ik een nieuwe molen heb wil ik wil ik dit wel proberen. Wanneer ik 7 a 10 gram aanhoud dan is het maalsel behoorlijk ondiep in mijn enkele portafilter met als gevolg dat de puk vrij nat eruit komt of zelfs onder de sproeier blijft hangen.
Voorheen maalde ik net iets boven de rant van de portafilter. Met 7 gram is dit eronder. Doe ik iets fout?
Re: 7 gram methode
2Je moet altijd doen wat je lekker vind smaken. 1kops filterbakje wordt nauwelijks gebruikt omdat die eigenlijk geen goed resultaat geeft. De meeste houden en brew ratio aan van 50%. Dus 17 gram in het 2 kops filterbakje geeft je 34 gram espresso in je kopje. En daar kun je dan nog een hoop mee spelen. Misschien een idee om dat ook eens te proberen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3Dus advies is om een 2 kops filterbakje te gebruiken? Zit er nog verschil in kwaliteit van 2 kops filterbakjes want bij de aanschaf van mijn Brewtus heb ik deze gekregen maar werd toen gesuggereerd dat dit geen topkwaliteit was.bobbee schreef:Je moet altijd doen wat je lekker vind smaken. 1kops filterbakje wordt nauwelijks gebruikt omdat die eigenlijk geen goed resultaat geeft. De meeste houden en brew ratio aan van 50%. Dus 17 gram in het 2 kops filterbakje geeft je 34 gram espresso in je kopje. En daar kun je dan nog een hoop mee spelen. Misschien een idee om dat ook eens te proberen.
Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat ik dus altijd een dubbele espresso maak voor 1 persoon.
Profitec Pro 800 / Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven
4VST bakjes zijn geweldig en echt kwaliteit tov de basic filterbakjes.
Je gebruikt 14 tot 19 gram koffie voor een enkele espresso van 30 to 40 gram espresso met een brew ratio van 50%. Je weegt dus ook je espresso tijden extractie.

In je eigen topic werd VST ook geadviseerd dus dat wist je al.
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... tio#p56706
Je gebruikt 14 tot 19 gram koffie voor een enkele espresso van 30 to 40 gram espresso met een brew ratio van 50%. Je weegt dus ook je espresso tijden extractie.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Bedankt voor je informatie. In het schema moet ik mij nog verdiepen wat Brew ratio betreft.bobbee schreef:VST bakjes zijn geweldig en echt kwaliteit tov de basic filterbakjes.
Dus ik kan rustig 14 tot 19 gram gebruiken voor een enkele espresso. Alleen begrijp ik nog niet helemaal "voor een espresso van 30 tot 40 gram met een brew ratio van 50%".
Het topic wat je hebt aangehaald was echter niet van mij wat overigens wel interessant is.
6Oh sorry, dom van mij! Ik dacht dat het jouw topic was. Ben een beetje moe...ronald22 schreef: Het topic wat je hebt aangehaald was echter niet van mij wat overigens wel interessant is.
7Het is not niet helemaal duidelijk voor mij welk filterbakje voor mij geschikt zou zijn.
Er zijn namelijk filterbakjes verkrijgbaar van 14, 17 en 21 gram van VST.
Als 7 gram voldoet voor een enkele espresso dan neem ik aan dat 14 gram een dubbele espresso is maar waar doe ik goed aan om te bestellen,14, 17 of 21 gram gezien hier gesproken wordt over " 17 gram in het 2 kops filterbakje geeft 34 gram espresso in je kopje".
Er zijn namelijk filterbakjes verkrijgbaar van 14, 17 en 21 gram van VST.
Als 7 gram voldoet voor een enkele espresso dan neem ik aan dat 14 gram een dubbele espresso is maar waar doe ik goed aan om te bestellen,14, 17 of 21 gram gezien hier gesproken wordt over " 17 gram in het 2 kops filterbakje geeft 34 gram espresso in je kopje".
8Ik zou de 14 en 17 gram bestellen of als je er maar 1 wilt de 17 grams. Kafko verkoopt ze voor goede prijzen. Ik zou daar even een mail naar toe sturen.
9Dus een 17 grams is de meest gangbare?bobbee schreef:Ik zou de 14 en 17 gram bestellen of als je er maar 1 wilt de 17 grams. Kafko verkoopt ze voor goede prijzen. Ik zou daar even een mail naar toe sturen.