Op Kaffeenetz.de en bij de buren is inmiddels al een topic gestart.
Vrij vertaald gaat het naar mijn mening om een innovatieve HX machine die de voor- en nadelen van een E61 vs Bezzera groep en HX vs dual boiler combineert.
De groep is elektrisch verwarmd en d.m.v. een warmtebrug met de boiler verbonden. Dus snel warm. Thermostaatje is nauwkeuriger dan op Bezzera dus minder swing. Head space is groter dan bij Bezzera en wat geometrie betreft eerder als E61.
Water loopt na extractie terug uit groep en HX dus geen stilstaand water. Beetje als bij een quickmill thermoblock. Voordeel is dus ook dat er geen water kan oververhitten in de HX. Geen cooling flush nodig.
Ik heb een paar temperatuurmetingen onder ogen gehad en de machine levert bij 1.0 bar een extractietemperatuur van ca. 93 graden. Zonder flushen. Ook snelle recovery. Met een interval van 1 minuut geen stijging of daling in temperatuur! Dus heel veelbelovend. Kan wel eens de eerste HX worden waarbij een PID echt zinvol is om de temperatuur te beïnvloeden. Omdat er geen water in de HX en groep blijft is er een veel directere relatie tussen de druk en temperatuur in de boiler en de extractietemperatuur.
Nu eens geen Ulka pomp maar een ander type dat een lagere maximale druk opbouwt (9-10 bar), de druk rustiger opbouwt dan een Ulka 5 en stiller is.
Al met al een heel interessant project. Wat mij betreft niet de zoveelste variatie op hetzelfde thema maar echt vernieuwend.
Wat mij betreft gaat die Xenia er komen en ik wens Holger veel succes met het project!